de Radu Mihai
Una dintre cele mai noi știri a începutului de an este punctul final al unui proces început cu aproape un an în urmă. Fără doar și poate Hewlett Packard este un nume care nu mai are nevoie de nicio prezentare pentru furnizorii de servicii de imprimare din România. Decizia acestuia de a-și extinde rețeaua de distribuție pentru o parte din echipamentele este, la prima vedere, un pas care ține de politica firmei și, cel puțin teoretic, nu ar trebui să își găsească locul într-un spațiu destinat opiniei. Cu toate acestea, găsesc că o parte din detaliile pe care Lavinia Pop, managing partner al Grupului Pin, compania recent alăturată rețelei de distribuție a echipamentelor de imprimare de format mare Hewlett Packard, le-a oferit în interviul pe care îl publicăm în această ediție, oferă câteva date despre gradul de dezvoltare al furnizorilor de servicii de imprimare din România.
Dincolo de durata procesului de selecție, care a acoperit perioada unui an, de criteriile de selecție și de numărul potențialelor companii implicate pentru acest statut, lucrul care mi-a atras atenția din declarațiile reprezentantului Grupului PIN este surprins de declarația: „Cred că a contat foarte mult faptul că ajungem în locuri în care nu ajunge Internetul.” Afirmația nu este una care să facă referință la gradul de acoperire al accesului la Internet, ci una care aduce în lumină o categorie de afaceri pentru care mediul virtual nu reprezintă un standard foarte ridicat pentru relevanță și încredere. Există în rândul furnizorilor de servicii de imprimare o categorie de companii care nu se detașează prin suprafețe impresionante de imprimare sau prin campanii ale brandurilor consacrate. Cu toate acestea, se pare că numărul acestora a ajuns îndeajuns de mare, încât, luate împreună, să reprezinte o categorie care nu mai poate fi ignorată. Micul centru de copiere de la parterul blocurilor începe să devină un loc care nu va mai livra doar copii după acte și cursuri ale studenților, ci un loc în care produsul imprimat este din ce în ce mai variat. Este și un semn că există o cerere din partea consumatorilor pentru o varietate mai mare de produse imprimate. Cele mai multe din aceste afaceri sunt afaceri mici, de cele mai multe ori gestionate de o familie, iar modul în care noutățile din domeniu ajung la aceștia este, încă, neelucidat, dar lucrul cel mai important pentru o astfel de afacere este relația cu furnizorii, care sunt un element vital pentru supraviețuirea afacerii. Unul dintre argumentele care au stat la baza alegerii Grupului PIN pentru a intra în rețeaua distribuitorilor HP este relația pe care aceștia o au cu această categorie de clienți, până acum, de cele mai multe ori trecută cu vederea, în strategiile distribuitorilor de echipamente și materiale destinate imprimării. Nimic nu îi va asigura Grupului Pin succesul în noua poziție de distribuitor autorizat Hewlett Packard, dar câștigarea acestei poziții într-o competiție în care s-au înscris companii cu cifră de afaceri mai mare este o certificare a unui mod de a face afaceri care a avut în prim plan relația cu clientul.
Nu cu mult timp în urmă, un alt reprezentant HP, Doru Stoican, managerul pentru Europa de Este a diviziei large format printing, mărturisea într-un interviu acordat în emisiunea Print și de la capăt că lucrul care îl nedumirește cel mai tare la piața românească de imprimare este faptul că, la anumite intervale de timp, liderii acestei piețe se schimbă, amendând faptul că antreprenorii fac pasul în lateral către alte afaceri în locul abordării unei strategii care să le conserve poziția pe un termen mai îndelungat. Evenimentul cu care deschidem prima ediție din 2018 pune într-o altă lumină felul în care evoluează piața furnizorilor de servicii de imprimare din România. Este foarte posibil să pășim într-o epocă în care evoluția pieței va fi dictată de mișcările care se produc în starturile adânci ale pieței, iar liderii de mâine ai acestui domeniu vor pune mai mult preț pe strategiile pe termen lung.