Interviu

Prin achiziția Canon Oce Colorado 1650 am țintit diversificarea activității

• Bookmarks: 23589


L‐am invitat pe Erno Kozma, general manager Top Invest, tipografie digitală și legătorie din Odorheiul Secuiesc, să ne spună cum se vede realitatea din această perioadă din perspectiva companiei pe care o conduce și să ne descrie contextul în care a realizat cea mai recentă investiție: instalarea unui Canon Oce Colorado 1650, achiziționat de la Grup Transilvae.

Vă rog să faceți un scurt istoric al companie pe care o conduceți?
Am început activitatea în noiembrie 1997. Anii de la început de mileniu fiind cu dezvoltare foarte mare în economie, am reușit să dezvoltăm constant portofoliul nostru de servicii și de clienți. Avem în acest moment 13 angajați, iar cifra noastră de afaceri din anul trecut a fost în jurul valorii de 2,4 milioane de lei.

Vă rog să faceți o succintă descriere a capacității de producție a Top Invest
Posedăm o hală de producție construcție proprie de cca. 600 mp, care completează cele 140 mp. de birouri. Avem un departament de tipar digital, în cadrul căruia putem să imprimăm 100 pagini/minut color și 144 pagini/minut alb-negru. Pentru aplicațiile de imprimare indoor-outdoor avem 3 plottere de format mare, care au capacitatea de a imprima peste 100-200mp/oră. Furnizăm servicii complete de legătorie de carte de la cusut și până la confecționat copertă tare. Avem de o gamă largă de mașini și o ofertă completă de legare cu spirale metalice dublu inelate, putând executa aproape orice solicitare în orice tiraj.
La finisări tipografice avem unul din cele mai mari capacități de plastifiere la cald și de lăcuit selectiv/efect/relief din țară (format 70×100 cm). Acestea sunt aplicații pe care le-am dezvoltat intensiv în ultimii 3 ani.
Ca o completare la cele de mai sus, în toamna anului trecut vizitând expoziția Print & Sign ne-a făcut o impresie foarte plăcută echipamentul Canon Océ Colorado 1650, prezentat de Grup Transilvae. În luna decembrie în urma unui plan făcut împreună cu cei de la Grup Transilvae, am comandat echipamentul, iar din ianuarie 2020 acesta a fost instalat în unitatea noastră de producție. Pe cei de la Grup Transilvae îi cunoșteam dinainte, cu ocazia diferitelor expoziții pe care le-am vizitat și știam că reprezintă o firmă de încredere. Aceste considerente au constituit pentru noi suficiente garanții că sunt profesioniști și putem să ne bazăm pe ei pe termen lung. Am văzut în mare la ei tot ce ne place și nouă ca filosofie de lucru. Profesionalism, ofertă de calitate la prețuri corecte, prin colaborare reciproc avantajoasă. Cel mai bun exemplu pe care îl pot da este livrarea și instalarea promptă a mașinii, serviciile de color management prestate conform înțelegerii prealabile.

Care au fost argumentele care au stat la baza alegerii Canon Oce Colorado 1650?
Am ales acest echipament din mai multe considerente: productivitate, calitatea și durabilitatea imprimării, ușurința în utilizare, mentenanță simplă, etc. Am țintit și o diversificare a activității prin acest echipament, privind domeniul imprimării de tapet și de alte materiale speciale pentru care imprimarea pe ecosolvent sau solvent nu ofera rezultate mulțumitoare. Putem imprima folii autocolante, bannere, canvas, tapet, toate tipurile de hartie.

Există lucrări pe care le realizați pentru piața externă? Dacă da, care este profilul acestora și cât ocupă acestea din cifra de afaceri a companiei?
Da, avem clienți și din strainătate, dar ponderea lor nu este constantă în fiecare an. În medie, aportul acestor lucrări este de 10-15% din cifra noastră de afaceri. Se axează mai mult pe două domenii de activitate: cea de tipografie-legătorie și cea cu imprimare indoor-outdoor, respectiv produse de signalistică. Dintre țările de destinație unde livrăm pot da exemplu Germania sau Ungaria, dar lucrăm și cu firme din Danemarca sau Finlanda.

Care este investiția cea mai consistentă pe care ați făcut-o și care au fost resorturile care au generat-o?
Cele mai mari investiții pe care le-am făcut până acum sunt în domeniul legătoriei și al finisării tipografice. Am alocat acestor domenii din ultimii 10 ani cca. 80% din bugetul nostru de investiții. În aceste domenii avem multe lucrări de importanță majoră de care suntem mândri. Avem reviste cu tiraje importante din străinătate dar și din țară, la care de ani de zile facem lucrările de plastifiere a coperților și cea de lăcuire selectivă. Acestea nu sunt comenzi directe, vin din partea tipografiilor pentru care prestam aceste servicii. Am făcut și lăcuirea unor cataloage sau cărți importante ca tiraj și/sau valoare. Partea noastra de contribuție la aceste lucrări din punct de vedere financiar este destul de mică, dar ca efect sau calitate a produsului finit este foarte importantă.

