Default

Peste o sută de profesioniști au participat la GT Lab 2015

• Bookmarks: 23541


Grup Transilvae organizează o dată la câțiva ani unul dintre cele mai importante evenimente locale dedicate profesioniştilor din industria de ambalaje şi cea tipografică. Astfel, GT Lab 2015, care a avut loc la Poiana Brașov în perioada 11-13 iunie, a inclus o serie de prezentări și seminarii practice reunite sub tema „Tendințe și soluții reale pentru industria de ambalaje și imprimare, definirea, comunicarea și automatizarea culorilor de brand și alte aspecte legate de prepress și dezvoltarea în digital”.

Dan CĂLIN

La eveniment au participat speakeri locali și internaționali cu experiență din companii precum X-Rite, Esko, Fogra, Efi, Canon, HP, IGT sau MGI. Toți aceștia au prezentat ultimele tendinţe şi soluţii dedicate industriei de ambalaje în termeni de instrumente de creare de conţinut, automatizare a fluxurilor de lucru, comunicare a culorii şi asigurare a controlului proceselor şi a calităţii. Evenimentul a fost dedicat atât managementului, cât şi echipelor tehnice din companiile invitate, fiind structurat într-o conferinţă principală şi mai multe workshop-uri care au avut loc în cea de-a doua zi. Bogdan Vasilescu, director general Grup Transilvae, a explicat în exclusivitate pentru Print Magazin care sunt motivele organizării acestui eveniment și cum a decurs el.

„La fiecare doi-trei-patru ani organizăm o sesiune de comunicări științifice cu un conținut comercial cât mai mic posibil. La ediția GT Lab 2015 ne-am axat pe ambalaje și flexografie, dar și pe signalistică realizată pe echipamente flatbed, având 16 speakeri, cei mai mulți fiind străini. Cu ajutorul lor le-am oferit celor prezenți, care nu sunt doar clienți, ci și alte firme din domeniu, cât mai multe informații despre prepress, controlul culorii, aplicații interesante pe care le-ar putea realiza, tendințele industriei ș.a.m.d. Încercăm să transmitem cunoștințele pe care le dobândim celor care au venit la acest tip de eveniment, fără costuri, iar celorlalți care participă la cursurile pe care le organizăm constant, contra cost. Însă, o dată la câțiva ani, facem eforturi pentru a le oferi gratuit, așa cum am reușit și anul acesta. Nu este ușor și nici ieftin să aduci din toată lumea oameni de un asemenea calibru care să spună lucruri interesante și importante, pregătirile fiind demarate cu șase luni înainte. Dar merită, iar audiența a fost una record – în jur de o sută de oameni –, fiecare găsind câteva idei utile în cele două zile.

În ultimii ani am observat că producătorii din domeniu sunt mai puțin dispuși să plătească pentru prezența la un târg sau pentru diverse alte capitole tradiționale de marketing, dar își încurajează angajații să susțină prezentări la cât mai multe astfel de evenimente. Așa s-a întâmplat și anul trecut cu forumul de ambalaje organizat în cadrul Print & Sign care va avea a doua ediție în toamnă și care va fi completat de unul pe domeniul textilelor și al decorațiunilor interioare în care ne punem speranțe mari. De aceea, am invitat o parte dintre speakerii de la GT Lab 2015 să-și adapteze prezentările și să le susțină la acest forum. Sper să vină o parte dintre ei și chiar și alții care nu au fost la evenimentul nostru.”

Următorul GT Lab, probabil, în anul 2017

„Revenind la cel organizat de noi la Poiana Brașov, trebuie menționat faptul că, deoarece nu toate subiectele abordate sunt utile pentru toți, am gândit cea de-a doua zi în două laboratoare. Interesant a fost faptul că cei prezenți s-au împărțit aproape în mod egal între ele, fiecare participând la cel mai relevant pentru activitatea pe care o realizează. În plus, în cele două zile, oamenii au comunicat între ei, s-au cunoscut și au pus bazele unor colaborări viitoare. Ceea ce este foarte bine pentru piață și suntem mulțumiți că se întâmplă acest lucru.

Din păcate, nu putem organiza în fiecare an un astfel de eveniment pentru că sunt costuri mari și, de aceea, trebuie să avem un an bun înainte din punct de vedere al profitabilității. Iar 2014 a fost un an excepțional pentru noi. Însă toate eforturile merită făcute pentru prestigiu, pentru imagine, dar și pentru că noi credem în ceea ce facem. Nu vindem echipamente firmelor doar pentru că ne solicită acest lucru, ci abia după ce ne convingem că au nevoie de ele și că pot realiza ceea ce și-au propus. Sunt destul de multe cazurile în care am avut clienți cu care ne-am împrietenit foarte bine și cărora le-am câștigat încrederea, dar pe care i-am sfătuit să nu facă acele achiziții după ce am descoperit că planul lor avea șanse mici de reușită. Ne-au mulțumit, am rămas prieteni, dar nu am încheiat nicio afacere cu ei. Chiar dacă pare neverosimil, este adevărat.

