Ne aflăm în toiul unei bătălii de idei începute cu câțiva ani în urmă. Partizanii tiparului mizează, evident, pe favoritul lor. Adversarii lui mizează pe noile tehnologii, care par menite să îl scoată definitiv din cursă. Dacă ar fi să pariați, voi de partea cui ați fi?
Privind de jur împrejur, vedem zornăitul literelor de plumb ce alcătuiesc cuvinte înlocuit, tot mai des, de bâzâitul electronic al megabiților de text. Neavând încotro, zețarul devine și specialist în operarea computerului, iar cerneala pare că nu va mai curge multă vreme ca până acum, ci se va așeza numai sub forma unui praf cuminte, așteptând nerăbdătoare să se coacă în măruntaiele viitoarelor mașini de tipărit.
Cred că următorii zece ani se vor afla sub semnul „pactului Gutenberg – Gates”. Tipografia se va îmbrăca în haine noi, străduindu-se să-și integreze în vestimentație cât mai multe porturi USB. Hainele cele noi ale tipografiei vor fi cusute cu fibră optică, iar în buzunare va purta ascunsă tehnologia viitorului. Înfrățirea dintre slova tipărită și cea electronică va cunoaște forme pe care astăzi doar le întrezărim. Iar când simbioza va fi completă, probabil că lucrurile vor trebui luate de la capăt. Nu de alta, dar încă nu-mi trece prim minte cum vom putea împăca tiparul cu holograma. Putem sta însă liniștiți dintr-un punct de vedere. Experiența există, doar am reușit să facem, în numai câteva zeci de ani, un culcuș confortabil computerelor gânditoare la umbra iscusitelor mașini de tipărit!
Însă slova tipărită pe hârtie va exista multă vreme de acum înainte. Cu siguranță nu în aceleași cantități și poate nu în aceleași moduri în care ne-au obișnuit deceniile de ziare, cărți sau reviste revărsate, din abundență, în jurul nostru. Provocarea absolută a următorilor ani o reprezintă reinventarea afacerilor și a mentalităților industriei tipografice pentru a răspunde adecvat necesităților unei societăți aflate într-o continuă evoluție.
Lumea noastră are nevoie de tipar – asta e cert. Nevoia noastră de util sau de frumos se hrănește din culori, armonii, imagini și cuvinte. Tipărite pe uriașele mesh-uri ce ne fură privirile prim mesajele lor elaborate expuse pe blocuri și panouri stradale. Tipărite pe cutiile și ambalajele de carton, plastic, sticlă sau metal în care se află produsele menite a răspunde nevoilor aproape infinite ale omului modern. Tipărite pe miile de pliante asociate nenumăratelor oferte de servicii ori imprimate pe hainele noastre, pe ceștile din care ne bem cafeaua de dimineață, într-un cuvânt, tipărite pe toate cele 1001 de lucruri fără de care viața noastră de zi cu zi deocamdată nu poate fi imaginată.
Acesta pare să fie viitorul. Un viitor în care cuvântul tipărit, așa cum îl cunoaștem încă de la începuturile lui, se va transforma. Tiparul, însă, nu își va epuiza prea curând vremea în care să arate că mesajele materializate prin mijlocirea lui au forța de a-și îndeplini menirea!