Bucureştiul interbelic – Micul Paris. Autorităţile au încercat să conserve în actualul Bucureşti ceva din atmosfera interbelică. Se vede în Centrul Istoric. Străduţele înguste şi casele cu arhitectură veche au fost transformate în magazine şi terase, iar pe faţada acestora s-au amplasat semne de diferite dimensiuni şi culori. Cât de mult conservă aceste sigle aspectul de Centru Istoric? Vechimea se reflectă numai în designul grafic al semnelor sau se reflectă chiar şi în materialele utilizate în construirea lor?
O plimbare liniştită, dimineaţa la ora 9, când oamenii se află la serviciu, îl ajută pe un privitor interesat de arhitectura şi semnele din Centrul Istoric al Bucureştiului să le observe mai îndeaproape. Chiar dacă sunt multe magazine şi terase la tot pasul, e prea devreme ca acestea să îl întâmpine cu porţile deschise, iar chelneriţe drăguţe să îl invite îmbietor înăuntru. Pentru că nu există altă tentaţie, privitorului îi rămâne să observe pe îndelete modul în care s-a transfigurat această zonă.
Ce va observa? Foarte multe semne ale magazinelor sunt sponosorizate de branduri reprezentând băuturi alcoolice sau sucuri. Cele mai multe semne re-creează atmosfera de Centru Istoric mai degrabă prin fonturi şi design. Culorile alese nu sunt stridente, multe dintre acestea sunt nuanţe şi tonuri de maro sau de galben, pentru a imprima voit un aspect vetust. Fonturile de pe sigle sunt rotunjite, emanând o atmosferă caldă, intimă, chiar dacă localul pare a se încadra în categoria celor moderne.
Obiecte de mobilier personalizate cu branduri sunt puţine, în schimb umbrelele şi copertinele abundă de asemenea sigle de sponsorizare. În Centrul Istoric se observă un alt mod de a face publicitate, mai puţin abuzivă, pe care ochiul nu o mai percepe ca pe o intruziune, ci ca pe o încadrare perfectă în peisaj. Brandurile nu mai luptă doar să iasă în evidenţă acolo, ci să re-creeze aerul istoric. Asocierea cu tradiţia şi istoria le poate prinde bine. În plus, acolo se află aproape de consumator, îi aduc aminte de existenţa lor exact atunci când acesta ia decizia de cumpărare.
În ceea ce priveşte materialele utilizate, există semne realizate din materiale asemănătoare celor utilizate în perioada interbelică, altele sunt pur şi simplu casete luminoase sau semne convenţionale cu un design mai elaborat. Dintre materialele care conferă semnelor aspectul de vechi, cele mai folosite sunt lemnul sau fierul forjat. Nu există plachete metalice masive cu aspect retro.
De asemenea, se observă prezența multor casete luminoase mai mult sau mai puțin convenționale.
Alegerea materialelor este în strânsă legătură cu tipul de local sau de magazin. O terasă cu aspect retro nu va utiliza casete luminoase. Chiar dacă semnul pentru siglă nu este realizat din materiale masive, care să confere ideea de vechime, cu siguranţă că localul are amenajată măcar o poartă din fier forjat care să dea această impresie.
În schimb, o terasă destinată tinerilor va utiliza mai degrabă casete luminoase cu design retro. Combinaţia între nou şi vechi permite, pe de o parte, o încadrare bună în peisaj, pe de altă parte, păstrarea unui aer contemporan.
Privitorul care va trece prin Centrul Istoric nu va mai fi deranjat vizual de semne care nu se potrivesc ca design unul cu altul. Chiar și un ochi neavizat va sesiza intenția vădită de amenajare a Centrului Istoric într-o manieră ceva mai unitară, existând reguli clare de design, chiar şi pentru siglele magazinelor. Un lucru lăudabil pentru suflul unui oraș obosit de haos vizual.