Analiza

10 ani de Fespa Digital

• Bookmarks: 27551


În urma cu zece ani iphone-ul nu fusese inca lansat, iar Facebook numara doar 5 milioane de utilizatori la nivel mondial. Twitter si Instagram nu existau nici macar in mintea celor care aveau sa lanseze aceste retele. Fespa lansa prima editie destinata in exclusivitate imprimarii digitale

Au trecut 10 ani de când Fespa a organizat prima ediție a FESPA Digital. Inițial, ediția inaugurală a fost întâmpinată cu rezerve de către publicul obișnuit cu evenimentul principal organizat de FESPA. Aducerea laolaltă a tehnologiilor de imprimare digitală în cadrul unui eveniment separat era privită, la acel moment, ca o concesie făcută unui domeniu care începea să infuențeze tehnologia imprimării. Erau anii în care tiparul offset genera cifre de afaceri amețitoare și profituri consistente pentru furnizorii de astfel de servicii, iar digitalul inova într-un ritm accelerat doar imprimarea de format mare, pe care o împărțea cu serigrafia. Iphone-ul nu fusese încă lansat, iar Facebook număra doar 5 milioane de utilizatori la nivel mondial. Twitter și Instagram nu existau nici măcar în mintea celor care aveau să lanseze aceste rețele.

Când FESPA a decis să aloce un eveniment separat, care să aibă în centru tehnologiile digitale în imprimare, decizia a fost interpretată ca o securizare a evenimentului principal al asociației în disputa cu Drupa sau Ipex, evenimente mamut care capacitau, o dată la patru ani, toată industria imprimării. La zece ani distanță, diferențele de conținut dintre FESPA digital și FESPA sunt greu de identificat, regionalizarea fiind singurul criteriu care acordă evenimentului principal un statut preferențial. Față de ediția FESPA de anul trecut de la Koln, ediția 2016 a FESPA Digital de la Amsterdam nu numai că nu diferă în temele abordate, dar a trecut cu bine și testul poziționării cu trei luni înainte lui Drupa. Sincronicitatea acestor evenimente, care se desfășoară la intervale de timp ce au variat de-a lungul ultimilor ani între doi și patru ani, a fost interpretată ca fiind păguboasă pentru evenimentul cu anvergura mai mică, mai ales după experiența anilor de recesiune dintre 2008 și 2012. În 2016 Fespa Digital a anunțat, cu o lună de zile înaintea startului expoziției, epuizarea tuturor spațiilor expoziționale, iar indicatorii de audiență se anunță a fi mai mult decât mulțumitori pentru organizatori.

Ediția de acum 10 ani a FESPA a adunat 237 de expozanți și un număr de 9300 de vizitatori. Acum doi ani, la Munchen, 536 de expozanți au atras o audiență formată din aproape 17000 de vizitatori. Dublarea atât a numărului de expozanți, cât și a vizitatorilor reflectă tendința similară urmată de penetrarea tehnologiilor digitale în domeniul imprimării. În 2008 tehnologiile digitale de imprimare acopereau 9,5% din totalul pieței serviciilor de imprimare, iar în 2018 este previzionat ca acest procent să se ridice la 19,7%. Privită din perspectiva cifrelor, decada încheiată de la prima ediție a FESPA Digital creează imaginea unei piețe care a evoluat paralel cu criza instaurată în 2008. În sondajele efectuate anual de către o companie specializată în evaluarea pieței serviciilor de imprimare, în 2007 și 2008, percepția asupra serviciilor de imprimare de format mare era una optimistă, în ciuda recesiunii care influența din ce în ce mai multe piețe. Optimismul respondenților era evaluat în acei ani la 7,2 pe o scară de la 1 la 10, iar aceste declarații s-au văzut probate de intențiile de cumpărare care au crescut de la an la an. În 2010 numărul celor care intenționau să investească în tehnologii digitale era de 37%, pentru ca în 2012 procentul acestora să se ridice la 47%, iar anul trecut să depășească 52%. Cele mai interesante schimbări care s-au produs în ultimii zece ani sunt cele care țin de genul de aplicații pe care furnizorii de servicii de imprimare le abordează cu ajutorul tehnologiilor digitale. În 2006 cuvântul cheie era lățime și viteză mare de imprimare. Outdoor-ul era terenul pe care fiecare producător de echipamente își testa forța. Hewlett Packard anunța în decembrie 2007 achiziția NUR, companie al cărui portofoliu de produse era destinat în exclusivitate aplicațiilor de imprimare de mare capacitate. Solventul era încă cerneala cea mai folosită în echipamentele de imprimare. Cinci ani mai târziu, 40% dintre cei care intenționau să își achiziționeze un echipament de imprimare de format mare optau pentru un echipament cu cerneală UV. Fragmentarea opțiunilor este astăzi cuvântul de ordine care caracterizează intențiile de achiziție. În 2015 numărul acestora a scăzut la 27%, în vreme ce 14% optează pentru echipamente cu cerneluri latex, la mai bine de șapte ani de la apariția primului astfel de echipament (HP DesignJet 65500) lansat de Hewlett Packard în mai 2007. 21% intenționează să își achiziționeze echipamente de imprimare pe textile, 16% imprimante ecosolvent și 17% se (re)orientează către imprimantele cu solvent. Rațiunile care determină aceste decizii s-au schimbat și ele. Acum zece ani, furnizorii căutau, cu precădere, viteză de imprimare mai mare și posibilitatea de a imprima pe materiale fără niciun fel de tratament, pe când acum driverul principal pentru peste 45% dintre cei care investesc este posibilitatea de a accesa noi piețe.

Niciodată piața echipamentelor de imprimare nu a fost mai diversificată decât în prezent. Astăzi, printul digital este folosit în feluri în care puțini și l-ar fi imaginat cu 10 ani în urmă.

“De-a lungul celor 10 ani de la lansarea FESPA Digital nu numai că am fost martori la evoluția serviciilor digitale de imprimare, dar am contribuit la schimbarea feței industriei de imprimare de format mare. Ne-am dezvoltat portofoliul nostru de evenimente și, pentru a reflecta acest lucru, am lansat Conferința dedicată imprimării digitale a textilelor în 2008, cu scopul de a educa piața cu privire la noi oportunități pe care digitalul le deschide. Am continuat acest demers cu seria de evenimente desfășurate sub numele Printeriors pentru aduce în prim plan noile vedete ale expoziției, aplicațiile”, declara, la începutul acestui an, Linda Sutton, marketing manager al FESPA.

Similar Posts:

27 recommended
comments icon0 comments
0 notes
551 views
bookmark icon

Write a comment...