Evocată prin intermediul a mii de articole publicate pe întregul mapamond și la sute de conferințe din domeniul tipografic, complementaritatea soluțiilor de imprimare digitală cu cele tradiționale, în special cu cele offset, s-a transformat în ultimii ani într-o necesitate. Pentru Sothis Print, un lider bucureștean al tiparului offset, implementarea soluțiilor de tipar digital s-a impus de la sine, atât din nevoia de dezvoltare și diversificare a serviciilor integrate, cât și pentru a ține pasul cu dinamica pieței și nevoile clienților.
„Gheorghe Nicolae, director general Sothis Print, alături de Gabriel Istrate, Production Printing Project Manager la Konica Minolta Business Solutions”
Scurt istoric Sothis Print
Înființată în anul 2002 de către Gheorghe Nicolae – „Gigi Nicolae”, așa cum îl cunoaște toată piața și un pionier al prepress-ului digital din România -, Sothis Print a intrat în competiția tipografică pe o piață care, la vremea respectivă, cunoștea un adevărat boom. La data debutului tipografiei, Gigi Nicolae făcuse deja istorie cu centrul său de prepress Kruger Brent. De altfel, experiența celor 8 ani petrecuți în prepress i-a și permis să pășească cu dreptul în afacerea de tipar offset.
Astfel, de la cei 14 angajați și câteva mașini tipografice instalate în 2002 într‑un spațiu închiriat, Sothis Print are în prezent propria hală de producție, un întreg parc de utilaje moderne și aproape 100 de angajați.
Un pas important făcut de Sothis Print în anul 2006 a fost vânzarea a 49% dintre acțiunile firmei către firma BT Production, casă de producție aparținând holdingului de comunicare „The Group”. Această strategie i-a permis tipografiei să continue investițiile în tehnologie, dar mai ales să beneficieze de un volum constant de lucrări – un avantaj ale cărui efecte s-au văzut din plin odată cu începerea crizei economice.
Rezultatele obținute de Sothis Print în cei peste 7 ani de activitate au dovedit că Gigi Nicolae a avut din nou „mână bună” și cu această afacere: în anul 2005, la trei ani de la înființare, Sothis Print obține locul 1 în topul firmelor private din sectorul 6 al Capitalei – performanță repetată și în 2006, la categoria IMM-uri -, locul 25 în topul național al firmelor private la secțiunea „Alte activități de tipărire n.c.a.” în 2006 și locul 9 în cadrul aceluiași top în 2007.
Contextul pieței tipografice locale
Producător al unei game largi de lucrări tipografice, Sothis Print are o activitate strâns legată de pulsul accelerat al industriei publicitare și nu numai. Gama de lucrări produse de tipografie este definită, în mare parte, de materialele publicitare – de la afișe și broșuri la POSM-urile destinate comunicării la raft -, dar și ambalaje, cataloage și multe altele.
Un element important care trebuie amintit este contextul pieței tipografice pe care activează Sothis – una caracterizată de termene de execuție foarte scurte în raport cu volumul și complexitatea lucrărilor, prețuri în continuă scădere și costuri în creștere la materii prime și consumabile, competiție bazată aproape în exclusivitate pe avantajul prețului cel mai mic, scăderea tirajelor, nevoia clienților de servicii integrate etc.
În plus, trebuie menționată și tendința în permanentă creștere a utilizării datelor variabile de către clienți pentru anumite genuri de lucrări.
Însă ceea ce începe să amenințe din ce în ce mai mult business-ul tipografiilor este comunicarea electronică care, datorită costurilor mai mici și a posibilității de a revizui sau schimba informația afișată online în orice moment, face să dispară multe genuri de lucrări care până mai ieri umpleau mașinile tipografiilor.
Avea nevoie o tipografie offset de mașini de tipar digital?
Dacă ne gândim atât la contextul pieței, cât și la nevoile clienților și, nu în ultimul rând, ale tipografiei Sothis Print, firește că da. Tehnologia de tipar digital achiziționată de la Konica Minolta de firma condusă de Gigi Nicolae n-a reprezentat un scop, ci unul dintre mijloacele de implementare a strategiei de dezvoltare a serviciilor integrate și, mai ales, de îmbunătățire a flexibilității și scalabilității procesului de producție bazat pe mașini offset.
