Interviu

Clienţii nu sunt încă familiarizaţi cu conceptul publicităţii pe o maşină

• Bookmarks: 5110


În colantare tehnica de aplicare utilizată afectează întotdeauna calitatea produsului finit. Imaginea poate fi distorsionată sau poate prezenta goluri de aer inestetice. Robin Boes, trainer independent în domeniul colantării, este de părere că foliile din vinil ale principalilor producători din domeniu trebuie tratate diferit, în funcţie de aplicabilitatea lor. Acesta face demonstraţii de colantare a maşinilor şi îşi oferă serviciile celor din industria de producţie, furnizorilor sau clienţilor finali.

Robin Boes a susţinut o demnostraţie de colantare la Bucureşti în cadrul evenimentului “De la convenţional la publicitatea avangardistă” organizat de furnizorul local Verla în data de 7 iunie 2011. El le-a arătat celor prezenţi tehnicile de aplicare ale foliilor Mactac, distribuite în România de Verla.

Experienţa acumulată în activitatea de colantare din 1996, dar şi cea de trainer îl ajută pe Robin Boes să facă prezentări şi demonstraţii pentru aplicarea cu succes pe automobile a foliei de vinil, indiferent de natura acesteia: monomerică, polimerică, turnată sau calandrată.

De ce ați ales activitatea de freelancer, având în vedere că aţi fost colaborator al Mactac o perioadă de timp?
Poate aș putea să răspund la întrebare făcând un rezumat al carierei mele. Am început ca ilustrator/designer, inscripționam mașinile cu aerograful. De acolo am ajuns în zona de advertising. Am lucrat la o agenție de publicitate. Făceam ilustrații pentru clienți și am alunecat ușor spre zona de design. Nu de produs, ci grafică pentru mașini.

La început mă comportam mai mult ca unul care dădea ordine și care doar gândea creațiile, dar nu mi-a plăcut să stau și să văd creațiile puse în scenă de alții. Așa că am ales să le fac cu mâna mea și am ajuns să fac colantări auto.

Nu știam nimic despre autocolante, dar am învățat. Am început cu logo-uri și litere. Asta le recomand tuturor celor care intră în acest business: să înceapă cu lucruri mărunte. Trebuie să înveți să lipești litere, apoi bucăți mai mari în zone dificile. Abia în 2-3 ani devii foarte bun în aplicații.

Mi-am dat seama că oamenii au nevoie de cineva care să-i învețe tehnicile. Nu am fost niciodată angajat, pentru că îmi place să fiu independent și să-mi urmez propriile idei. Lucrul la Mactac a venit natural, probabil ca o consecință a talentului meu și a ceea ce au văzut alții în mine. Dar mi-am dat seama în scurt timp că MACtac mă limitează şi că, pur și simplu, nu avem aceleași scopuri și idealuri. Ei mi-au dat posibilitatea de a vorbi despre tehnica de aplicare în loc de promovarea materialelor.

Dar, în timp, cred că se întâmpla în 2009, mi-au spus că pe piață sunt văzut în calitate de profesor Mactac și că nu pot să merg să lucrez pentru altcineva. Nu am fost de acord, pentru că eu doar predau niște lecții, nu mă ocup de vânzări. Şi din acel moment fiecare a luat-o pe alt drum.

Mactac voia pe cineva care să facă show cu produsele Mactac, nu o persoană care să îi învețe pe oameni tehnici de aplicare. Atunci mi-am dat seama că vreau să fiu independent și să rămân așa, fără să devin imaginea unei companii.

Care este categoria de clienţi care are de câştigat cel mai mult în urma trainingurilor susţinute de dumneavoastră?
Îmi doresc să țin prezentări care să ajute oamenii. Până la urmă, acesta e și motivul pentru care le țin. Nu fac evenimente de vânzare a unui produs, aici ajut oamenii cu o serie de tehnici. Despre asta e vorba. Chiar nu contează că produsele seamănă între ele sau cât de diferiți sunt furnizorii între ei. Nu despre asta e vorba în cazul colantării unei mașini. Sunt profesor și iau chestiunea foarte în serios.