Ați reușit să evaluați impactul adus de acesta perioada de criză? Cum arată rezultatele pe lunile martie-mai 2020 fata de 2019?
Da, urmăresc situația de aproape. Martie a fost cu rezultate foarte bune, cu mult peste cel din anul trecut, în schimb aprilie a venit cu o scădere brusca de aproape 48%. Preconizez, ca luna mai va fi asemănătoare cu aprilie. Mulți clienți au oprit activitatea sau au restrâns activitatea, iar la rândul nostru și noi am procedat așa peste limita comenzilor care au intrat în această perioadă. Pe acestea le-am executat și am terminat și proiectele începute dinainte.

Care sunt măsurile pe care le-ați luat pentru minimizarea pierderilor? Când credeți că vor începe acestea să își facă efectul?
Primul lucru pe care l-am făcut a fost o analiză detaliată a activității noastre. Este foarte important să știm, ce rentabilitate au aplicațiile pe care le facem sau ce tipuri și volume de comenzi sunt cele care merită să le executăm în continuare. După o analiză minuțioasă am descoperit o serie de comenzi care nu aduc venituri și consumă foarte multe resurse. Poate orientarea spre clienți și domenii de activități care sunt de perspectivă sunt cheia cea mai importantă pentru viitor. Probabil o să renunțăm la o parte din comenzi tip unicat sau prototip în favoarea lucrărilor cu potențial mai mare sau a celor în serie.
Am mai făcut în această perioadă și un sondaj prin care am încercat să aflăm așteptările clienților noștri de la noi și totodată am măsurat nivelul de satisfacție al clienților noștri privind nivelul de preț al diferitelor grupe de produse și servicii cumpărate de la noi. Am vrut să aflăm părerea lor despre calitatea acestora, despre flexibilitatea și adaptabilitatea noastră și, nu în ultimul rând, cea legată de respectarea termenelor de livrare, a felului în care li se răspunde la solicitări. Prin analiza acestor date putem trage concluzii destul de clare despre direcțiile de urmat.

Credeți că măsurile luate de statul român le-a luat sunt suficiente pentru activitatea pe care o prestați?
Cred ca guvernul a făcut o serie de lucruri bune, începând cu sprijinul financiar pentru șomajul tehnic și până la organizarea activităților de apărare în fața acestei pandemii. Totuși unele măsuri vin atât de târziu, că nu putem lua până în ultimul moment decizii importante. Mă refer la cele legate de situația ce va urma din 15 mai referitor la șomajul tehnic.
Am citit vești importante despre alocarea de bani europeni în următoare luni pentru sprijinirea menținerii locurilor de muncă și a angajaților. Sper sa devină realitate și aceste fonduri să ajungă întocmai în locurile unde nevoia și rentabilitatea acestora se justifică cel mai mult. Ulterior pot să spun o părere mai clară dacă măsurile au fost suficiente, deocamdată pierderile sunt mai mari decât impactul acestor măsuri

Credeți că firmele din domeniul în care activați ar trece mai ușor peste recesiunea care se va instaura dacă ar încerca să facă un front comun sau sunteți adeptul strategiei “fiecare pe cont propriu”?
Consider că ce va urma depinde foarte mult și de noi. Daca atașamentul nostru față de alții va fi suficient de pozitiv, împreună totdeauna va fi mai ușor să trecem peste probleme. Mai sunt și alte atuuri care fundamentează această gândire. Poate unul câte unul nu avem nici dotarea, nici capacitatea necesară să facem față unor comenzi mari sau care necesită operațiuni speciale. Prin colaborare și sprijin reciproc putem realiza lucruri extraordinare. Eu cred foarte tare în acest lucru.

Este o opțiune pentru compania pe care o conduceți posibilitatea de a reorienta activitatea către piețe unde funcționează companii care au fost mai puțin afectate de criză?
Nu neapărat, dar bineînțeles oportunitățile dacă vin, trebuie speculate. Considerăm că suntem pe drumul cel bun, dara analizăm orice posibilitate.

Ați căutat să negociați cu furnizorii de materii prime, alte condiții față de cele avute anterior? Dacă da, care au fost condițiile care s-au discutat?
După ce se vor așeza lucrurile o să purtăm discuții constructive și cu furnizori, dar consider că momentul actual nu este suficient de stabil pentru discuții pe termen lung. Nu putem forța mâna nimănui, când toată lumea vede înainte doar câteva săptămâni.

Similar Posts:

23 recommended
comments icon0 comments
0 notes
589 views
bookmark icon

Write a comment...