Un rol important în decizia Sothis Print de a investi în tehnologia digitală l-a avut, credem noi, și input-ul primit de la casa de producție „BT Production” în ceea ce privește tendințele de dezvoltare ale pieței de profil.
În aceste condiții, Sothis Print a achiziționat acum doi ani primul echipament digital color de producție de la Konica Minolta – este vorba de modelul bizhub PRO C6501e/eP. Pentru că a fost mulțumită de prima mașină, Sothis Print a mai cumpărat în martie 2011 încă un echipament: bizhub PRO 1200P, un echipament digital alb-negru de producție.
De altfel, deși a mai avut de-a lungul timpului mașini digitale color de la alți furnizori, Gigi Nicolae consideră că cele două utilaje furnizate de Konica Minolta sunt de fapt primele mașini digitale pe care le poate numi a fi cu adevărat „de producție”.
De ce alege Sothis Print rețeta Konica Minolta și nu pe cea a altor producători?
O întrebare grea, având în vedere oferta destul de generoasă care există pe piață din partea principalilor mari producători de utilaje digitale.
Invitați de domnul Gabriel Istrate, Production Printing Project Manager la Konica Minolta Business Solutions, să participăm la instalarea la Sothis Print a echipamentului digital alb/negru bizhub PRO 1200P, am reușit să ne dumirim întru totul despre motivele care au stat și rămân la baza parteneriatului cu tipografia. Gazda întâlnirii de la tipografie ne-a fost Gigi Nicolae, director general Sothis Print, alături de care nu putea lipsi Daniel Nicolae, nimeni altul decât fiul acestuia și cel care se ocupă de departamentul de DTP și prepress, inclusiv de echipamentele de imprimare digitală.
Așadar, răspunsul – sau mai corect răspunsurile – la întrebarea de mai sus se află în duzina de motive enumerate de reprezentanții Sothis Print în cele ce urmează.
Motivând decizia pe care a luat-o alături de ceilalți acționari ai tipografiei de a investi într-un echipament digital color de producție, Gigi Nicolae ne-a declarat: „Nevoia de a integra mașini de producție digitală în procesul offset al tipografiei a fost un pas firesc, având în vedere tendințele și dinamica pieței. În cazul unei tipografii offset, există tendința de a refuza tirajele mici și foarte variate. Vă dau ca exemplu cazul unei lucrări de stickere de mici dimensiuni, cu nu știu câte mii de feluri de coduri de bare. Ca să le produci pe offset, pe o mașină de sute de mii de euro, este total nepractic și neeconomic. Și atunci, nevoia te împinge să optezi pentru digital. Noi nu lucrăm numai pe digital sau n-am creat un centru de profit din digital. Am integrat două echipamente de tipar digital care sunt dedicate. În plus, pregătirea de tipar este mai ușoară. Nu trebuie să uităm nici faptul că toată lumea vrea lucrările foarte repede – dacă se poate «acum». Iar în acest caz, singura modalitate de a produce lucrarea este tehnologia digitală, color sau alb/negru. Nu există altă variantă”.
„Daniel Nicolae, Sothis Print”
Daniel Nicolae întărește cele spuse de tatăl său, oferindu-ne un exemplu foarte recent: „Ieri dimineață am primit o comandă de agende de la Ringier și le-am terminat, cu ajutorul echipamentelor digitale, în mai puțin de o zi. În clipa de față, în funcție de tirajul lucrării, noi îi propunem clientului atât varianta tipăririi pe offset, cât și pe digital”.
Tendința de scădere a tirajelor, atât local, cât și pe plan internațional, este ilustrată și de spusele lui de Gabriel Istrate: „Am văzut o statistică în luna noiembrie a anului trecut care evidenția scăderea tirajelor multor lucrări sub rentabilitatea producției offset. În plus, unei tipografii utilate doar cu mașini offset, rentabile pentru producția tirajelor mari, îi este greu să ofere soluții și pentru tirajele foarte mici. Dacă ai un client care are numai tiraje mici, există un risc foarte mare să-l pierzi în cele din urmă. Refuzându-i o lucrare pentru că nu este rentabil pentru tine, odată plecat la un alt furnizor, îți este foarte greu – dacă nu imposibil – să-l mai aduci înapoi. Și, în ziua de astăzi, a-ți pleca un client este chiar o problemă… Pentru că fiecare lucrare contează”.
