Default

„A cumpăra cerneală ieftină te costă foarte scump!”

• Bookmarks: 3368


Joi, 27 ianuarie 2011, s-a desfășurat la hotelul Phoenicia Grand Hotel din București seminarul „Cerneala offset Van Son – tradiție și valoare”, un eveniment organizat de furnizorul de consumabile tipografice Grup Tico România împreună cu Royal Dutch Printing Ink Factories Van Son. Evenimentul menționat continuă o mai veche serie de prezentări susținute în diferite orașe din țară de producătorul de cerneluri tipografice Van Son și Grup Tico, reprezentantul său în România. Prezenți la seminar la invitația domnului Cosmin Timbuș, director general al Grup Tico, am asistat la o prezentare de excepție susținută de Rob Hoving, Managing Director Technical Sales Van Son. În același timp, directorul Grup Tico și invitatul său olandez au avut amabilitatea să ne ofere două interviuri pe care vă invităm să le lecturați în cele ce urmează.

Pe parcursul evenimentului a fost prezentat portofoliul de produse și servicii oferit de producătorul olandez, prezentarea incluzând și ultimele noutăți în materie de lacuri și cerneluri tipografice Van Son. De asemenea, vorbitorul olandez a oferit asistenței o serie de sfaturi tehnice în ce privește cerneala tipografică și problemele apărute în procesul tipăririi offset.

Din păcate, așa cum ne-am obișnuit deja, cea mai mare parte a tipografilor bucureșteni invitați au ales să-și ocupe seara cu alte îndeletniciri decât cu informarea profesională. Spunem acest lucru deoarece evenimentul a fost, de departe, cu mult peste o simplă prezentare comercială, distinsul vorbitor olandez dovedindu-se o sursă inepuizabilă de informații și experiențe profesionale.

În scurtul răgaz petrecut alături de partenerii de la Grup Tico și echipa “Print Magazin” după încheierea evenimentului, domnul Rob Hoving ne-a răspuns la câteva întrebări.

Domnule Hoving, remarc că unii tipografi v-au recunoscut de la seminariile trecute…

Rob Hoving: Mă bucură să aud asta. Pentru noi și pentru Grup Tico, partenerul nostru din România, este foarte important să avem două modalități de comunicare cu tipografii, și anume: ne place să-i învățăm mai multe lucruri și, în același timp, ne place să învățăm de la ei. Vorbim despre interacțiune și interactivitate – o filosofie pe care Van Son se bazează. Spun că este un lucru important deoarece tipografii sunt cei care ne folosesc produsele, iar când acestea sunt considerate universale și de calitate, suntem fericiți.

Domnule Hoving, cum priviți trendurile care se manifestă în industria tipografică?

După cum se știe, este vorba în primul rând despre noile tendințe care vin dinspre segmentul tiparului digital. Pe de o parte, dacă asculți cu atenție ce spune președintele Yoshiharu Komori de la Corporația Komori – pe care am onoarea să-l cunosc personal foarte bine -, îți dai seama că lucrurile evoluează altfel. Domnia sa are o mare încredere în viitorul sistemului tradițional de tipărire offset – bazat pe faptul că cei de la Komori produc și vând în prese de tipar mari offset. Chiar dacă aceste mașini au în prezent o viteză mult mai mare și integrează automatizări de cel mai înalt nivel, tehnologia de bază rămâne aceeași. Iar domnul Komori încă crede cu strășnicie în offsetul tradițional și acest lucru se reflectă în investițiile pe care le-au făcut în fabricile enorme și în noile mașini pe care le fabrică. Nu cred că se înșală în modul în care privește viitorul tipăririi. Lucrurile nu se schimbă într-o zi sau două – este nevoie de 10 sau 20 de ani. Pe de altă parte, trebuie să privim chestiunea și din perspectiva nou-veniților în această industrie – un grup tânăr și tehnologia lor digitală.

Le-am putea spune „rebeli”?…

Da, le putem spune rebeli ai domeniului tipografic… Și acești rebeli vor să cucerească. Vorbim de extreme: lucrurile vechi sunt încă aici iar cele noi încearcă să-și facă loc și să se dezvolte. Nu știu câți ani va dura, însă va veni momentul când acești „rebeli” digitali vor prelua conducerea…

Ce beneficii le oferă tipografilor inovațiile pe care le aveți în tehnologia cernelii?

Când vorbim despre cerneală, ne referim la trei ingrediente principale: pigmenții, lacurile și aditivii. Producția pigmenților este deținută la nivel mondial de câteva firme și toată lumea cumpără de la acestea. Toți marii fabricanți de cerneluri, de la Sun Chemical, la Flint sau Van Son, cumpărăm aceiași pigmenți. Singurul lucru pe care-l controlăm în producția cernelii sunt rășinile folosite, ingredient fabricat de către noi. Este partea cea mai importantă din procesul de fabricație la care putem adăuga inovațiile și portofoliul uriaș de cunoștințe pe care l-am adunat de-a lungul anilor și prin care ne putem diferenția produsele. Această componentă adaugă proprietăți unice cernelurilor noastre permițând viteze superioare la tipărire, o uscare mai rapidă etc.

