Zilele Virusului

Sunt optimist în ceea ce privește viitorul. Cred că oamenii nu își pot schimba brusc modul de viață.

• Bookmarks: 3210


Suntem la 1 lună și jumătate de la declararea stării de urgență și cu trei săptămâni înainte de ridicarea acesteia. Primul val al recesiunii începe să își facă simțite efectele. Cu toate acestea există domenii care par să fie protejate de aceste efecte. Cristian Hațăgan, general manager Euro Top Grafix, unul dintre furnizorii de echipamente și materiale cu o vastă experiență cu companii implicate atât în tiparul comercial, cât și în producția de etichete și ambalaje oferă o perspectivă asupra momentului actual, dar și asupra perioadei care urmează.

Este producția de ambalaje un domeniu protejat de recesiune? Din informațiile pe care le aveți, cum au fost aceste luni pentru producătorii de ambalaje?Da, până la această oră, despre domeniul producției de ambalaje putem spune că este mai protejat, mai ales dacă ne referim la ambalajele flexibile din material plastic sau la producția de etichete. Nu cunosc foarte bine ce se întâmplă în domeniul ambalajelor din carton ondulat si carton rigid. Luna martie a fost o lună în care s-a lucrat intens, comenzile fiind mult peste medie, iar în aprilie prognozele sunt asemănătoare, pe un trend ușor crescător față de perioada similară a anului trecut.

Compania pe care o conduceți comercializează atât echipamente cât și consumabile destinate sectorului tipografic. Cum au evoluat cele două direcții în această perioadă?
Vânzările de materiale și consumabile pentru tiparul offset în coală s-au prăbușit până la un nivel de 10% – 15% din ceea ce înregistram în perioada similară în 2018 sau 2019. În sectorul de etichete și ambalaje flexibile sunt înregistrate creșteri, dar care, în cazul firmei noastre, nu compensează scăderea înregistrată în produsele destinate tiparului offset în coală.

Care sunt perspectivele pe termen scurt?
Este greu de spus, avem de a face cu provocări pe care nu noi le-am creat. Avem de a face cu o interzicere administrativă a consumului în anumite domenii. Însă activitățile economice se întâlnesc toate la nivelul consumatorului, a cărui arie de comportament a fost restrânsă prin obligativitate și nu ca urmarea a dorinței acestuia. Suntem deci într-o criză economică care are la bază consumul, mai bine spus, lipsa acestuia. Totul depinde de felul cum acționează cei care ne conduc. În orice criză economico – financiară, care în mod definitoriu are o anumită ciclicitate, scăderea este bruscă și revenirea lentă, noi suntem acum într-o etapă nouă în care autoritățile au interzis unele activități economice. Nimeni nu are planuri validate de o experiență anterioară pentru ceea ce se va întâmpla după, așa că nu prea știm cum va fi revenirea. Este foarte clar că va fi nevoie de capital de lucru care trebuie să fie generat prin diferite programe de către la autorități.
Așteptam ca guvernul să ridice bariera și vom vedea ce se va întâmpla. Eu cred că, contrar unor opinii din media conform cărora am fi la un moment de cotitură și consumatorul își va schimba comportamentul, oamenii vor reveni la vechile obiceiuri. Nu cred că ne putem schimba modul de viață atât de brusc. Cred că fiecare dintre noi abia așteaptă să călătorească, să meargă în concediu, în restaurante, în magazine. Da, vor fi domenii afectate mai grav și altele mai puțin sau chiar deloc.

Care sunt problemele cu care se confruntă clienții dvs în acest moment?
Comenzi anulate, deteriorare fluxuri de încasări dacă discutam de sectorul tiparului comercial. În zona de etichete și ambalaje flexibile, situația este optimistă, cu rezervele privitoare la blocajul încasărilor. M-aș fi bucurat să aud, nu spun că nu s-o fi și întâmplat, ca marii retaileri să fi plătit și furnizorii cu aceeași generozitate cu care și-au plătit în avans taxele la stat. Ar fi un ajutor și pentru industria de etichete și ambalaje.

Aveți clienți atât din sectorul tipografiilor comerciale cât și al celor care lucrează în industria de packaging. Cum credeți că vor evolua aceste companii în viitorul apropiat?
Am tot citit ca industriei de tipar i se pregătește înmormântarea. Eu nu cred. Sectorul producției de ambalaje și etichete se va menține la același nivel cel puțin, cu condiția ca guvernul sa nu asiste pasiv la blocajul financiar care să duca la o pandemie financiară, că tot e la modă acest termen.
Chiar dacă consumul din zona HoReCa este prăbușit, a crescut consumul la supermarket și nu datorită stocurilor din cămară, ci datorita faptului că pregătirea mâncării s-a mutat în propriile bucătării. A crescut numărul produselor vândute și ambalate/etichetate per unitate de produs în dauna celor care se vindeau ambalate/etichetate vrac care erau destinate HoReCa.
Consumul mai mare de materiale de igienă sau materiale dezinfectante generează o creștere în producția de etichete și ambalaje, mai ales în zona ambalajelor flexibile din plastic. Cred că în acest domeniu trendul va fi crescător, iar investițiile vor continua.
Noi avem discuții începute de câteva luni și concretizate în proiecte cu finanțare europeană care sunt în stadiul de analiză și evaluare, dar avem și discuții abia începute pentru echipamente de fabricație de materie primă și confecționare pentru diverse produse care sunt acum „la modă” în sectorul medical.
Îmi este greu să anticipez ce se va întâmpla cu sectorul tiparului comercial, dar am primit și de la parteneri din domeniul tiparului comercial cereri pentru prezentări utilaje pentru producție de etichete și ambalaje.
Una peste alta cred că acum, companiile care și-au pierdut o parte din piață vor identifica zonele unde au avantaje competitive astfel încât să-și acopere capacitatea de producție.
Am văzut că multe dintre firmele de producție publicitară deja produc viziere și panouri separatoare pentru ghișee și birouri. Mă gândesc că zona de vânzare aici este destul de mare: farmacii, bănci, supermarket-uri, poate și birourile de tip open space și pana la separatoare pentru taxi-uri sau mijloacele de transport în comun. Am văzut că unul din marii producători de carton ondulat produce și a dotat un centru provizoriu Covid cu separatoare din carton ondulat. Până la urma cuvântul criza își rădăcina în limba greacă, în cuvântul „krisis” care, pe lângă accepțiunea de moment de cotitură, mai are și înțelesul de „a decide”.

