Aşteptată de întreaga industrie tipografică de ceva vreme, expoziţia Ipex 2010 desfăşurată la Birmingham între 18 – 25 mai, a confirmat din plin speranţele expozanţilor, rezultatele neîntârziind să apară chiar după primele zile de târg.
În zona digitală, HP şi-a majorat spectaculos veniturile la închiderea târgului, Xerox a vândut peste 100 de sisteme digitale (dintre care se disting iGen4, noul Color 1000 Press sau foarte popular Xerox 700), Canon şi-a depăşit obiectivele de vânzări stabilite pentru târg prin cele 250 de echipamente de producţie digitală, Konica Minolta a înregistrat comenzi care au fost peste aşteptări (acoperindu-şi costurile participării la expoziţie după primele trei zile), iar Agfa a reuşit să genereze vânzări la nivel mondial de peste 25 de milioane de euro. Pe partea tiparului offset, numai Heidelberg, care a şi oferit un spectacol demn de statul său de lider al segmentului tiparului plan, a încheiat peste 140 de contracte doar pentru Marea Britanie. Duplo, producător de echipamente de finisare, a strâns comenzi de peste două milioane de euro, ceea ce nu-i deloc rău…
Nici pentru organizator lucrurile n-au stat rău – mai ales că asupra evenimentului a planat timp de săptămâni în şir, ca o sabie a lui Tanatos, norul de cenuşă vulcanică din Islanda. Aproximativ 50.000 de vizitatori, excluzându-i pe cei în jur de 20.000 de expozanţi, agenţi, dealeri, parteneri OEM, ca şi pe cei mai bine de 500 de jurnalişti din întreaga lume. Cu o creştere a participării vizitatorilor străini de 8% faţă de ediţia din 2006, dintr-un total de 48% cât a fost ponderea vizitatorilor din străinătate. Rezultate destul de bune şi ele. Dacă n-ar fi existat problema norului de cenuşă sau greva celor de la British Airways, probabil că lucrurile ar fi putut sta puţin diferit din punct de vedere al numărului vizitatorilor.
Prezenţi la eveniment pentru a participa timp de cinci zile la maratonul expoziţional, echipa Print Magazin a avut ocazia să ia parte la cele mai importante evenimente ale show-ului pus în scenă la doar câţiva kilometri de oraşul lui William Shakespeare, din care vom încerca să vă împărtăşim o mică parte în această ediţie a revistei.
Heidelberg a deschis „balul” înaintea deschiderii oficiale
Scăpaţi, cu puţin noroc, de ameninţarea norului de cenuşă vulcanică ce a fost cât pe ce să anuleze zborul către Anglia, echipa Print Magazin s-a grăbit să ajungă la Birmingham cu o zi mai devreme de data deschiderii oficiale a Ipex 2010 pentru a fi prezentă la conferinţa de presă a Heidelberg Druckmaschinen, organizată luni, 17 mai. Deşi multora le-a părut stranie iniţiativa celor de la Heidelberg, evenimentul susţinut la standul propriu a fost gândit strategic pentru a se desfăşura înaintea aglomeratei zile de începere a expoziţiei. Presa, împreună cu alţi invitaţi, au avut astfel prilejul să se bucure pe deplin, fără a fi perturbată de valuri de vizitatori năvăliţi în prima zi de expoziţie, de una dintre cele mai reuşite ieşiri la rampă a gigantului german.
Din start, se cuvine să amintim că una dintre surprizele contactului cu spaţiul expoziţional Ipex a fost chiar standul Heidelberg, al doilea ca mărime după cel al HP. Un stand foarte reuşit, care a impus respect nu neapărat prin dimensiune, cât prin eleganţa sobră a arhitecturii expoziţionale minimaliste, vizibil influenţată de şcoala de design germană, şi prin mixul armonios al volumelor reprezentând utilajele şi spaţiile ample, aerisite, destinate audienţei în timpul demonstraţiilor de la maşinile de tipar. Amplasată în mijlocul standului şi ocupând aproape jumătate din spaţiul său, „cafeneaua” Heidelberg (zona dedicată întâlniilor de business) a unit practic întregul arsenal de utilaje dispuse în jur printr-un numitor comun: factorul uman şi atenţia acordată clienţilor. Elementul care spărgea eleganţa sobră a designului de stand a fost cerbul mascotă aplasat în zona demonstraţiilor de tipar, dar care, amintindu-ne că este, ca simbol, regele pădurilor, reafirma statutul de lider al lui Heidelberg. În ton perfect cu linia designului industrial al utilajelor expuse, conceptul standului Heidelberg poate întruni din partea noastră punctajul maxim la capitolul prezentare.
