Potenţialul soluţiilor de finisare a tiparului a atras destui furnizori pe piaţa locală, cam în acelaşi ritm în care şi tipografii români întră în rândul lumii şi, rând pe rând, acordă o importanţă tot mai mare acestor aspecte. Am stat de vorbă managerul de vânzări Bogdan Dobrică, reprezentantul în ţara noastră a companiei germane Kurz, unul dintre cei mai importanți furnizori de soluții de înnobilare a printului.
Vă rog să faceți o retrospectivă scurtă a istoriei companiei Kurz
Kurz este o companie de familie, fondată în 1890. Compania este deţinută in prezent de familia Kurz, fraţii Walter şi Peter Kurz. La nivel mondial sunt peste 5000 angajaţi. Există unităţi de producţie pe fiecare continent – mai multe în Europa, Asia, America. Din punct de vedere logistic suntem reprezentaţi printr-o reţea internaţională de sucursale şi agenţi. În România, Kurz este reprezentată in mod direct din 2014, dar a fost prezentă pe piaţă printr-un agent încă din anii `90. În România nu avem facilităţi de producţie sau depozitare. Toată activitatea din estul şi sud-estul Europei este gândită ca un hub regional. Depozitul logistic se află în Budapesta. De aici debităm şi livrăm produsele noastre în România în termen de 24 ore prin curierat rapid.
Care sunt industriile în care Kurz are activităţi?
Domeniul principal în care noi activăm este industria grafică, iar aceasta este competenţa noastră cheie, pentru că folia, aşa cum o ştim noi astăzi a fost dezvoltată pentru industria grafică. Dar nu este singura noastră competenţă. În momentul de faţă activăm în foarte multe domenii – industria grafică, industria textilă, industria de securitate. Fac o paranteză si vreau să menţionez că producem hologramele de securitate pentru 80 de bancnote diferite din lume, şi toate hologramele de securitate de pe cardurile Mastercard, Visa şi American Express. In plus, derulăm sute de proiecte comerciale de securizare a produselor sau mărcilor.
O altă componentă a activităţii noastre este industria plastică, începând cu decorarea produselor din industria cosmetică, mergând mai departe cu decorarea obiectelor din industria de electrocasnice, si terminând cu cea mai solicitantă industrie, industria auto. Trebuie să menţionăm la industriile în care activăm şi industria medicală, unde livrăm produse care sunt certificate in conformitate cu standardele industriei.
Suntem unul dintre cei mai importanţi producători de ribboane de transfer termic, cu o diversitate de produse ce acoperă toate ramurile industriale – industria alimentară, industria medicală, industria electronică, logistică, etc.
Vreau sa mai menţionez că Leonhard Kurz este un grup. Kurz este producătorul de folie, dar in grup există şi alte companii conexe care ne ajută să oferim clienţilor noştri finali soluţii complete.
Aici aş putea să îi evidenţiez pe hinderer + mühlich, producător german cu tradiţie de matriţe de hot stamping și Baier Praegetechnik, producător de maşini de hot stamping.
De curând, după o lungă perioadă de cercetare şi dezvoltare în cadrul companiei Kurz, oferim soluţii complete de înnobilare pentru tiparul digital.
Dețineți și unități de producție, în sensul de furnizor de servicii de imprimare sau finisare?
Suntem doar furnizori de materie primă, folie de transfer la cald şi la rece. Kurz îşi produce toate ingredientele în casă – nu cumpărăm cerneluri, cumpărăm pigmenţi şi solvenţi şi ne producem singuri, în casă, tot ce avem nevoie pentru producţia de folie. Din acest punct de vedere Kurz este cel mai mare producător de cerneluri din landul Bavaria, deşi nu vindem nici măcar un milligram de cerneală.
Avem echipamente de cold si hot stamping in laboratorul nostru, dar acestea sunt folosite exclusiv pentru teste interne, şi ocazional pentru realizarea de mostre pentru clienţii noştri, tipografiile. Acesta este un serviciu pe care îl oferim clienţilor in mod gratuit.
