Interviu

Avem semnale pozitive din piață. Investițiile nu se vor opri.

• Bookmarks: 23678


Interviu cu Bogdan Vasilescu, general manager Grup Transilvae

Ministrul de finanțe a anunțat faptul că România a încheiat primul trimestru pe creștere economică. Cum vedeți această afirmație în contextul economic pe care l-ați perceput de la nivelul afacerii pe care o conduceți în ultimele două luni?
Ianuarie și februarie au fost și pentru noi două luni excelente, cu finalizare de proiecte și venituri peste media perioadei. În a doua jumătate a lunii martie frânarea a fost mai bruscă decât se aștepta, dar pe ansamblul primelor trei luni situația a fost într-adevăr una ce promitea un an de creștere economică. Muzica s-a oprit însă la final de trimestru.

Care credeți că este formula care descrie cel mai bine contextul actual: criză de consum, criză de încredere sau criză de resurse? Vă rog să explicați alegerea făcută.
Avem toate motivele să o considerăm în primul rând o criză de consum indusă de o criză medicală. Dacă în prima instanță, criza medicală a afectat rapid lanțurile de aprovizionare, deci oferta din piață, trecem deja în etapa în care mulți oameni aflați, fie în șomaj tehnic (cazul fericit), fie concediați își văd mult diminuate resursele financiare și vedem o cerere în scădere care se va accentua. Mai mult, oferta va fi afectată din nou de lipsa de lichidități a companiilor, care nu vor fi în măsură să rezolve nici acele cereri ce apar ca oportunități (vezi acum cererea de panouri de plexiglas) și vor fi nevoite eventual să-și închidă operațiunile, generând un nou val de concedieri, care va duce la o nouă scădere a consumului. Este o spirală spre recesiune globală de anvergură. Nici nu iau în considerare ideea lipsei de încredere, căci ar însemna să dăm curs teoriilor conspiraționiste, a unei agende secrete care să șteargă creșterile economice din ultimele decade, iar așa ceva este inacceptabil pentru o minte sănătoasă. Chiar dacă o asemenea criză medicală duce la una economică masivă și apoi la consecințe mult mai neplăcute cum pot fi războaiele (convenționale, nu cele cibernetice oricum în desfășurare, deși nimeni nu vorbește încă de o astfel de posibilitate cu toate tensiunile existente), nu va fi fost din cauza unui virus programat să genereze un șir de evenimente în lanț, ci va fi doar decizia unor lideri în pierdere de aderență sau o cale de a trece de la o economie în recesiune la una de război în care statele generează ele cerere masiv. Așa cum spuneam mai sus, deși inițial putea să pară ca o criză de resurse, aceasta a fost una temporară, lanțurile de aprovizionare se vor reface mai repede decât cererea și consumul, deși răul a fost deja făcut și o bună parte din producție pierdută (vezi produse petroliere ce nu mai pot fi stocate, produse agricole sezoniere, vezi lapte, bere și altele cu termen scurt de desfacere).

Credeți că există domenii care sunt mai protejate în fața recesiunii? Care credeți că este caracteristica care le face să fie mai protejate?
Nu sunt economist, dar din ceea ce am citit se conturează ideea că, în pofida obstacolelor de etapa (una din principalele pierderi economice în SUA vine din zona serviciilor de sănătate, prin amânarea lucrativelor intervenții elective programate si care nu constituie urgențe medicale), vor fi sectoare cu scădere moderată pe termen mediu. Industria farmaceutică și cea a serviciilor de sănătate (cărora le vom acorda cu toții mai multă atenție și poate un buget crescut după criză medicală), apoi sectorul retail care azi este serios afectat, dar va avea acel tip de revenire rapidă in „V”, telecomunicațiile și sectoarele de înaltă tehnologie (vom vedea o creștere în automătizările de proces) trec deja cu bine prin criză. Sectoarele legate de produse de uz personal și birotică, precum și zona media sunt destul de afectate, dar par să aibă capacitatea de a absorbi șocul. Vorbim totuși de scădere, căci nici un sector major nu va fi scutit de asta într-o recesiune globală, dar, în compensație, vor continua să apară oportunități. Presupun că ceea ce unește aceste sectoare este faptul că adresează, fie nevoi personale esențiale, fie nevoi economice ce pot relansa și optimiza producția.

În domeniul în care activați ați fost perceput ca un antreprenor care a avut dintotdeauna o abordare creativă și neconvențională a promovării echipamentelor de imprimare. Credeți că această caracteristică este suficientă pentru a preîntâmpina efectele nedorite ale recesiunii?
Este un concept care spune ca nu poți împiedica un râu să curgă. Ceea ce facem deja (să ne comportăm normal cu clienții noștri, să nu tăiem accesul lor la finanțare și resurse, să discutăm fiecare caz în parte și să ne păstrăm serviciile disponibile pentru ei, chiar să ne adaptăm oferta la noua normalitate) ne poate ajuta să reducem temporar efectele negative ale crizei. Daca o facem cu 10% mai bine decât alții este deja o victorie, dar acest râu transformat temporar în torent nu poate fi oferi nimănui un adăpost facil. În acest context însă, acțiunea este calea de urmat, curajul de a face schimbări, nu așteptarea ca valul să treacă.

Care sunt semnalele pe care le aveți de la clienții Grup Transilvae? Cum privesc viitorul pe termen scurt?
O analiză făcută luna trecută pe un număr de 220 de clienți activi până la mijlocul lunii aprilie arăta că 10% aveau un portofoliu bun de comenzi pentru încă cel puțin două luni, 55% aveau încă de lucru, 25% suspendaseră temporar producția și încă 10% se pregăteau să închidă. Cu câteva excepții, sentimentul era împărțit pe termen scurt, între optimism moderat, exploatând noi oportunități si pesimism.

În ultima vreme marii producători de echipamente, printre cei care se află în portofoliul Grup Transilvae, au mutat accentul în comunicare de pe performanțele echipamentelor pe aplicațiile care se pot aborda cu acestea. Cum vedeți această strategie în actualul context?
Nu este o abordare nouă, am pus întotdeauna aplicațiile înaintea specificațiilor pentru că performanța este de obicei scalabilă, o poți crește ușor dacă aplicația pe care o poți face generează un răspuns pozitiv la clienții finali și o creștere a cererii. Lunile acestea într-adevăr au crescut semnificativ instruirile disponibile de la furnizorii noștri tradiționali și direcția este cea menționată în enunț. Poate fi aici și un alt semnal, anume că, așa cum am mai văzut în criză, ciclurile de cercetare dezvoltare se vor prelungi. Companiile mari și solide vor continua să lanseze, ceva mai lent, e adevărat, noi produse cu accent pe aplicații cu valoare adăugată care vor deveni mai relevante în repornirea economică, iar companiile mici, care s-au bucurat de creștere până anul trecut, vor fi constrânse de criza de lichidități (în special în China) să copieze inovații într-un ritm mult mai lent și multe chiar vor dispărea din piață. Avem cicluri active de cercetare și în România și suntem în contact permanent cu clienții noștri pentru produse ce vor fi lansate în 2021 sau 2022. Ceea ce este mai important este că nu se opresc investițiile, semnalul pe care îl avem din piață este unul pozitiv.

Similar Posts:

23 recommended
comments icon0 comments
0 notes
678 views
bookmark icon

Write a comment...