Avea nevoie Sothis Print să investească în echipamente dedicate de producție color, și nu în unele mai modeste ca performanțe și, nu în ultimul rând, ca preț? Un motiv esențial ține de capabilitatea celor două echipamente de tipar digital Konica Minolta de a imprima pe aproape toate gamele de hârtie folosite la tipărirea offset.
Gigi Nicolae explică acest atribut prin următoarele: „Atât mașina digitală color, cât și cea alb/negru ne permit să tipărim pe aproape orice tip de hârtie, în limita minimă și maximă a gramajului și, nu în ultimul rând, în concordanță cu specificațiile fabricantului echipamentelor digitale. Din fericire, mașinile Konica Minolta pe care le avem ne permit să tipărim pe hârtie normală, fără să avem probleme de genul celor care au făcut istorie la echipamentele unui alt producător de digitale, unde dacă apărea vreo defecțiune se dădea vina pe hârtie: «N-ați tras pe hârtie pe care v-o dăm noi, de aia sunt probleme…»”.
Amintindu-mi experiențele negative pe care le-am avut cu echipamentele digitale color pe vremea când lucram ca print manager în publicitate, am avut ceva îndoieli față de cele afirmate de interlocutorii mei, mai ales în ceea ce privește capacitatea tehnologiei digitale bazate pe tonere de a tipări pe aceleași substraturi cretate utilizate în procesul offset. Afirmațiile lui Gigi Nicolae, bazate pe realitate, mi-au împrăștiat orice urmă de scepticism: „Am un alt exemplu recent. Am avut de produs în câteva zeci de mii de exemplare din niște cataloage de produs pentru echipamente și scule de construcții, cu câteva sute de pagini. După trei luni de zile de lucru la paginare, clientul a avut nevoie de un prototip pentru a vedea cum arată și pentru a face modificări. Și, grație mașinilor digitale, în două ore i-am rezolvat problema“.
Pentru că s-a ocupat direct de producția în bune condiții a acelor prototipuri, Daniel Nicolae vine cu detalii: „Aici mai trebuie adăugat și faptul că, neavând idee despre sorturile și gramajele de hârtie, clientul a dorit ca prototipul să fie realizat pe exact același tip de media pe care o vom folosi la tipărirea offset. Și, în consecință, am folosit exact aceleași substraturi imprimabile: hârtie cretată de 170 g/m2 pentru copertă – pe care mai apoi am plastifiat-o -, interiorul pe 90 de g/m2. Iar mostra care a ajuns la client arăta, din punct de vedere cromatic, exact ca produsul pe care l-am tipărit ulterior pe offset. Din acest motiv, trebuie să recunosc că mașina color de la Konica Minolta are un color management care ne permite să obținem rezultate predictibile în ceea ce privește culoare. Aceasta este doar una din aplicațiile la care digitalul oferă avantaje unice”.
După cum este firesc, vă oferim și noi câteva detalii suplimentare despre capacitatea bizhub-ului PRO C6501e/eP de la Konica Minolta de a se integra perfect în fluxul de prepress și producție al tipografiei Sothis Print. Dotată cu un controller CREO realizat de Kodak, mașina „comunică” perfect cu platforma de lucru folosită de CTP-ul tipografiei, de asemenea tot Kodak.
Un punct forte al echipamentului este și faptul că este certificat Fogra, fapt care, pentru niște profesioniști cu state vechi în prepress așa cum sunt oamenii de la Sothis Print, este esențial. Capabil să imprime volume de lucrări care ajung până la 300.000 de pagini pe lună, pe diferite substraturi cretate sau necretate, echipamentul se bazează pe tehnologia de procesare color S.E.A.D. (Screen-Enhancing Active Digital Process), care combină o suită de inovații tehnice ce garantează reproducerea culorilor la o calitate foarte bună și la viteze mari. În același timp, trebuie amintit și faptul că bizhub-ul PRO C6501e/eP folosește tonerul polimerizat Simitri-HD, de înaltă definiție, care asigură o calitate superioară a imaginilor și a culorilor tipărite.
