„Un eveniment de succes pentru industria de print trebuie sa depaseasca granitele Romaniei”
Editia din 2014 a targului Print&Sign se anunta a fi memorabila. Director general Euroexpo, Camelia Buda, afirma ca un eveniment dedicat industriei de semnalistica si print ar trebui sa aiba rezonanta regionala, motiv pentru care se poarta deja discutii cu tarile vecine in vederea stabilirii unor detalii concrete.
Sunt 10 ani de la prima editie a unui târg în acest domeniu organizat de Euroexpo. Cum priviți acest deceniu? Care sunt momentele cheie în evoluția târgului?
Prima editie a targului de tipar organizat de EUROEXPO a avut loc in anul 2002.
Momentele cheie au fost urmatoarele:
2002: Lansarea targului de tipar offset – PrintShow.
2003: Lansarea Advertising Show, targ pentru industria de productie publicitara si tipar digital.
2009: Avand in vedere evolutia celor doua targuri si dezvoltarea tiparului digital, in anul 2009 am decis comasarea celor doua targuri sub brand-ul Print & Sign.
2014: Este anul in care am decis organizarea targului o data la doi ani si demararea discutiilor pentru organizarea unui targ regional pentru industria tiparului in Europa de Sud-Est.
Advertising show, Print&Sign, Digital Print&Sign, print show. Sunt doar câteva nume sub care a existat această expoziție. Cum vă raportați la această situație? Este o inconsecvență care reflectă situația din piață sau o strategie de adoptare a schimbării? Aveți în intenția păstrarea actualei denumiri?
Toate transformarile prin care a trecut acest targ, care in esenta a ramas mereu la fel, fiind mereu un targ dedicat industriei de tipar si signalistica, au fost transformari firesti intr-o piata in continua schimbare.
In tot acest timp, am incercat sa gasim acea formula care sa puna in valoare intreaga industrie la care ne raportam si care sa raspunda nevoilor acestei piete. Practic, targul (si schimbarile prin care a tot trecut in ultimii ani) reflecta situatia din piata, dar si dorinta noastra de a imbunatati continuu, pentru a ajunge cat mai aproape de un produs competitiv, care sa fie un real instrument de promovare pentru jucatorii din aceasta piata si care sa aiba pentru ei un ROI (Return-On-Investment) cat mai bun.
Spun asta in conditiile in care nu este un secret pentru nimeni ca increderea in profitabilitatea participarii la un targ a scazut considerabil in ultimii 10 ani, un lucru firesc si de inteles intr-o lume in care informatia este la un click distanta.
In aceste conditii, am inteles ca, pentru a rezista in aceasta piata, trebuie sa ne schimbam abordarea in organizarea unui astfel de eveniment, care trebuie privit ca un produs complex, in care noi, organizatorii, nu mai avem doar rolul de vanzatori de spatii expozitionale, ci trebuie sa ne asumam rolul complet al unui proces de productie al unui produs, dar si rolurile incluse in managementul lantului de distributie. Cu alte cuvinte, treaba noastra incepe de la concept si se termina la momentul evaluarii editiei incheiate.
Pentru noi, fiecare pas e la fel de important in acest circuit, pentru a ne putea atinge toate obiectivele propuse. De aceea, anul acesta am investit resurse umane si financiare semnificative in instrumente de promovare a targului, dar si de facilitare a interactiunii dintre vizitatori si expozanti.
După mulți ani târgul beneficiază de implicarea personală a dvs. Cum vedeți reîntâlnirea cu oamenii din acest domeniu? Cum simțiți că au primit revenirea dvs la cârma acestui eveniment?
Implicarea mea din acest an a fost o decizie pe care am fost nevoiti sa o luam, in conditiile in care Directorul de Proiect al targului Print & Sign, Adelina Tincu, ne-a anuntat ca este insarcinata si trebuie sa-si intrerupa activitatea. Desi un motiv de bucurie, aceasta veste ne-a fortat sa gasim rapid o solutie care sa ne asigure continuarea acestui proiect in aceiasi termeni si in acelasi ritm.
Astfel, impreuna cu Dana Tarsay, director executiv al Euroexpo, ne-am gandit cine ar putea sa-i ia locul si sa inteleaga ce se intampla in aceasta industrie intr-un timp atat de scurt. Ne-a fost clar ca aceasta persoana nu exista si ca una dintre noi doua trebuie sa-si asume rolul de director de proiect. Am decis impreuna ca eu sa-mi asum acest rol si trebuie sa recunosc ca am avut emotii, pentru ca ultimii ani am stat ceva mai departe de implementarea targurilor.
Reintalnirea cu oamenii din industire s-a intamplat natural, m-am intalnit cu unii oameni dupa 10-12 ani si ni se parea ca parca au trecut doar cateva luni de cand nu ne-am vazut, insa cel mai important pentru ei este ca lucrez pentru acest targ cu aceeasi daruire ca in urma cu 18 ani, aceasta activitate ramanand o mare pasiune pentru mine.
Gestionați mai multe evenimente în cadrul Euroexpo. Care este locul pe care îl ocupă Prin&Sign în rândul acestora? Vă rog să specificați din punct de vedere al încasărilor, dar și din punct de vedere al alocării de resurse.
Anul acesta, Print & Sign ocupa un loc central si datorita faptului ca in 2013 am fost nevoiti sa anulam targul. Am analizat ce nu a functionat, am analizat tendintele industriei, am analizat evolutia targurilor externe si pentru anul acesta am inovat atat conceptul targului, cat si metodele de atragere a vizitatorilor.
