Împărţite la ocazii speciale, de tipul evenimentelor, în campanii şi de sărbători, obiectele promoţionale au un rol tradiţional în promovarea brandurilor şi comunicarea lor către publicul vizat. În teorie, ele au potenţialul de a emoţiona şi de a-i apropia pe destinatarii lor de companiile care se promovează sub această formă. Totuşi, nici acest domeniu nu este ocolit de clişee şi trebuie să îşi diversifice mijloacele constant pentru a nu cădea în derizoriu.
Un articol promoţional poate trezi o bucurie asemănătoare celei simţite în faţa pomului de Crăciun. Dar poate totodată să aducă un deserviciu de imagine paradoxal companiei al cărei logo se regăseşte pe suprafaţa sa, dacă obiectul inscripţionat este mereu acelaşi şi nu oferă nicio surpriză. Mai mult, dacă vorbim despre un obiect ce îmbină utilul şi esteticul – un tricou frumos imprimat, de pildă – inscripționarea acestuia cu numele unei firme începe să fie considerată frustrantă de mulți.
Desigur, oferirea promoţionalelor este o practică mediatică veche şi inseparabilă de momente speciale, precum sărbătorile sau evenimentele. Pentru a face o impresie aptă să înscrie compania ce oferă obiecte promoţionale în cărţile unor posibili parteneri, este nevoie de imaginaţie şi subtilitate – concepte care nu se împacă totuşi cu producţia de serie.
Ce obiecte mai sunt promoţionale?
Obiectele promoţionale cel mai uzitate sunt, de multă vreme, pixurile, brelocurile şi tricourile. Domeniul continuă să fie rigid – vedetele în materie de promoționale au rămas cam aceleași, clienții mizând poate pe funcționalitatea lor. “Astfel de articole se vând tot mai rar, cu excepţia pixurilor, care, prin utilitatea lor imediată, îşi păstrează în continuare un loc printre obiectele promoţionale căutate pe piaţă”, declară Anca Trandafir, director comercial la Italian Express, firmă activă în această industrie.
Claudiu Tarţă, sales manager la SamDam Solutions, dezvăluie că, deşi obiectele promoţionale tradiţionale continuă să aibă o pondere însemnată în volumul de vânzări al companiei, observă o tendinţă pronunţată a pieţei spre tehnologie şi gadgeturi: “Clientul înclină spre produse mai deosebite, utile, dar totodată reprezentative pentru imaginea şi mesajul companiilor”.
De aceeaşi părere este şi Ştefania Alexandru, marketing specialist în cadrul Inspirion România, care argumentează: “Companiile preferă, mai nou, produsele novative sau pe cele special produse pentru ei – magneţi sau USB-uri personalizate, spre exemplu”.
Dar dacă articolele populare cândva sunt perimate acum, care sunt promoţionalele în trend? Claudiu Tarţă a remarcat că ceasurile s-au bucurat de un interes crescut pe parcursul acestui an. Potrivit Ancăi Trandafir, agendele continuă să aibă cel mai ridicat procent al cererii, datorită diversităţii în care sunt disponibile – de la agende de buzunar sau de întâlniri şi până la plannere de birou din materiale sintetice sau îmbrăcate în piele. Ştefania Alexandru nuanţează, afirmând că moda este direct influenţată de sezon.
“E greu de spus, căci depinde foarte mult de perioada la care ne referim. Şi produsele promoţionale pot fi considerate sezoniere: în prima parte a anului se văd foarte multe textile, în special tricouri şi şepci, toamna, pe primul loc s-ar afla umbrelele şi articolele de călătorie, iar în octombrie încep deja cererile de produse specifice pentru Crăciun” – Ştefania Alexandru, marketing specialist la Inspirion România.
Crăciunul rentează
Promoţiile şi evenimentele sunt momente intens speculate de companii pentru un branding prin astfel de produse. Teoretic vorbind, cea de-a doua categorie ar trebui să atragă cele mai mari volume de articole promoţionale.
Companiile pot să economisească sume însemnate creând o listă de invitaţi relevantă pentru evenimentele organizate, spre deosebire de sărbători, când trebuie să trimită pachete promoţionale către majoritatea contactelor. Cu toate astea, sărbătorile de sfârşit de an continuă să troneze drept cele mai prospere pentru producătorii de obiecte promoţionale.
“Sărbătorile reprezintă un vârf în activitatea noastră, datorită clienţilor de talie medie, care nu desfăşoară campanii publicitare pe parcursul anilor, cum o fac companiile mari” – Claudiu Tarţă, Sales Manager la SamDam Solutions
Pentru Italian Express, sărbătorile de iarnă reprezintă perioada cea mai concentrată pentru această piaţă. “Este perioada în care toate articolele promoţionale se regăsesc în cadourile de sfârşit de an”, după spusele Ancăi Trandafir.
Deşi cotează sărbătorile ca fiind cel mai dinamic moment pentru acest tip de obiecte, Ştefania Alexandru, de la Inspirion România, spune că promoţiile au şi ele un aport sensibil asupra business-ului companiei, indiferent de perioada în care se desfăşoară.
O industrie cu multe verigi de legătură
Importatorii şi producătorii de obiecte promoţionale nu cunosc, de regulă, beneficiarii produselor pe care le comercializează, legătura dintre ei şi utilizatorii finali fiind intermediată de agenţiile de publicitate. “Având în vedere că proporţia acestor clienţi este foarte mică, de 10%, ne este greu să urmărim beneficiarii finali ai obiectelor produse, importate şi distribuite de noi prin agenţiile de publicitate”, explică Anca Trandafir, de la Italian Express.
“Noi vindem agenţiilor de publicitate, care nu sunt beneficiari, ci intermediari” – Ştefania Alexandru, Marketing Specialist la Inspirion România.
SamDam Solutions are totuşi o politică direct orientată pe relaţia cu beneficiarii. “Clienţii finali reprezintă pentru noi cea mai mare pondere, pentru că încercăm să găsim mereu cele mai potrivite soluţii de imagine pentru ei”, susţine Claudiu Tarţă.