Nu pot să înfiinţez în Germania o a treia şcoală de training pentru aplicarea autocolantului pe maşini. Există deja două astfel de instituţii. Ar fi o competiţie inutilă. În plus, poţi să ajuţi un colantor numai în unităţile lui de lucru, în atelierul propriu, unde se află şi materialele cu care lucrează.

Nu are sens să instruieşti pe cineva să aplice vinilurile Mactac dacă el lucrează cu produsele de la Avery Dennison, pentru că există mici diferenţe între ele.

Cum vă promovaţi serviciile pentru a primi cereri în vederea instruirii oamenilor din domeniu?
Clienţii mei mă găsesc de obicei, nu îi caut eu pe ei. Şi asta e cea mai bună reclamă din lume, pentru că Robin Boes este deja un brand. Dar brandul acesta a fost construit recent, varianta finală care conţine numele meu a fost definitivată acum un an. Până atunci, serviciile mele erau oferite de Racing design sau de ProMotion design. Dar nu am reuşit să aduc aceste denumiri la stadiul de brand.

Ce motivează companiile din era digitală să se promoveze cu ajutorul unei reclame inserate pe o maşină – preţul materialelor, nivelul de expunere, calitatea şi rezistenţa materialelor în timp?
Cred că principalul motiv pentru care clienţii aleg sau nu această variantă este gradul de notorietate al acestei tehnici de promovare. Sunt chiar şi acum companii care nu ştiu ce presupune sau că ar exista. Acum câţiva ani am încercat să le explic reprezentanţilor unei agenţii ce înseamnă publicitatea pe maşină, iar ei m-au întrebat: ”Cum este posibil acest lucru? E ca şi cum ai pune o a doua piele pe o maşină?”.

Din acest motiv se mişcă lucrurile aşa încet. Unele abia acum încep să se promoveze pe acest suport. În plus, acest tip de reclamă este mai ieftin, din cauza schimbărilor de preţ pentru materiale la nivelul pieţei. Dar consider că cel mai important motiv pentru care maşina este văzută ca suport potrivit pentru reclame este tocmai faptul că e tot timpul în mişcare.

Majoritatea clienţilor se întreabă de ce ar plăti 3.000, 4.000 sau 5.000 de euro pentru o reclamă amplasată pe maşină, când pot realiza 10 billboard-uri statice care să funcţioneze două luni, cu aceeaşi sumă.

Argumentul meu este mereu durata în timp a unei astfel de reclame. Plăteşti 5.000 de euro, dar rezistă până la 3-4 ani. O altă diferenţă între cele două mai este aspectul legat de rutină. Am văzut afişul, ştim că e acolo de ceva timp, prin urmare nu ne mai uităm la el. Dar pentru a convinge oamenii de avantajele promovării pe maşină, trebuie mai întâi să instruieşti agenţiile de publicitate și sponsorii.

Trendurile în materie de folii sunt determinate de clienţi

La ce nivel apar disonanţele între ce doreşte clientul şi ce poate face executantul?
Una dintre probleme este că mulți nu gândesc în perspectivă. Spun „da” la orice, apoi își pun mâinile în cap că nu știu ce să facă. Tot la fel de des se întâmplă ca cel care aplică autocolantul să nu înțeleagă ce anume vrea clientul. În cazul ăsta, lucrarea iese prost, asta e clar. De aceea e bine să se vorbească despre detaliile lucrării. Clientul este foarte important și trebuie pus și el în temă cu execuția. Trebuie să fie conștient de faptul că o colantare nu arată ca o vopsire. Este extrem de important să afli ce e în mintea clientului înainte să spui: „Da, pot să fac asta!”

Aţi lucrat până acum cu produse variate aparţinând principalilor furnizori din domeniu. Există anumite produse pe care le preferaţi? Ce anume le diferenţiază?
Da, trebuie să recunosc că există posibilitatea să nu fi pus mâna chiar pe toate. Încerc să fiu modest și realist. E ciudat, dar variază. Contează foarte mult și ce e disponibil pe piață la momentul respectiv. Spre exemplu, la sfârșitul anului trecut și în primul trimestru al anului 2011, eu eram foarte atașat de seria Scotchcal 85 de la 3M. Pentru culorile lor, pentru stil, pentru nuanțele metalice și pentru vinil, dar acum, produsul nu mai este disponibil. Așa că m-am orientat spre altceva.