Cum se realizează testarea produselor Kurz?
Trebuie să vă spun că departamentul nostru de R&D din Germania are circa 200 angajaţi. Tot în Germania, la sediul central, avem un laborator de cold si hot stamping, dotat cu mai multe module de cold foil şi maşini de hot stamping, de la cele mai mici şi simple până la o maşină format B1 de ultimă generaţie. Primul pas, după ce folia a fost dezvoltată, este să facem teste interne. Atunci când rezultatele testelor sunt satisfăcătoare avem câţiva parteneri strategici, tipografii, unde facem teste în condiţii de producţie de serie, nu doar de laborator.
Un produs nou este lansat pe piaţă doar după ce avem confirmarea unor teste extensive, derulate atât în laborator cât şi în condiţii de producţie de serie.
Laboratorul nostru mai are şi un alt rol – din fiecare lot de folie produs prelevăm mostre în mod aleator și le testăm. Dacă testele scot la iveală probleme de calitate, lotul respectiv va fi respins şi distrus.
Astfel, ne asigurăm ca vom livra întotdeauna către clienţi aceeaşi calitate cu care i-am obişnuit.
Cum vedeți serviciile de înnobilare: un upgrade sau o necesitate?
Depinde de ceea ce-şi doreşte fiecare client final. Din punctul meu de vedere, deşi pot fi subiectiv, atâta timp cât o companie sau un produs vrea să iasă în evidenţă, înnobilarea nu este un moft, este o necesitate. Trăim într-o perioadă în care dacă nu reuşeşti să ieşi în faţă, să te diferenţiezi de ceillalţi, mai ales când nu eşti un brand consacrat, rişti să rămâi pe raftul magazinului, rişti să nu ieşi în evidenţă.
De asta spun că, din punctul meu de vedere, decorarea, înnobilarea este un lucru absolut necesar. Iar asta am putut să constat în 2018 la Pack Expo, unde am fost expozanţi, şi am intrat în contact cu mai mulţi tipografi si clienţi finali.
Toată lumea solicita acelaşi lucru: ceva diferit, altfel. De aici şi ideea cu apariţia pe copertă.
Prin această copertă am vrut să promovăm patru lucruri esenţiale, patru lucruri care ne diferenţiază pe noi de orice alt competitor.
Primul dintre ele este folia holografică. Nu suntem singurul producător de folii holografice. Ceea ce ne diferenţiază este faptul că avem cea mai mare diversitate din acest tip de folie. În al doilea rând, suntem gata oricând ca la solicitarea unui client sau a unei tipografii să dezvoltăm ceva specific clientului respectiv. Dacă un client vrea mâine să producem o folie complet nouă, un design cu elemente precizate de el, cu fundal auriu, argintiu, rosu sau transparent, doar ca să dau câteva exemple, nu vom avea niciun fel de problemă să ducem sarcina la bun sfârşit.
Următoarele trei elemente de pe copertă sunt inovaţii Kurz, produse şi efecte unice.
În primul rând, pasărea origami pe care o puteţi vedea pe copertă are la bază un efect holografic. Prima reacţie pe care o ai când vezi elementul, ca tipograf sau necunoscător al înnobilării, este să pui mâna, pentru că prima impresie este că există acolo un efect de emboss. Este o aplicaţie complet plană. Toată această aparenţă vine dintr-un efect holografic pe care noi îl folosim, este un procedeu dezvoltat de Kurz. Este foarte important pentru clienţii noştri să înţeleagă că noi nu producem doar această pasăre, acest element. Este doar un exerciţiu de imaginaţie al designerilor de la Kurz, dar cu tehnologia noastră putem produce orice efect, orice logo, orice element de design sau de marcă.
Mergând mai departe, putem vedea pe copertă o folie translucidă pe care am numit-o Lumafin, un produs absolut nou, lansat la sfârşitul anului 2018. Noi suntem convinşi că va face multe valuri în industria tiparului. Suntem gata să îi sprijinim pe partenerii noştri, pe tipografi, cu mostre din acest produs şi sperăm să creăm împreună proiecte noi în România în cel mai scurt timp.
