Brandul Paperart a ajuns în librăriile din țară și la export
Cu domnul Florin Dreossi, director general la Paperart, ne-am întâlnit pentru un articol în revista noastră la sfârșitul anul 2009. S-au schimbat multe de atunci: piața, produsele, materialele, concurența, prețurile ș.a.m.d. Din păcate nu și nivelul de educație al clienților dintre care unii, în continuare, nu înțeleg ce înseamnă un produs realizat manual din materiale naturale și nu înțeleg de ce costă mai mult decât cele din China realizate industrial. Tocmai de aceea este lăudabil că un astfel de atelier mic cu produse deosebite a reușit să reziste un deceniu. Însă au fost necesare adaptări și mai ales capacitatea de a realiza comenzi personalizate atât pentru clienții corporate, cât și pentru cei care sunt persoane fizice.
Dan CĂLIN
„Trăim într-o lume în care schimbările au loc cu o repeziciune uimitoare, iar cele mai multe sunt incredibil de nepredictibile. Pot spune că simplul fapt de a exista pe piață cu un atelier de creație și manufactură de mici dimensiuni, ca al nostru, este o realizare. Sunt mai bine de zece ani de când ne «încăpățânăm» să promovăm doar ideile noastre; pe care le gândim, le visăm, pentru ca în final să devină un produs de serie mică, în cazul promoționalelor eco, sau unul unicat și complet personalizat, în cazul proiectelor aferente evenimentelor”, spune domnul Dreossi.
Când ne-am întâlnit prima dată, în primul an al revistei noastre, dumnealui ne-a mărturisit că intenționează să intre cu produsele în magazine. Un vis împlinit, însă nu a fost ușor, așa cum povestește interlocutorul nostru. „Am reușit să intrăm în magazine. Produsele noastre din retail sunt de nișă: felicitări executate manual, agende realizate cu coperte din plută naturală, seturi de caligrafie care conțin călimară cu cerneală și pană de gâscă cu peniță. Și acestea sunt doar câteva exemple. După cum se poate observa ele nu sunt compatibile cu hipermarketurile ale căror stative și rafturi din raioanele de papetărie sunt pline cu felicitări, agende, notesuri, în general, papetărie de volum.
De aceea am ales să fim prezenți în singura rețea mare din România care mai vinde carte, dar și papetărie de bună calitate. Nu a fost ușor pentru că departamentul lor de achiziții era obișnuit să cutreiere marile târguri europene de la Frankfurt, Birmingham, Milano și să încheie contracte acolo, aproape în exclusivitate în ceea ce privește papetăria. Așa că ne-am gândit că, în plus față de calitatea ireproșabilă și diferențierea prin unicitatea produsului, trebuie să mai oferim ceva: flexibilitate. Ca să înțelegeți mai bine, vă dau un exemplu: să presupunem că aveți o librărie și semnați un contract de achiziție pentru a avea la vânzare agende, felicitări, notesuri etc. și constatați că unele dintre produse nu merg bine. Marfa fiind nevandabilă, trebuie să micșorați prețul, adică să renunțați la profit.
Dar cum ar fi dacă ați găsi un furnizor în România cu propriul atelier de manufactură care vă aprovizionează libraria doar când aveți nevoie și cu ce aveți nevoie? Practic, dacă perioada de staționare pe raft este foarte mică, și el nu este niciodată gol, raftul acela este «aur curat». Aceasta este flexibilitatea pe care suntem capabili să o oferim! Și chiar dacă mai sunt probleme legate de termenele mari de plată, pot spune că suntem mulțumiți de prezența brandului Paperart în retailul de la noi, aș zice la nivel național, deoarece în afară de cele șase librării din București, mai suntem prezenți și în Iași, Cluj Napoca, Brașov, Timișoara și Constanța.”