Această idee stă și în spatele GT Lab prin intermediul căruia nu ne propunem să vindem ceva, ci doar să informăm. Dar există mulțumirea că, de exemplu, despre evenimentul din urmă cu patru ani de la Albota se vorbea frumos și după trei ani. Sperăm ca așa să se întâmple și cu acesta de la Poiana Brașov peste doi ani când ne dorim să-l organizăm pe următorul, dacă totul va fi bine. În plus, la cel din 2015 au venit mulți oameni noi față de cel anterior, ceea ce este foarte bine. Dar ne este foarte greu să alegem temele pentru GT Lab. Anul acesta am ales ambalajele care merg bine și sunt interesante. Însă nu știm despre ce vom vorbi la următorul pentru că tehnologiile evoluează foarte repede. Până și drupa va avea loc o dată la trei ani și nu la patru ca până acum din același motiv. Nu putem ignora tendințele globale din piață.”

Dăm mai departe ceea ce am primit

Pentru ca cei care nu au fost prezenți la GT Lab 2015 să înțeleagă mai bine ce s-a întâmplat acolo, dar și pentru a putea beneficia și ei de o parte dintre informațiile oferite de speakeri, iată care au fost cele mai importante părți din prezentările câtorva dintre aceștia!

Dorin Pițigoi, Color & Standardization Expert și Authorized X-Rite/Pantone Education Partner:

„Percepția asupra culorii și modul în care le discriminăm este diferită. De exemplu, crevetele călugăriță are 16 conuri și nu trei ca oamenii, beneficiind de cel mai avansat sistem de vizualizare descoperit vreodată. Iar albinele discriminează culoarea florilor pentru a le găsi cât mai ușor și a strânge polenul din care trăiesc. Bărbații și femeile văd culorile, în principiu, la fel, dar ne referim diferit la ele. Totuși, capacitatea femeilor de a discrimina culorile este mai avansată decât a bărbaților, iar un procent mic dintre ele au patru conuri și nu trei ca cei mai mulți dintre noi.

În plus, percepția culorilor este determinată de lumină. Există două fenomene extrem de importante: metameria (cum se schimbă relația dintre două nuanțe odată cu schimbarea sursei de lumină) și inconstanța (cum se schimbă percepția asupra aceleiași culori odată cu schimbarea sursei de lumină). Aceste fenomene sunt foarte importante pentru că înțelegerea lor ne ajută să ne dăm seama de limitările care pot exista în momentul în care apreciem sau comparăm vizual culoarea. Un alt lucru descoperit este că odată cu avansarea în vârstă, capacitățile noastre de discriminare cromatică se modifică semnificativ.

Un alt factor important este psihologia. Ea este extrem de importantă în anumite contexte pentru că mintea umană este foarte complexă. De exemplu, dacă ești obosit sau supărat ai preferință pentru anumite culori, iar altele nu îți plac prea mult, așa cum nu se întâmplă când ești odihnit și relaxat. Toate aceste lucruri fac ca relația dintre noi și culorile pe care le observăm să fie extrem de fragilă. Așa cum spunea Pablo Picasso, culorile sunt ca emoțiile, se schimbă.”

Lucien Moons, CEO la Win Win Marketing (consultant de afaceri în domeniul tiparului):

„Am fost întrebat în ce direcție se îndreaptă industria ambalajelor. Spre personalizare, pentru că este posibilă cu echipamentele digitale. Dar trebuie să comparăm două segmente: producătorii de ambalaje și tipografiile digitale. Pentru a fi pregătiți pentru ceea ce urmează, primii ar trebui să fie capabili să livreze ambalaje cu forme tot mai diferite, să folosească materiale noi, să printeze mai multe culori la o calitate tot mai bună și să execute comenzi scurte cât mai economic posibil. De cealaltă parte, tipografii trebuie să livreze valoare adăugată printului și să execute comenzi scurte cât mai economic posibil. Pentru a putea oferi valoare adăugată nu ai nevoie doar de echipamente performante, ci și de un proces de inovare. Este necesar să oferiți clienților inovații care să nu fie ușor de copiat.

Va exista întotdeauna altcineva care va putea printa mai ieftin, de aceea trebuie să fii diferit și inovator. Dacă produsul vostru va mări vânzările clientului sau îl veți ajuta să înțeleagă cărui tip de client să se adreseze ori modul în care trebuie să o facă, aceste lucruri vor face diferența și vă vor alege pe voi dacă și prețul va fi la fel ca cel al concurenței. Iar dacă veți dezvolta ceva unic pentru el veți putea cere și un preț mai bun. Dacă ne uităm la cifre descoperim că 34% din piața ambalajelor este în Europa, fiind cea mai mare din lume. Iar 51% din totalul ambalajelor sunt dedicate produselor alimentare, urmate de băuturi cu 18%. Ceea ce este foarte interesant este faptul că marja de profit este mai mare în zonele care dețin cel mai puțin din piața ambalajelor, așa cum sunt produsele de sănătate (6%) și cosmeticele (5%). Cele mai utilizate materiale folosite la producerea ambalajelor sunt hârtia și cartonul (34%), plasticul rigid (27%), sticla (11%) și plasticul flexibil (10%).