Alături de colegii din Anglia şi de reprezentanţii Heidelberg din întreaga lume, top managementul Heidelberg din Germania, în frunte cu Bernhard Schreier şi cu membrii Consiliului de Administraţie, a fost prezent în formaţie completă încă de la conferinţa de presă. În afara celorlalte discursuri, s-a remarcat cel al lui George Clarke, Managing Director al Heidelberg Graphic Equipment UK şi preşedinte al Ipex 2010. Deşi încă preşedinte al Ipex 2010, în care jucătorii din digital au avut o prezenţă foarte mare, Clarke nu a scăpat ocazia de a avea un discurs pigmentat de multe accente acide la adresa printului digital. „Câţi (n.r. dintre tipografi) n-au cumpărat echipamente digitale pentru a printa cu date variabile, câţi n-au folosit această funcţie deloc (în jur de 90% dintre clienţii pe care i-am intervievat într-un chestionar n-au printat niciodată o lucrare cu date variabile care să le aducă profit) şi câţi nu s-au băgat de bună voie într-un contract care nu plăteşte preţul investiţiei şi care nu aduce profit?”, sunt câteva dintre cele spuse de Clarke în partea introductivă a discursului din 17 mai.
Conferinţa de presă a fost urmată de un dineu oferit jurnaliştilor de Bernhard Schreier la conacul New Hall aflat în imediata vecinătate a Birminghamului. În atmosfera superbă a vechiului conac, amurgul liniştit al zilei ne-a dat ocazia să intrăm în dialog atât cu şeful Heidelberg, domnul Berhard Schreier, cât şi cu doamna Adriana M. Nuneva, Senior Vice President Global Marketing & Communications. De origine română, Adriana Nuneva a avut plăcerea să discute îndeaproape despre problemele industriei tipografice din România, mai ales despre învăţământul tehnic de profil – având în vedere că una dintre responsabilităţile doamnei Nuneva este chiar Heidelberg Print Media Academy. Dorinţa de implicare a Heidelberg în învăţământul tehnic românesc este evidentă, viitorul depinzând numai de interesul şi implicarea comunităţii tipografice locale.
Post-eveniment, Heidelberg a anunţat, prin vocea şefului Berhard Schreier, succesul pe care l-a adus Ipex pentru compania germană: „Am primit numeroase comenzi pentru echipamente şi servicii din întreaga lume şi din toate segmentele de piaţă, însemnând maşini de tipar care totalizează în jur de 900 de grupuri de tipar, în toate formatele, şi peste 90 de echipamente de post-press. Starea pozitivă care se simte în industrie continuă graţie acestui trend ascendent.”. Pentru că spaţiul nu ne permite, interviul realizat cu domnul Marcel Kiessling, membru al Consiliului de Administraţie al Heidelberg, va fi prezentat în numărul viitor al Print Magazin.
Champions in Print
În chiar prima parte a zilei în care a debutat expoziţia, pe 18 mai, organizatorii au adus în scenă primul eveniment marcant: ceremonia decernării premiilor „Champions in Print”, acordate de un Comitet Consultativ din care fac parte personalităţi cu greutate din industrie, presă etc., pentru aportul adus de laureaţi pe parcursul carierei la dezvoltarea industriei grafice mondiale. Anul acesta, surpriza a constituit-o RR Donnelley, prima companie din istoria acestor premii, care este onorată cu preţioasa distincţie. Prezenţi la ceremonie, am avut ocazia să-i vedem la un loc pe toţi „greii” industriei, atât pe cei din sectorul offset, cât şi pe cei din cel digital.
