Calitatea, prețul și termenul de livrare contează pentru Romstal atunci când colaborează cu o tipografie
Printul externalizat reprezintă 80% din bugetul total
Începând din această ediție și cu acest articol inaugurăm o rubrică nouă și foarte așteptată de piață, în care vom da cuvântul marilor consumatori de tipar din țara noastră. Ne vom concentra pe relația lor cu tipografiile: care sunt criteriile de alegere a unui furnizor de print, care sunt cerințele, care sunt nemulțumirile, care sunt lucrările etc. Vom încerca să facem mai ușoară comunicarea dintre cei doi parteneri de afaceri pentru a îmbunătăți colaborarea lor. Prima companie pe care am vizitat-o a fost Romstal, acolo unde am discutat cu domnul Cătălin Anghel, director marketing.
Dan CĂLIN
Cum găsiți tipografiile atunci când aveți nevoie de ele?
De regulă este invers: tipografiile ne găsesc pe noi. Primim constant prezentări de la diferite tipografii și atunci le trimitem cereri de ofertă pentru lucrările pe care le avem în acea perioadă. În rest, mai căutăm și pe Internet furnizori de servicii tipografice în momentul în care vrem să facem comparații de preț mai ample pentru a ne putea hotărî asupra unei tipografii cu care să lucrăm.
Care sunt criteriile pe care le aveți în vedere atunci când alegeți o tipografie?
Avem mai multe criterii pe care le luăm în calcul atunci când alegem un furnizor de servicii de tipar. Ele sunt prețul, serviciile suport de dtp, modul de livrare, termenele de livrare și calitatea printului.
Machetarea și creația materialelor tipărite se fac externalizat sau nu? Preferați să lucrați cu o tipografie care să vă poată oferi și aceste servicii?
În cea mai mare pondere, creația și machetarea materialelor noastre sunt internalizate. Însă preferăm să lucrăm cu tipografii care pot oferi și acest serviciu, pentru a putea fi acoperiți în orice situație, dar până în prezent nu am găsit o ofertă viabilă.
Căutați tipografii care să poată produce tot ceea ce aveți nevoie sau preferați să lucrați cu mai multe, specializate pe nișe?
Preferăm furnizori care să poată asigura cât mai mult din necesarul nostru de print și ca volum, și ca produse.
Care sunt produsele printate pe care le realizați în tipografii?
Ele sunt foarte diverse. Începând de la tipar digital și ajungând până la cel plan și cel offset. De la cărți de vizită și foi volante, până la pliante, cataloage sau lucrări mari care depășesc 500 de pagini.
Testați mai întâi tipografia cu o comandă mai mică pentru a vă hotărî dacă lucrați cu ea?
Întotdeauna procedăm în acest fel. Este foarte important pentru noi să facem acest test pentru a ne asigura că totul este așa cum ne dorim și nu vom avea surprize neplăcute.
Care este ordinea importanței în ceea ce privește colaborarea cu o tipografie: calitatea, prețul și termenul de livrare? Vă rog să argumentați.
Ca importanță pentru noi, ordinea celor trei elemente pe care le-ați menționat este: calitate, preț și termen de livrare. Dar lucrurile nu sunt atât de simple și nu este de fiecare dată la fel. Mai depinde și de la lucrarea respectivă. Bineînțeles că avem un anumit standard de calitate minim pe care tipografia trebuie să-l garanteze și abia apoi contează prețul. Totuși, dacă termenul de livrare este prea mare alegem un preț ceva mai ridicat, dar care să asigure termenul cerut de noi.
Ce v-a nemulțumit de-a lungul timpului în relațiile pe care le-ați avut cu tipografiile?
Avem mulți ani de experiență cu tipografiile și, de aceea, am avut și neplăceri. Cele care ne-au nemulțumit cel mai tare au fost: nerespectarea termenelor de livrare asumate, problemele logistice în ceea ce privește partea de împachetare, paletare și livrare.
Știu că aveți și un departament intern de print. Cu ce echipamente este dotat și pentru ce lucrări îl folosiți?
Este adevărat, avem un departament de print. El este dotat cu o imprimantă cu o lățime de 1,8 m, un cutter-ploter, un laminator, un robot de lipire și o imprimantă de carduri din plastic. În general, în acest departament realizăm afișe și postere.
De ce ați ales varianta printului in house și în cât timp ați recuperat investiția?
Cea mai mare parte a printului de care avem nevoie este externalizată. Ceea ce facem in house este o mică parte și am ales această variantă pentru a putea rezolva rapid lucrările mici care necesită o realizare și o punere în operă cât mai rapidă. Iar investițiile în acest departament au fost amortizate chiar din primul an.
Cum este împărțit bugetul anual pe care îl alocați tiparului între cel intern și cel externalizat?
Aproximativ 20% din buget este alocat producțiilor interne, iar restul de 80% este pentru printul externalizat.
Am văzut că puneți accent pe gândirea eco. Se reflectă în vreun fel acest lucru în produsele printate pe care le folosiți?
Producțiile noastre de print sunt realizate aproape integral pe hârtie sau pe carton reciclat. De asemenea, cernelurile, solvenții și alte consumabile de acest fel le alegem din această perspectivă eco. În plus, acordăm o atenție deosebită în ceea ce privește reciclarea acestor produse, prin colectarea lor selectivă și trimiterea la firme specializate în reciclare.