Partea goală și cea plină a paharului numit export
Tot la discuția pe care am purtat-o în urmă cu aproape șase ani, managerul Paperart ne-a povestit despre o altă intenție, aceea de a exporta. În acest sens, primii pași au fost făcuți chiar în următorul an după întâlnirea noastră. „În ceea ce privește exportul, am decis să participăm în anul 2010, în calitate de expozanți, la târgul Paperworld de la Frankfurt. Nu a fost o experiență bună din cauza crizei și a scăderii interesului în domeniu. Târgul a fost slab; erau ore întregi în care aproape că nu treceau vizitatori pe culoare. Pe de altă parte, impresia celor care ne călcau pragul era excepțională. Produsele noastre plăceau, dar prețurile li se păreau mari. Ar fi vrut prețuri de China. Așa ceva nu putem oferi pentru că, chiar dacă avem mâna de lucru ieftină și regiile sunt mici, ne costă mult materia primă – importăm plută naturală din Spania sau din Brazilia, piele naturală reciclată din Italia sau din Germania ș.a.m.d. De aceea nu putem susține prețuri de doi sau trei euro pentru un produs finit.”
Aceasta este partea goală a paharului în ceea ce privește demersurile celor de la Paperart pentru a exporta, însă există și una plină. „Am început discuția noastră prin a vă spune despre schimbările rapide și, uneori, uimitoare ce au avut loc în ultimii ani. Una dintre ele ni s-a întâmplat în ceea ce privește exportul. Știm că sunt deja milioane de români care trăiesc și muncesc în alte țări. Așa se face că la un târg de evenimente din România am fost contactați de o doamnă ce are o agenție de evenimente în Italia, în Torino, iar clienții dumneaei sunt, ați ghicit, români. De aici și până la a lua comenzi prin intermediul e-mailului de invitații și accesorii personalizate, urmate de livrarea lor cu un curier la Torino, a fost doar un pas! Încă nu putem vorbi despre un procent semnificativ al valorii comenzilor la export în cifra de afaceri, însă ne gândim să folosim experiența de la Paperworld și să reîncepem să fim prezenți ca expozanți la târguri din Europa. Avem mult mai multe de arătat, iar valoarea adăugată sporită, înglobată în produse, și unicitatea lor ne îndreptățesc să întrezărim rezultate pozitive.”
Și pentru că am ajuns la segmentul de evenimente, pe care și l-a adăugat compania în portofoliu, am aflat un alt pas important realizat: trecerea de la clienții corporate, la cei care sunt persoane fizice. Foarte frumoasă este povestea începutului pe acest segment. „În anul 2009, atunci când începeam să simțim scăderea bugetelor aferente materialelor promoționale alocate de companii, ne-am gândit să diversificăm plaja activităților și să ne orientăm spre retail sau spre clienții persoane fizice altfel decât prin magazine. Chiar atunci s-a întâmplat ca niște prieteni care urmau să se căsătorească să ne roage să le facem invitațiile de nuntă personalizate. Aveau o idee legată de tema nunții și voiau să o includă în grafica invitației, dar nu prea știau cum s-o facă. Ne-am spus atunci că acesta trebuie să fie un nou obiectiv: materiale personalizate pentru evenimente personale și, în special, pentru nuntă.
Imaginați-vă că ne-am pus pe treabă și, pornind de la tema pe care ne-au sugerat-o, am pregătit întregul eveniment ca pe un tot unitar: invitațiile de nuntă, place-cardurile cu numele invitaților, mărturiile, inelele pentru șervetele de masă, cocardele, elementele decorative pentru scaune, meniurile, numerele de masă, cutia de dar etc., pe absolut toate le-am produs din hârtii și cartoane speciale înnobilate cu aplicații volumetrice 3D. Le-am gândit și realizat pe toate în aceeași cromatică și cu aceleași elemente distinctive, unitare ca design. Bineînțeles că nu le-am spus nimic, iar când i-am chemat să își ridice invitațiile au găsit în showroomul nostru o surpriză: o masă aranjată așa cum credeam noi că ar trebui să arate la restaurant, cu toate produsele realizate în aceeași colecție și respectând tema nunții. Rezultatul a fost covârșitor, iar viitoarea mireasă a ieșit un pic afară să plângă… de bucurie.”