De ce aleg tipografii cerneala Van Son?

Principalul atribut prin care Van Son iese în evidență este calitatea consistentă a produselor. Iar tipografii se bazează pe aceeași calitate a cernelii și azi, și mâine. Un alt beneficiu este imensa expertiză tehnică în domeniul imprimării pe care le-o oferim. Fiind prezenți pe o piață mondială uriașă, acest lucru ne permite să fim în contact permanent cu tipografii și să folosim informațiile care pleacă de la ei pentru a îmbunătăți calitatea produselor Van Son. În consecință, învățăm din tot ceea se întâmplă în jurul nostru. Acum 40 de ani lansam un produs și le spuneam tipografilor, „folosiți-l și o să vă placă” – și cu asta basta… Astăzi suntem obligați să lucrăm într-un mod diferit: tipografii generează nevoia pentru un anumit produs, iar noi, fabricanții de cerneală, putem sau nu să-l producem. De aceea trebuie să asculți cu mare atenție la ceea ce se întâmplă pe piață și să-ți adaptezi produsele în funcție de solicitările clienților. Dacă mergi pe această rețetă, automat vei vinde…

Va continua să crească prețul cernelii și în 2011?

Depinde în mare măsură de cum vor evolua piețele internaționale, însă personal cred că prețurile vor scădea. Tendința de creștere a prețului materiilor prime și al electricității pe care le folosim este un factor care influențează major producția de cerneală și implicit costul final. Încercăm să păstrăm prețurile cât mai jos posibil, însă atunci când prețul principalelor ingrediente folosite în compoziția cernelii sare cu peste 14% – așa cum s-a întâmplat anul trecut -, suntem obligați să majorăm prețurile. La fel de mult cred că nu prețul pe care-l plătești este factorul determinant dacă produsul pe care-l folosești la tipar nu-ți oferă întreg setul de beneficii care să te facă să fii eficient și profitabil.

Așadar, sunt consumabilele ieftine mai profitabile?

Vă răspund cu o expresie care circulă între oamenii de la Van Son: „A cumpăra cerneală ieftină te costă foarte scump!”. Știți de ce? Din cauza inconsistenței calității. Folosind o cerneală ieftină, din cauza căreia oprești presa de tipar de „n” ori, îți aruncă nu doar economiile pe care crezi că le faci la achiziția ei, ci și restul de profit pe lucrare. Ora de mașină și hârtia stricată sunt mult mai scumpe decât diferența dintre o cerneală ieftină și una de calitate.

Alături de partenerul său de la Van Son, și Cosmin Timbuș, director general al Grup Tico, a avut amabilitatea să ne răspundă la câteva întrebări despre evenimentul tipografic proaspăt încheiat.

Titi Amzăr: Ați reînceput seminariile susținute împreună cu Van Son după o pauză de aproape un an. Care este rostul acestor evenimente?

Cosmin Timbuș: După o pauză de un an și trei luni am redeschis sesiunea de seminarii Van Son, acest demers fiind o continuare a celor începute în luna ianuarie a anului 2009, cât și în toamna aceluiași an, în septembrie-octombrie, în orașele Cluj-Napoca, Iași, Brașov și București. Ne-am decis să organizăm încă un seminar Van Son la București pentru că am considerat întotdeauna a fi oportună o mai bună socializare atât între producător și utilizatorii cernelii tipografice, dar și între membrii comunității tipografice din România. Din păcate, oamenii din industria tipografică locală se întâlnesc din ce în ce mai rar și, mai ales, nu reușesc întotdeauna să comunice. Iar acest lucru se răsfrânge și în piață: uneori în lupte foarte mari pentru prețuri – nu de puține ori în detrimentul calității, în lupte de a-și lua unii altora oamenii și așa mai departe. Aceste întâlniri încearcă să creeze mai multă interacțiune în comunitatea tipografică, armonizând relația dintre producător, tipograf și clientul final.

Care credeți că este cauza prezenței scăzute a tipografilor bucureșteni la eveniment?

În orașele din țară amintite anterior am avut zeci de tipografii prezente la fiecare seminar – spre exemplu, la sesiunea organizată la Cluj-Napoca au venit în jur de 70 de oameni din tipografii. Bucureștiul a dovedit întotdeauna o prezență mai redusă la asemenea evenimente, probabil fiindcă tipografii de aici consideră că au deja îndeajuns de multe cunoștințe din domeniu și sunt siguri că nu prea mai au ce învăța de la unii producători.

Veți continua să organizați aceste seminarii?

Vom organiza următorul seminar în București cel mai probabil la expoziția poligrafică din toamnă. În încheiere, le doresc tuturor tipografiilor, atât din București, cât și din țară, să încerce măcar o dată cerneala Van Son la lucrările pe care le tipăresc.

Similar Posts:

3 recommended
comments icon0 comments
0 notes
368 views
bookmark icon

Write a comment...