Chiar cred că o persoană trebuie să fie extrem de flexibilă, pentru a afla de ce are nevoie. Tocmai asta e și ideea. Nu există un singur brand care să le aibă pe toate. Unul e bun pentru ceva, altul pentru altceva.

Nu mă pricep la semnalistică, dar pot spune sigur că vinilul are o mulțime de calități. Așa că eu aleg de la fiecare producător ce îmi trebuie la momentul respectiv. Contează ce vrea clientul.

Oricum, asta include testarea materialului. Și, din păcate, oamenii nu prea mai au timp să facă asta. Așa că fac greșeli. În momentul în care lucrarea merge prost, ei pun mâna pe telefon și învinuiesc producătorul, spunând că vinilul este prost. Dar eu le spun că nu e așa. Tu ești de vină. Dacă nu ai timp să verifici materialul, atunci asumă-ți responsabilitatea.

Vinilul e aproximativ la fel pe o suprafață plană/dreaptă/netedă, dar diferă foarte mult textura lui și capacitatea lui de a se mula pe suprafețele curbate sau pe colțuri. Seria Scotchcal 85 CV3 de la 3M a fost originală și îndeplinea perfect cerințele. Mai sunt anumite folii de la Mactac pe care le prefer sau seria 900 de la Avery Dennison.

Dacă aţi avea posibilitatea să creaţi propriul autocolant, ce fel de produs aţi realiza?
Aș încerca să utilizez culori aprinse. Dar e destul de greu să prezici în ce direcție o va lua piața și care vor fi cerințele. Şi nu mă consider atât de înțelept încât să spun ce culoare va avea succes, dar toată lumea copiază anumite culori, pentru că au impresia că se vor vinde. Dacă oamenii nu produc noutăți și sunt unii care știu exact ce are succes pe piață, atunci nu se mișcă nimic.

În ceea ce privește conformabilitatea, şi Michael Schumacher ar putea să vină și să spună cum să i se construiască mașina și ce calități să aibă, dar cine ar putea s-o facă de unul singur? Dacă vorbim de proprietăţi, nu știu ce aş putea face, dar nu vreau să fie un vinil subțire și low-tech.

Nu cred că se va ajunge să existe unul cu tehnică de autoîncălzire, pentru că oricum trebuie să faci asta manual. În ceea ce privește culorile, poate cele metalice, oranj metalic este culoarea mea preferată.

Culorile mate, în general, cred că sunt la modă. Poate e un trend care va lua sfârșit la finele anului, dar merită să se lucreze cu vinilul mat, pentru că are o textură interesantă.

Ce anume determină trendurile în materie de culori şi texturi ale foliilor autocolante pentru maşini?
Unii producători merg în direcția culorilor, în vreme ce alții mi se pare că dorm la capitolul ăsta. Piața cam pierde acest val, dar 3M sunt buni pe segmentul ăsta. Totuşi, unele culori nu sunt incluse în portofoliul general, pentru că nu sunt cereri din partea clienților, dar se fac la comandă.

Şi se pare că așa e mai simplu pentru industrie, nu să producă în masă, ci să aducă la cerere, în cantități mici. În general, producătorii ascultă de clienți. Mai sunt prototipurile de mașini care stabilesc trenduri. Când un nou model e lansat pe piață, de cele mai multe ori autocolantele existente pe ea stabilesc un trend.

De exemplu, Alfa Romeo a prezentat o mașină de curse într-o culoare deschisă de bordeaux, metalică. A fost perfectă pentru mașina respectivă. O culoare cu adevărat frumoasă. Și vin oamenii și spun că o vor. Și de aici și datoria noastră de a le oferi exact ce vor, mai ales din moment ce vopseaua nu le poate oferi acelaşi efect.

Similar Posts:

5 recommended
comments icon0 comments
0 notes
110 views
bookmark icon

Write a comment...