Proiecte îndrăznețe pentru următorii ani
Sună frumos și chiar este pentru că realizezi de fiecare dată un alt proiect și poți inova. Dar, în același timp, acest lucru înseamnă și foarte multă muncă. Însă asta nu-i deranjează pe cei de la Paperart pentru că le place foarte mult ceea ce fac. „Așa am ajuns să creăm o nișă și din aceste produse de eveniment. Dacă majoritatea furnizorilor de profil din țară sunt distribuitori pentru invitații importate care ajung în România «flat», aici fiind doar tipărite digital sau personalizate serigrafic, noi pornim de la o idee, un concept, de multe ori la sugestia viitorilor miri, și realizăm «in house» creația și producția, fiind ajutați mult și de dotarea tehnică. Pentru a ne extinde pe acest segment participăm în fiecare an la două-trei târguri de profil din București unde, spre deosebire de cele pentru segmentul corporate, realizăm contractări pe loc. Un alt avantaj este termenul de plată: iei o comandă și atunci când o livrezi ai încasat banii.”
Totuși, astfel de proiecte realizate manual și personalizate pentru fiecare client în parte necesită timp pentru a putea fi executate. De aceea, am întrebat gazda noastră dacă mai poate prelua comenzi care să poată fi predate până la sfârșitul anului. „Preluăm comenzi pentru Crăciun și estimăm că o vom face măcar până în cea de-a doua jumătate a lunii noiembrie. Bineînțeles că depinde mult și de gradul de personalizare a lucrărilor respective. Dacă stăm acum de vorbă cu directorul de marketing al unei companii care vrea să ofere partenerilor la sfârșit de an o agendă complet personalizată, pe un format atipic, cu o copertă din plută naturală combinată cu fetru, avem timp să realizăm un mock-up, să luăm BT-ul și să executăm produsele în timp util. În schimb, dacă această solicitare vine pe data de 1 decembrie, tot ceea ce vom putea oferi atunci va fi o personalizare, să zicem prin gravură laser pe coperta de plută a unei agende pe care o producem deja și o avem pe stoc pentru magazine.”
Așa cum îi stă bine unei firme care se bazează pe creație proprie și inovație, și Paperart propune produse noi pentru acest tip de client. „Pentru noul sezon de cadouri de sfârșit de an am pregătit câteva noutăți. Astfel, rămânem consecvenți ideii de a crea promoționale prietenoase cu mediul, iar la materialele deja cunoscute (pluta naturală și pielea naturală reciclată 100%) am adăugat layouturi noi, extinzând și cromatica. În plus, începând din acest sezon, o parte dintre produsele noastre sunt accesorizate cu un alt material «ecofriendly» – pâsla din lână naturală 100%. Produse noi, realizate într-o manieră și o cromatică vintage, sunt și husele pentru tablete și smartphone-uri.”
Bineînțeles că Paperart nu se dezminte și are în lucru pentru a fi lansate începând de anul viitor alte noutăți și surprize plăcute. „Pentru anul 2016 avem câteva proiecte pe care ne dorim mult să le materializăm. Unul dintre ele constă în realizarea unui concept-store pe segmentul aferent evenimentelor de genul nunților. Un alt proiect este acela de a crea în următorii doi ani un makers-store, un magazin amplasat într-un mall în care mai mulți manufacturieri, ca noi, să-și vândă produsele realizate de ei chiar acolo. Astfel, clientul va putea vedea care este procesul de producție și, dacă vrea să încerce să le execute singur, să fie îndrumat chiar de manufacturieri cum își poate face propriul obiect.”