Una dintre cele mai mari probleme pe care le aveau tipografii în urmă cu câteva luni era lipsa personalului calificat. Cum credeți că va evolua această chestiune în viitorul apropiat?
Era o lipsă de personal calificat pentru că industria nu putea să susțină salariile cerute. Concurentul nostru principal fiind statul, care nu face afaceri cu banii săi, ci cu banii noștri, ai tuturor. Am avut o multitudine de interviuri, multe prin telefon, cu proaspăt absolvenți a căror cerință referitoare la salariu era de 1.500€ net, pentru a participa la interviul față în față. Cred că se va schimba un pic modul de abordare, atat al angajatilor cat si al angajatorilori. Cred ca se vor simplifica multe organigrame de personal, cred ca se vor restructura ștatele de funcțiuni și posturile ineficiente. Cred că va trebui să se muncească mult mai eficient și va trebui să accelerăm automatizarea și informatizarea proceselor.

Ați luat măsuri speciale (oferte speciale, modificări ale termenelor de plată, discounturi, etc) pentru clienții dvs în această perioadă?
Nu avem în vedere aceste lucruri. O balanță are și creanțe și datorii, de ce trebuie să punem presiune numai pe datorii și nu și pe creanțe? Cred că întrebarea trebuie pusă și în sensul dacă am luat măsuri pentru micșorarea termenelor de plata. Euro Top Grafix derulează toate achizițiile având în spate o asigurare proprie a riscului de neplată. Una din agențiile globale de risc, tocmai ce a modificat perspectivele României de la stabil la negativ. Așadar, cine ar putea crede că noi vom obține termene de plata mai bune de la furnizori, astfel încât să le oferim clienților noștri. Prin asigurarea riscului de plată, furnizorii noștri trebuie să raporteze fiecare zi de întârziere și să blocheze livrările. A 15-a zi de întârziere înseamnă raportarea în „black list” și predarea dosarului la firma de asigurare și recuperare de creanțe. Nu ne putem permite acest lucru. Această chestiune referitoare la majorarea termenelor de plata este periculoasă și este una din cauzele blocajului financiar. Am avut discuții cu diverși clienți, care nu ne sunt parteneri însă, referitoare la solicitări de termene de plată de 120, 150 sau 180 de zile și nu era nici o pandemie. Toate termenele de plată pe care le acordăm astăzi au în spate numai capacitatea noastră financiară și liniile de credit de la băncile din România cu care colaborăm.

Ați observat în această perioadă fluctuații la prețurile de achiziție la anumite materiale și consumabile pe care le distribuiți?
Nu am văzut creșteri de prețuri decât la IPA (alcool izopropilic) sau la solvenți și cred că au fost și speculative, nu numai din cauza ofertei scăzute, iar în cazul altor produse au fost mici modificări temporare, din cauza blocajului în transporturile internationale.

Credeți că firmele din sectorul tipografic ar avea nevoie de un set de măsuri specifice din partea statului român? Dacă da, care ar fi acelea și cine ar fi trebuit să le solicite?
Nu știu dacă putem discuta de măsuri specifice dedicate sectorului tipografic. Știu că APRA (Asociația Producătorilor de Ambalaje din România) a inițiat un demers concretizat printr-o adresa către primul ministru, care ar fi trebuit să fie semnată de principalele asociații de profil și prin care s-a solicitat un ajutor guvernamental. Cred că Guvernul trebuie sa adopte un set de măsuri la nivel de țară, pentru a reporni economia și consumul. Trebuie să asigure finanțarea ieftină a companiilor private, în special a celor care nu sunt eligibile, conjunctural, pentru condițiile standard de creditare. Eu cred că firmele private din România au produs și încă produc suficienți bani astfel încât și guvernul să funcționeze și să se asigure și investițiile și garanțiile pentru creditare. Guvernul ar trebui să se uite la propriile salarii și pensii din sectorul bugetar și să balanseze un pic efortul IMM-urilor și al angajaților din sectorul privat.

Cum credeți că va arăta piața producătorilor de packaging și a tipografilor din România peste 6 luni? Dar peste 12 luni?
Piața de etichete și ambalaje, în special cea de ambalaje flexibile, vor fi pe un trend pozitiv, cu mențiunea la care mă refeream și la una din întrebările anterioare, că suntem legați de deciziile guvernului în ceea ce privește programul de ajutor financiar pentru IMM-uri și de rapiditatea cu care acesta acționează. În ceea ce privește o perioadă mai mare de un an sunt și mai optimist. Sectorul tiparului comercial își va reveni mai lent, dar va fi tot pe trend pozitiv peste 12 luni.

Similar Posts:

3 recommended
comments icon0 comments
0 notes
210 views
bookmark icon

Write a comment...