Ultimul element notabil prezent pe copertă este semnul “YES”. Acesta a fost realizat cu ajutorul unei matriţe de hot stamping produsă de hinderer + mühlich, parte a grupului Kurz. Este o matriţă din alamă, realizată prin prelucrare mecanică de înaltă definiţie, iar procedeul a fost numit generic nano-embossing. Folia utilizată pentru acest element este o folie argintie standard, efectul lenticular se datorează exclusiv matriţei. În momentul în care mişti unghiul de vizualizare, textul se schimbă, iar semnul “YES” va fi barat de un X. Elementul reprodus pe copertă este doar un exerciţiu de imaginaţie. Putem produce orice logo, orice imagine, orice design solicitat de client.
Câte tipuri de aplicaţii aveţi în portofoliu?
La nivelul companiei avem peste 7.000 de produse “vii”. La nivelul industriei grafice, e greu de cuantificat, pentru că avem o diversitate mare de calităţi. Un tip de folie poate avea rezultate foarte bune pe o hârtie standard, dar poate întâmpina dificultăţi pe o hârtie structurată. Aplicabilitatea pe tipar UV este diferită de cea pe tipar offset. Nu trebuie sa uităm de substratul sintetic, fie că este PP, PE sau alt tip de material plastic. Şi nu în cele din urmă, design-ul poate crea dificultăţi – un design cu elemente foarte fine trebuie tratat diferit de un design cu solide mari. Avem peste 20 de calităţi diferite, iar fiecare calitate vine într-o varietate foarte mare de culori. Peste acestea adaugăm foliile holografice, cu un portofoliu foarte larg de design-uri si culori.
Pentru că trăim în era tiparului digital, am adăugat în portofoliului nostru produse destinate echipamentelor Scodix şi MGI.
În acelaşi timp putem oferi o soluţie completă pentru înnobilarea tiparului digital, denumita DM Liner – echipament pentru aplicarea foliei, suport tehnic şi, bineînţeles, folia.
Cum identificaţi nevoile în piaţă şi cum o educaţi?
Pentru a ieşi în faţă trebuie să fii diferit. Fiecare dintre noi este pus în postura clientului, de a merge la magazin şi de a alege un produs, de exemplu o sticlă de vin. Preţul nu este intotdeauna un factor de departajare, pentru că poţi găsi un vin bun la 20 lei, nu trebuie să plăteşti mult mai mult. Diferenţa intre a fi ales ales sau a rămâne pe raft o va face ambalajul sau eticheta.
Din punctul meu de vedere, înnobiliarea este o necesitate. Până acum câţiva ani, abordarea companiei noastre era să lucreze direct cu tipografiile. În momentul de faţă ne dorim să mergem un pic mai departe şi să încercăm să fim în contact şi cu clientul final, producătorul. Pentru că de cele mai multe ori, toate noutăţile sau toate capabilităţile noastre nu ajung la el. Iar datoria de a promova toate aceste lucruri ne aparţine in totalitate.
Nu putem vorbi despre educaţie, tipografiile dispun de cele mai noi tehnologii şi sunt la curent cu toate noutăţile din domeniu, dar din punct de vedere al înnobilării ne învârtim într-un cerc vicios. Deşi tipografii au echipamente şi metode noi de finisare şi înnobilare, ne limităm de cele mai multe ori la clasicele folii aurii si argintii. Nu îndrăznim să mergem puţin mai departe şi să ieşim din tipare.
Trebuie să găsim puţin timp şi să ne aşezam la masă – clientul final, tipografia şi noi – pentru a-i arăta clientului cum poate fi altfel, ce alte solutii mai are la dispoziţie.
Degeaba îi oferim clientului final o soluţie tip SFX, dacă tipografia nu are utilajul sau capacitatea de a aplica acest efect. Este foarte important să existe această formă de comunicare, între client, tipograf şi noi. Nu ne dorim şi nici nu avem cum să transformăm clientul final în clientul nostru. Vom continua să lucrăm cu tipografii, dar este foarte important să putem prezenta clientului final toate capabilităţile noastre. Şi vă asigur că rezultatele vor fi spectaculoase, aşa cum este şi coperta acestei reviste.