Dacă echipamentul digital color achiziționat de la Konica Minolta își justifică pe deplin prezența în tipografia Sothis Print, investiția în echipamentul digital alb/negru bizhub PRO 1200P dedicat producției de mare volum mi s-a părut oarecum curioasă. Gigi Nicolae ne-a lămurit motivele care au determinat tipografia să achiziționeze mașina alb/negru de la Konica Minolta: „Mașina digitală alb/negru am achiziționat-o într-un scop dedicat. Mă refer la o anumită operație care ne-ar fi dat mari bătăi de cap în fluxul de producție offset – și anume cea de aplicare a seriilor numerice și alfa-numerice, dispuse atât orizontal, cât și vertical pe coala tipărită. O investiție într-un dispozitiv care să rezolve numai această problemă pentru mașinile offset ne-ar fi costat în jur de 16.000 de euro. Însă, dacă excludem investiția propriu-zisă într-un asemenea sistem, mai trebuie să amintim și timpii de pregătire – care implică păstrarea dispozitivului în anumite condiții, introducerea lui în mașina offset în anumite condiții, scoaterea lui de pe mașină și depozitarea în aceleași condiții, după spălarea nucilor de numerotare și a discurilor…
Comparativ, dacă pentru înserierea unui tiraj mare ai avea nevoie pe offset de trei zile și trei nopți, același lucru îl poți face pe digital în cel mult o zi. În plus, avem și un soft dedicat care ne permite să controlăm automat aceste serii astfel încât elementul timp devine neglijabil.
Dacă ne gândim că avem de înseriat tiraje care depășesc 600.000 de coli de tipar, cu câte 12 serii pe fiecare coală, deja ajungi la numere pe care nu le poți controla prea ușor pe offset.
Pe digital, lucrurile sunt în primul rând foarte stabile, iar costurile sunt, de asemenea, foarte rentabile. Deși, în principal, mai tipărim și alte lucrări pe digital, mașina alb/negru este dedicată operațiilor de înseriere și personalizare.
Cel mai mare avantaj pe care ni-l oferă bizhub-ul PRO 1200P Konica Minolta este timpul economisit. Raportat la tirajele pe care le tipărim, înseamnă o economie imensă de bani și scurtarea ciclului de producție”.
Având capacitatea să imprime alb/negru cca. 7.200 de formate A4 pe oră, performanțele bizhub-ului PRO 1200P se apropie foarte mult de cele ale unei mașini offset, permițându-i tipografiei să producă până la 3.000.000 de formate pe lună, la cea mai înaltă calitate. În plus, mașina poate imprima „pe bune” substraturi cu gramaje de la 40 g/m2 la 350 g/m2, atribut care o face perfect adaptată producției unei game foarte largi de lucrări. „Chiar avem un client la Piatra Neamț care imprimă cu mașina Konica Minolta alb/negru un volum mare de facturi pe hârtie autocopiativă și nu are nici un fel de problemă…”, ne spune Gabriel Istrate. De amintit este și faptul că mașina alb/negru instalată la Sothis Print folosește un aparat de alimentare cu vacuum, similar cu cel al mașinilor offset.
Cât i-au folosit lui Sothis Print aceste performanțe ale tehnologiei Konica Minolta ne explică Daniel Nicolae: „În aproape trei luni de zile, Sothis Print a reușit să tragă pe mașina alb/negru Konica Minolta în jur de 2,5 milioane de formate… Ceea ce înseamnă o medie de aproape 800.000 de coli pe lună. Nu i-am pus mașinii decât toner, fără să avem nevoie de nici o intervenție a serviceului. Asta a însemnat o productivitate de aproape 100%.
