Interviu

O afacere viabila pleaca de la 10-30% profit

• Bookmarks: 70904


lthdLTHD este un nume care are o rezonanță aparte pentru cei care au făcut primii pași în producția publicitară la începutul anilor 90. De numele companiei din Timișoara, care este acronimul fondatorului acesteia (Theodor Lăzărescu), se leagă primul echipament de imprimare large format care a fost instalat în România. După ce a făcut pasul către aplicații de imprimare industrială, fondatorul companiei care pentru mai bine de 5 ani a fost similară cu produsele 3M în România este tentat de ideea unei reveniri în zona imprimării digitale.

Cum ați ajuns să colaborați cu 3M?
Noi am demarat afacerea în 1990-1991. Am observat calitatea produselor 3M de papetărie/office folosite în orice birou din lume. Pe atunci existau multe birouri si in Romania, deoarece funcționau la acea vreme toate fabricile din vechiul regim . Am pornit cu importul produselor 3M via Italia. Era o firmă specializată in distributia de produse office, prin intermediul căreia erau importate in Timișoara si produse 3M. Reprezentantii companiei 3M au văzut interesul noastru si oportunitatea de dezvoltare a distributiei in Romania si ne-au contactat cu propunerea de a colabora ca distribuitor autorizat al companiei 3M EAST cu sediul in Elveția. Așa a început business-ul cu 3M. Nu am vândut echipamente de la început, dar am fost atrasi de către sistemele grafice 3M fiind lider mondial in acest domeniu. Am participat la traininguri și expozitii organizate de 3M , pentru a fi competitivi in aceasta noua piata care se deschidea. Dupa anul 1995, la expoziția de la Hanovra, pe atunci cea mai mare expoziție de tehnologie HITECH din lume ne am hotarat sa achizitionam un prim sistem de imprimare 3M Scotchprint policromie 54 inch 300 DPI. In 1997 am decis achizitionarea unui al doilea sistem 3M Scotchprint SP2000 , deasemenea 54 inch cu o viteza de printare in policromie neegalata nici azi de 260 metri patrati pe ora la 600 DPI. Echipamentul încă îl mai avem, deși nu îl mai folosim. O buna perioada de timp am avut cele mai calitative produse in domeniul advertaising-ului datorate tehnologiei si consumabilelor folosite evident 3M. Reusind sa lansam pe piata de consumer din Romania o multitudine de branduri cu nume grele.

F44B7159În cât timp ați amortizat investiția?
Cele două sisteme au costat în jur de un milion de dolari, la vremea respectivă. Am amortizat sistemele undeva prin 2003. Lucrurile au mers foarte bine până în 1997-1998, având în vedere că LTHD a vândut prin distributie cateva milioane de dolari numai din produse 3M. La momentul respectiv eram unul dintre cei mai buni distribuitor 3M EAST din Europa. Adaosurile erau recomandate de 3M, cuprinse între 10 și 30% au adus o prosperitate a businesului. A fost momentul cand 3M a hotarat deschiderea 3M ROMANIA si evident mutarea centrul de greutate al businesului , care s-a mutat definitiv in Bucuresti.

Ce credeți că vă leagă atât de mult de filozofia 3M?
Probabil că este o conexiune între mine și această companie deoarece a fost ca o “mama” care m-a invatat cum se face busines adevarat de cea mai inalta conduita si morala si nu in ultimul rand trenningul tehnologic. La intrebarea de unde vine si ce înseamnă 3M și explicatia – Minnesota Mining and Manufacturing.Până și numele companiei noastre este legat de 3M. La acea vreme foarte multe denumiri de companii in america aveau doar initiale. Ca urmare am hotarat in urma unui sfat primit de la un prietem din 3M , să îmi folosesc initialele din propriul nume . Transcrierea fonetică din limba română nu este atât de simplă și curată precum cea in engleză sau germana.