HP – cea mai puternică prezenţă la Ipex
Cu un stand de 3.000 m2, cel mai mare din această ediţie a Ipex, HP este exponentul ascensiunii imprimării digitale. O desfăşurare de forţe impresionantă atât la nivel de echipamente prezentate, cât şi ca număr al personalului. Aici a fost inaugurat noul Indigo 7500 Digital Press. El oferă cea mai mare acurateţe a culorilor gamut disponibilă în acest moment pe piaţă, fiind capabil să reproducă 97% din gama Pantone, cu cele maximum şapte cartuşe de culoare (permiţând printarea cu patru, şase ori şapte culori). Acestea pot fi CMYK la care se poate adăuga fie oranj şi violet pentru hexacromie, fie light magenta şi light cyan pentru reproduceri la calitate fotografică. Opţional, a şaptea culoare este alb de acoperire.
Creat pentru printarea de volum, imprimă la o viteză de până la 120 de pagini/minut (ppm) şi de 240 ppm la printarea duotone sau monocromă. Cu ajutorul aplicaţiei de optimizare inteligentă automatizată Vision System, acest echipament poate produce lunar până la 3,5 milioane de pagini color sau 6,5 milioane la o singură culoare. Cu modulul pentru ambalaje poate imprima direct pe carton de până la 400 gmp, respectiv de 460 de microni grosime. Gama HP Indigo îndeplineşte toate cerinţele pentru a fi integrată unor fluxuri hibride, alături de producţia offset. O variantă necesitând o investiţie iniţială redusă o reprezintă HP Indigo 3500 Digital Press. Cu până la cinci culori şi cu o viteză de 68 ppm pentru color şi un maximum 272 ppm la o culoare, aceasta oferă numeroase caracteristici care au clădit reputaţia gamei HP Indigo.
Din gama de format mare a fost lansat noul HP Designjet 5200 de 44 de inch care, cu o rezoluţie maximă de 2.400×1.200, poate imprima până la 41 mp/oră, respectiv 9 mp la viteza de producţie. HP Designjet 5200 poate imprima o gamă largă de documente graţie capacităţii sale PostScript a file PS/PDF şi a memoriei HDD de 160 GB. Benny Landa, unul dintre laureaţii premiului „Champions in Print” din acest an, inventatorul tehnologiei Indigo, un adevărat pionier al printării digitale, a preconizat că până la următoarea ediţie a Ipex, în 2014, HP va deveni prin Indigo cel mai mare furnizor de soluţii de print.
EskoArtwork – omniprezent
Furnizorul belgian de soluţii software şi de echipamente pentru prepress, proiectare asistată şi prototipuri, a avut o prezenţă care a făcut impresie nu doar la standul său, ci şi la cele ale altor jucători importanţi din industrie. La expoziţia de la Birmingham, EskoArtwork a mobilizat un număr impresionant de echipamente în toată expoziţia: la standul acestuia şi la cele ale numeroşilor săi parteneri. Compania a dat dovadă de o flexibilitate deosebită, lucrând la fel de eficient cu diversele sisteme ale partenerilor săi. HP, Canon, Epson, Fujifilm, Xerox, CDI, DuPont, Enfocus, CERM, Xeikon, Sun Chemical, Domino Printing Sciences şi Durst sunt doar o parte dintre cei care au integrat echipamente Esko în demonstraţiile lor.
Preferat pentru tăierea şi biguirea printurilor digitale a fost noul Kongsberg i-XE10, „Un Rolls Royce al finisării automate de serie scurtă”, după cum ne-a spus David Joelsen, Regional Bussiness Manager Nordic-CEE al Esko Artwork. În funcţie de modulele adăugate, acesta poate bigui şi tăia materiale din cele mai diverse ca hârtie, folii din plastic, carton, policarbonat etc. cu o viteză de maximum 80 m/minut. A fost conceput pentru realizarea de prototipuri şi de serii scurte de materiale POS şi ambalaje, put d lucra cu sistem de alimentare automată, 24/24 – 7/7. Sub sloganul „Connect More”, EskoArtwork devine tot mai interconectat o dată cu lansarea la Ipex a noului Automation Engine 10, aplicaţie de server pentru fluxurile de lucru, uşor de preconfigurat şi de adaptat la fiecare structură de producţie.