Toate aceste cifre vă ajută să decideți pe ce segment de piață vreți să activați sau să vă dezvoltați și care sunt echipamentele în care trebuie să investiți. În plus, este necesară schimbarea mentalităților. Vechile modele de afaceri, cele ale părinților, au murit pentru că s-a născut Internetul. Gândiți-vă la faptul că peste 90% dintre directorii de marketing din lume sunt născuți după anul 1980, adică au între 30 și 35 de ani, și sunt conectați continuu prin intermediul Internetului. Conform unui studiu recent, ei declară că își petrec mai mult de patru ore pe zi pe Facebook. Că ne place sau nu, trăim într-o lume interconectată, iar ca oameni de afaceri sunteți nevoiți să înțelegeți lumea în care trăiți pentru că aceștia sunt clienții cu care lucrați.

Tot conform unor studii, de această dată despre lumea poligrafică, sumele realizate în print sunt în scădere și vor continua această tendință. Dar asta nu înseamnă că și marjele de profit vor face la fel. De exemplu, 30% dintre tipografii din lume au declarat că au înregistrat scăderi ale cifrei de afaceri în anul 2014 față de cel anterior. De aceea, cei din domeniu trebuie să-și reconsidere afacerile pentru că nu vor putea să reducă la infinit costurile. Este necesar să adăugați valoare produselor și serviciilor oferite, să inovați, dar și să vă transformați compania într-una cross-media care să cuprindă print, web, social media, APP, marketing diversificat, magazin online etc. Cum faceți acest lucru? Este foarte simplu: adunați cinci dintre angajați și dați-le două ore să găsească răspunsuri la două întrebări: Ce clienți vrem să servim? și Care este valoarea pe care o oferim? Veți fi uimiți să constatați ce inovații vă vor oferi.”

Camelia Buda, director general Euroexpo, organizatorul Print & Sign, Gifts Show și Pack Show:

„Forumul Print & Pack devine anul acesta Forumul Pack Show, care va păstra și va dezvolta tema generală de anul trecut – comunicarea la raft – segmentată în trei subteme: Soluții inovatoare în industria de packaging, Viitorul materialelor și al tehnologiilor în industria de packaging, dar și Branding și consumer engagement în industria de packaging. Și anul acesta vom reuni speakeri de top din țară și din străinătate, specialiști în designul de ambalaj, în campanii de trade marketing, in-store marketing, POSM-uri și execuții speciale in-store, dar și producători de ambalaje și etichete.

A doua ediție a forumului va răspunde la întrebări importante precum: Care sunt cele mai inovatoare soluții de packaging și încotro se îndreaptă această industrie?, Care sunt cele mai inovatoare strategii de a reduce costurile în producerea amabalajelor și a etichetelor?, Care sunt noile materiale pentru producția de ambalaje și cum îți pot revoluționa acestea businessul?, Ce idei creative de design de ambalaj s-au dovedit a fi motorul creșterii unui brand?, Ce campanii de branding și consumer engagement prin intermediul amabalajului au avut un succes răsunător? sau Cum poți gestiona impactul prevederilor și a normelor din această industrie?. Pack Show va avea loc în perioada 8 – 11 septembrie 2015 la Romexpo, București, și se va desfășura în același timp cu Print & Sign și Gifts Show.”

Rareș Nastai, Online Developer:

„Mulți cred că este relativ simplu să vinzi print online. Nu este așa. Piața globală de web to print se estimează că va ajunge în anul 2017 la o valoare de 800-900 de milioane de dolari. Practic, cu un sistem web to print te poți adresa oricărui client din lume la orice oră. În plus, se câștigă timp prin eliminarea comunicării clientului despre ceea ce poți realiza pentru că totul este online. Mai mult decât atât, costurile scad, iar problemele cu cashflow-ul dispar pentru că plata se face la comandă atunci când utilizezi un sistem web to print.

Chiar dacă mulți se gândesc că își pot realiza singuri un astfel de sistem, nu înseamnă că așa este. Iar investiția este aceeași dacă achiziționezi unul sau te chinui să-l faci. Însă pentru a-l implementa trebuie să găsiți persoanele potrivite, să gândiți foarte bine procesul de producție și produsele. Totul este relativ simplu de setat în programele de specialitate, putând ajunge exact în varianta pe care o doriți. Setările și posibilitățile sunt multiple.”

Similar Posts:

23 recommended
comments icon0 comments
0 notes
541 views
bookmark icon

Write a comment...