Am încercat să rămânem doar cu distribuția de produse 3M, dar nu este atât de simplu. Nu aș recomanda nimănui acum să mai fie distribuitor unic pentru un brand. La viteza cu care se comunică acum, nu poți supraviețui. Conform legilor europene, marile companii nu pot avea un singur distribuitor local, ci sunt obligați să aibă cel puțin doi.

Ați primit oferte pentru a vinde compania?
Da,la acea vreme am avut cereri si de vanzare si de parteneriat dar le-am refuzat. Încăpățânarea de a nu merge la București a afectat performanța noastră în domeniul aplicațiilor grafice de advetising in special outdoor. In urma caruia am decis reorientarea spre industria HITECH cu toate fortele in distributie, service si productie.

F44B7147Când ați demarat drumul către aplicațiile de imprimare industrială?
Drumul acesta a început în 1997, când au venit în Timișoara două companii mari: Draexelmaier și Solectron (la vremea respectivă), una dintre ele pe electronice, cealaltă pe automotive. Au venit la noi pentru că distribuiam produse Brady, un brand american, lider mondial de piață pentru etichete (nu pentru consumer, ci penru produse industriale). Spre exemplu, într-un anumit telefon mobil există 22 de etichete,intr-un tuner satelit sunt peste 40 de diverse etichete, de care ne ocupam noi si partenerii nostri .Compania Brady a ales LTHD pentru a le distribui echipamentele , consumabile si service . De câteva ori, aceste fabrici au avut un deficit in aprovizionare corelata cu cresteri de productie “over night” au dus la decizia noastra de incepere a productiei de serie in cel mai scurt timp. În ultimii ani a devenit nucleul afacerii noastre. Până acum cinci ani veniturile erau dominate de distribuție, din vânzarea de consumabile ,service și echipamente. Pe măsura aparitiei de noi clienti cu cereri specifice ne am dezvoltat si ne dezvoltam in continuare . In aceasta perioadă de timp lucrurile merg bine în aceaste industrii, automotive si electronice fiind ca si o locomotiva pentru industria din zona noastra.

F44B7142După aproape 15 ani de când ați părăsit industria grafică, ați revenit și cumpărați echipamente specifice acestui domeniu. Credeți că acest lucru este întămplător?
În ultimii 10 ani, acesta este cel de-al patrulea echipament achiziționat. Am plecat din industria grafică deoarece am învățat, tot de la 3M, că dacă nu faci profit, nu există business real adevarat. Nu ai cum să reziști cu un profit de sub 10% nu vei putea supraviețui, prin urmare te îndrepți spre o situatie nesigură. Dacă nu ai între 10-30% profit, nu conduci o afacere viabilă. Ca atare, când au apărut atât de multe optiuni de echipamente pe piata, am decis sa nu mai putem vinde echipamente grafice. Dar clienții noștri traditionali încă vin la noi pentru calitate si nu pentru cel mai mic pret , fara a ne reclama agresiva. Folosim aceste echipamente pe un segment de nisa nu neaparat pentru ce au fost ele proiectate .Când am văzut această expoziție (n.r. Fespa) s-a simțit un nou suflu și am decis ca am putea reveni pe un segment in apropierea acestui tip de business. Dar noi funcționăm pe o nișă din capacitatea acestui tip de echipament. Îl folosim pentru a face ce știe el mai bine. Sunt convins că există o piață și în România pentru acest tip de echipament de printare digitala.

Care este resortul acestei ultime achiziții?
Eu am fost și rămân fan Oce, prin urmare nu m-a convins neapărat Canon, ci am mers pe lucrurile cunoscute si relatia foarte buna LTHD cu Oce. Canon mai are mult de lucru pana sa ajunga la nivelul Oce in afacerea preluata , si aici ma refer la sevicii, consumabile si comunicare.

Similar Posts:

70 recommended
comments icon0 comments
0 notes
904 views
bookmark icon

Write a comment...