Echipamentul precedent de producție alb/negru pe care l-am avut (n.r. de la un competitor al Konica Minolta) nu era adaptat unui regim de exploatare intens, așa cum impune fluxul de producție al unei tipografii offset. Vorbim de blocaje ale mașinii la un interval de câteva mii de copii. Cred că am investit în service-ul și piesele de schimb ale mașinii mai mult decât costa ea nouă. În momentul de față, datorită sistemului permisibil al mașinii Konica Minolta, noi înseriem pe coala netipărită pe digital, la formatul mașinii de tipar, și apoi le tipărim pe offset. Am optat pentru acest flux, și nu invers, pentru ca praful anticopiativ depus de mașina offset să nu afecteze echipamentul digital. Legat de procesarea informației, mașina digitală s-a dovedit a avea și o unitate RIP extrem de puternică, care ne permite să ne mișcăm foarte rapid”.
Un detaliu inedit despre tehnologia de imprimare înglobată de Konica Minolta în bizhub-ul PRO 1200P ne oferă Gabriel Istrate: „Echipamentul integrează o tehnologie foarte utilă la tipărirea datelor variabile și anume, în cazul în care hârtia își modifică poziția – ca urmare a anumitor factori care intervin în sistemul de transport al hârtiei de la alimentarea cu substrat la blocul de imprimare – și nu mai este perfect perpendiculară pe capul de imprimare, laserul este capabil să se miște după geometria hârtiei și să imprime informația paralel cu marginile acesteia”.
Despre performanțele tehnologiei de imprimare digitală oferite de Konica Minolta se poate vorbi la nesfârșit. Cel mai important lucru pe care ni l-au demonstrat oamenii tipografiei Sothis Print a fost că această tehnologie este perfect adaptată pentru a face parte din același proces de producție cu echipamentele de tipar offset. În primul rând în ceea ce privește fiabilitatea dovedită într-un regim de lucru industrial.
Și totuși, de ce a apelat Sothis Print la Konica Minolta și nu la alți mari fabricanți de echipamente digitale de tipărire? Pentru că am insistat, Gigi Nicolae și-a justificat alegerea: „Am ales ca furnizor Konica Minolta din mai multe motive. Până în prezent am experimentat echipamentele de tipar digital și service-ul a patru furnizori și nu pot să afirm că am fost complet mulțumit. Lucrul care m-a convins a fost modul în care am interacționat cu cei de la Konica Minolta. Probabil că dacă nu ar fi fost deschiși la ceea ce le-am cerut, discutam azi despre altă marcă. Nu trebuie să ne rezumăm doar la performanțele mașinilor, pentru că, atunci când am o problemă de rezolvat, nu printerul digital îmi răspunde la telefon când îmi arde buza. Deși nu-mi prea stă în fire să laud furnizorii – și n-am nici un interes să o fac nici pentru Konica Minolta -, trebuie să recunosc că, în afară de echipamente foarte bune, aceștia au și un service foarte prompt”.
Cum au reușit cei de la Konica Minolta să convingă tipografia să achiziționeze un bizhub alb/ negru, și nu echipamentul altui furnizor, ne explică Daniel Nicolae: „Am fost foarte satisfăcuți de performanțele oferite în producție de echipamentul color Konica Minolta achiziționat acum doi ani, însă nu acesta este motivul care ne-a făcut să cumpărăm tot de la ei și mașina digitală alb/negru. Puteam foarte bine să avem aceleași probleme pe care le-am avut cu echipamentul alb/negru precedent. Înainte să ne decidem, inițial am vrut să ne documentăm și să citim mai multe review-uri despre echipament. Însă cei de la Konica Minolta ne-au propus și au insistat că cel mai bun lucru ar fi să testăm mașina în tipografie pentru a fi siguri că se potrivește cu nevoile noastre. Cred că a fost cea mai bună soluție și atunci când am decis să o cumpărăm am făcut-o în deplină cunoștință de cauză și cu inima împăcată”.
Similar Posts:
- Konica Minolta şi-a anunţat planurile pentru IPEX
- Conform laboratorului BERTL, Konica Minolta are cele mai bune linii de producție digitală
- Konica Minolta a lansat bizhub PRESS C8000, un nou sistem digital emblematic
- Konica Minolta are o suprafață de expunere de 2.400 mp la drupa 2016
- Konica Minolta a anunțat la Ipex 2014 extinderea portofoliului de produse și servicii de tipar