Astfel, am creat o serie de evenimente conexe si instrumente pentru facilitarea contactului dintre expozant si vizitator, care toate presupun atat resurse umane numeroase, cat si o investitie semnificativa din punct de vedere financiar. Insa noul concept a trezit interesul expozantilor, astfel ca ne bucuram de o participare reprezentativa la nivel de industrie, iar veniturile au crescut fata de ultima editie a targului Print & Sign.
Cum va arăta, în viziunea Cameliei Buda, evenimentul de succes din România de peste cinci ani? Cât de aproape este Print &Sign 2014 de această viziune?
Eu cred ca un eveniment de succes pentru aceasta industrie trebuie sa depaseasca granitele Romaniei, motiv pentru care am invitat la Bucuresti, cu ocazia Print & Sign 2014, organizatorii targurilor de profil din Bulgaria, Republica Moldova si Ungaria, pentru a demara discutiile cu privire la organizarea unui targ regional in Europa de Sud-Est.
Editia din acest an a Print & Sign, denumire pe care intentionam sa o pastram, este cel mai aproape, pana in acest moment, de ceea ce visam a fi acest eveniment. Am strans intreaga industrie de tipar, de la furnizori de echipamente, consumabile si materiale, tipografii si ateliere de productie publicitara si pana la producatorii de ambalaje si etichete, un segment mai putin reprezentat pana acum in cadrul acestui eveniment.
Schimbarile se reflecta si in audienta pe care o tintim anul acesta, care este reprezentata de agentii de publicitate, designeri, arhitecti si clientii finali din piata bunurilor de larg consum (FMCG).
Pentru a ne asigura ca aducem in targ, pentru clientii nostri, vizitatorii pe care ei si-i doresc, am dezvoltat o serie de instrumente de atragere a acestora. Astfel, am creat ceea ce noi numim Megashop-ul de Aplicatii Print & Pack, o sectiune de sine statatoare in cadrul targului, care este o zona de inovatii si aplicatii grafice ale tipografiilor, atelierelor de productie publicitara si fabricantilor de ambalaje si etichete. Tot aici, vom avea o expozitie de 12 ambalaje din carton premiate la concursul international „Pro Carton / ECMA Award”, o premiera in Romania.
In plus, avem o echipa de call center ce va invita la targ mii de specialisti din industria tiparului si persoane din top managementul principalelor firme vizate din industriile conexe – directori generali, CEO, directori de achizitie si directori de productie.
Tot din seria instrumentelor implementate anul acesta face parte si Forumul Print & Pack, un eveniment de o zi, in care specialisti in shopper marketing, labeling si packaging, din strainatate si din Romania, vor vorbi despre cele mai inovatoare solutii in comunicarea la raft. Acest Forum este cel mai mare eveniment organizat vreodata in cadrul unei expozitii din Romania.
Un alt program pe care l-am dezvoltat este programul Premium Clients, prin intermediul caruia ne propunem sa aducem la Print & Sign 2014 cei mai importanti clienti pentru expozanti. In acest sens, am selectat primele 100 de companii din Romania, in ordinea cifrei de afaceri, din domeniile advertising, arhitectura, productie publicitara, design si marketing din FMCG, pe care le-am inclus in programul Premium Clients. Trebuie spus ca vizitatorii inclusi in acest program vor beneficia de un tratament exclusivist de tip Concierge.
Care era prețul pe mp cu care ați închiriat în 2004/2009/2014? Cum vedeți această variație?
Pretul in 2004 pornea de la 80 EURO/mp si ajungea pana la 92 EURO/mp, iar anul acesta porneste de la 57 EURO/mp si ajunge pana la 65 EURO/mp. Aceasta evolutie are legatura cu ce s-a intamplat in economie in general, evolutie pe care o regasim si in telecom si in multe alte domenii. Odata cu instalarea crizei, toti furnizorii cu care noi lucram ne-au redus tarifele, salariile au scazut si toate aceste economii pe care le-am facut s-au reflectat pozitiv si in preturile pe care le solicitam clientilor nostri.
Care este cel mai mare discount pe care Euroexpo l-a acordat în acești zece ani unei companii participante la Print&Sign? Care este anul în care ați înregistrat cele mai consistente vânzări și ce valoarea au avut acestea? Dar cele mai mici?
Discount-urile sunt aceleasi pentru toti participantii si cel mai mare discount poate fi obtinut de firma care achizitoneaza cea mai mare suprafata de expunere, conform grilei oficiale de preturi. In ceea ce priveste partea de vanzare, cel mai bun an a fost 2007, cand am avut cele mai mari incasari, in timp ce 2012 a fost anul in care am inregistrat cele mai mici incasari.
Cum arată ediția din 2014 față de cea din 2004? Ce nume se regăsesc printre participanți la ambele ediții?
Editia din 2014 arata total diferit fata de cea din 2004. In 2004 aveam o industrie de tipar offset inca in perioada de glorie, 80% din spatiul de expunere era ocupat de masini offset in functiune, de la rotative pana la masini de tipar in 5-7 grupuri si aveam in targ toti gigantii acestei industrii: HEIDELBERG, MAN ROLAND, KBA, EDELMAN. Astazi avem o expozitie de tipar digital si large format dominata de HP, AGFA, KODAK, CANON etc., dar si un concept 360 de grade, in care am inchis cercul industriei, aducand in targ si domenii mai putin promovate si reprezentate pana acum.
Care este pariul dvs pentru această ediție?
Nu stiu daca este vorba despre un pariu, ci mai degraba de o mare dorinta: sa aduc un numar cat mai mare de vizitatori. Anul acesta am creat o serie de atractii in cadrul targului, pentru a oferi oamenilor cat mai multe motive sa viziteze targul si am folosit cele mai inovatoare si costisitoare instrumente pentru atragerea acestora, despre care am povestit mai sus.
One thought on “„Un eveniment de succes pentru industria de print trebuie sa depaseasca granitele Romaniei””