Ce fel de servicii de suport tehnic oferiţi în ceea ce priveşte folia?
Aşa cum spuneam, Kurz nu trebuie văzut doar ca un producător de folii de hot stamping. Ne diferenţiem pentru că oferim servicii complete. Oferim în primul rând materia primă, folia, dar nu numai. Aşa cum discutam şi mai devreme, putem oferi designuri noi, culori noi, în conformitate cu imaginea de brand a unei companii şi mergând mai departe, da, oferim şi suport tehnic tipografiilor. Dacă ne referim strict la folie, avem în Germania mai mulţi tehnicieni care călătoresc tot timpul în lume tocmai pentru a rezolva anumite probleme legate de aplicarea foliei. Recent avem şi un coleg nou în sucursala din Budapesta care poate asigura suport tehnic oricărui client din România.
În cazul soluţiilor complete oferite de noi, de exemplu maşina de înnobilat tiparul digital DM Liner, suportul tehnic este total – începând cu design-ul maşinii şi integrarea acesteia în fluxul de producţie, instalarea maşinii, training, mentenanţă şi asistenţă tehnică ori de câte ori e nevoie.
Cum vedeţi nivelul de educaţie şi unde credeţi că se îndreaptă industria de print românească? Care sunt planurile pentru acest an?
Am văzut în ultimii ani un interes sporit al tipografilor de a investi în tehnologii noi. Aici vorbesc şi de tiparul tradiţional, offset sau flexo, dar şi de această nouă direcţie, tiparul digital.
Industria, din punctul meu de vedere, este pe un trend ascendent în România. Dacă în urmă cu zece ani de zile cine avea nevoie de un tipar de calitate trebuia să meargă într-o altă ţară, acum acestea sunt vremuri apuse. Avem ultimele tehnologii aici, în România. Putem produce la aceeaşi calitate ca şi într-o tipografie din vest.
Ceea ce ne propunem noi, Kurz, este în primul rând să ne menţinem poziţia şi pe cât posibil să creştem cota de piaţă. Un alt obiectiv este acela de a ieşi puţin din cercul vicios de care vorbeam mai devreme, şi de a crea proiecte noi cu aceste produse recent lansate, SFX şi Lumafin.
Şi nu în ultimul rând, vrem să devenim cunoscuţi proprietarilor de brand si agenţiilor de creaţie, tocmai pentru a crea premisele dialogului menţionat anterior – clientul final, tipografia şi Kurz.
O altă direcţie pe care ne concentrăm este aceea a proiectelor comerciale de securitate. Am discutat cu mai mulţi potenţiali clienţi din industria farmaceutică şi a parafarmaceuticelor. Este o tragedie, dar în aceste domenii există produse contrafăcute pe piaţă. Suntem aici, suntem gata să ajutăm. Avem know how, aşa cum menţionam mai devreme, avem in derulare sute de proiecte guvernamentale si comerciale.
Un alt obiectiv al nostru, în calitate de producători de ribboane de transfer termic, este să popularizăm mai mult acest tip de aplicaţie şi nu doar acel ribbon negru pe care îl cunoaşte toată lumea. Avem o gamă largă de aplicaţii, culori, inclusiv nuanţe metalizate.
Am ajuns să fim cunoscuţi în piaţa din România şi pentru aceste produse, dar vrem să aducem şi puţină diversitate. Imaginaţi-vă, de exemplu, un producător de vin care lansează pe piaţă ediţii limitate şi care are obiceiul să îşi numeroteze sticlele. Acest lucru poate fi făcut cu o imprimantă cu transfer termic, disponibilă în orice unitate de producţie. Dar de ce să o facem cu ribbonul negru, clasic şi banal, când putem folosi o culoare metalizată? Sunt idei mici, dar pentru mine, ca şi consumator, sunt lucruri care fac diferenţa. Merită încercat, nu?