Aceasta este prima concluzie care se desprinde din datele făcute publice din studiul efectuat de EY. Studiul, ajuns la cea de-a treia ediție anuală, analizează răspunsurile a 270 de reprezentanţi ai unor companii din diverse industrii din România, cu privire la modul în care acestea abordează marketingul prin intermediul reţelelor de socializare şi impactul pe care acest tip de marketing îl are în prezent în activitatea lor. Puteţi citi în continuare o parte dintre concluziile acestui studiu, pe marginea căruia vom face şi câteva observaţii.
În 2015, 74% dintre respondenţi spun că utilizează reţelele de socializare pentru promovarea companiei și plănuiesc să le utilizeze în continuare. 21% dintre respondenƫi declară că utilizarea reƫelelor de socializare face parte din strategia de comunicare a companiei, în creștere cu două procente faƫă de 2014.
Platforma „vedetă” și anul acesta în România rămâne Facebook, cu 92% din răspunsuri (93% la nivel global), urmată de LinkedIn cu 75% (71% la nivel global) și de YouTube cu 37% (55% la nivel global). În România se remarcă creșteri semnificative ale utilizării LinkedIn (+14% faƫă de 2014), YouTube (+8% faƫă de 2014) și Twitter (+8% faƫă de 2014).
În 2015, 91% dintre respondenƫi declară că utilizarea reƫelelor sociale le oferă un avantaj competitiv faƫă de companiile care nu folosesc reƫele sociale. În topul ariilor de utilizare rămân marketingul, vânzarea și recrutarea. Creșteri semnificative oferă networkingul (48% dintre respondenƫi, +13% faƫă de 2014) și analiza competitivă (21% dintre respondenƫi, +6% faƫă de 2014).
Utilizarea rețelelor sociale pentru recrutarea de personal se menƫine la cote ridicate, topul fiind condus de industria financiar-bancară, cu 56% dintre respondenƫi. Instituƫiile financiar-bancare semnalează și utilizarea reƫelelor sociale pentru îmbunătăƫirea brandului de bun angajator (56%). Pe de altă parte, 75% dintre respondenƫii din turism și 70% dintre respondenƫii din comerț utilizează reƫelele sociale pentru fidelizareaclienƫilor.
25% dintre respondenƫi (+7% faƫă de 2014) folosesc instrumente de ascultare a reƫelelor sociale și reacƫionează la opiniile consumatorilor. 40% dintre respondenƫi declară că încă nu folosesc instrumente de ascultare, dar își propun să implementeze în perioada următoare. Investiƫiile vor fi făcute în special în industriile IT&C (55% dintre respondenƫi), retail (50% dintre respondenƫi), servicii de publicitate/media (43%) și industria farmaceutică (42% dintre respondenƫi).
Dintre cei 39% dintre respondenți care spun că utilizează instrumente de monitorizare a rețelelor sociale pentru a afla ce se spune despre companie sau produsele companiei, 25% reacționează la notificările primite, iar 14% spun că nu au o politică de răspuns în acest sens. Este de remarcat creșterea de la 21% în 2014 la 40% în 2015 a celor care își propun să implementeze astfel de instrumente, cât și scăderea drastică, cu 21% faƫă de 2014, a celor care răspund că nu consideră că este cazul să utilizeze instrumente de ascultare socială.
În 2015, 74% dintre respondenți folosesc rețelele sociale pentru promovarea companiei și plănuiesc să le utilizeze în continuare (procent în creștere de la 58% în 2014), în timp ce 13% dintre aceștia spun că nu le utilizează, însă plănuiesc să le utilizeze în perioada următoare (procent în scădere de la 28% în 2014). Procentul celor care nu folosesc rețelele de socializare și nici nu intenționează să le folosească pentru promovarea companiei este în scădere de la 13% în 2014 la 11% în 2015.
Din perspectiva unei analize la nivel de sectoare de activitate a companiilor respondente, se observă că cele mai conectate companii la părerea consumatorilor exprimată în mediile sociale sunt cele din turism. Investițiile în zona implementării de instrumente de ascultare socială vor veni din industriile IT&C (55% dintre respondenƫi), comerƫ (50%), servicii publicitate/media (44%) și industria farmaceutică (42% dintre respondenƫi).
Canalele social media cele mai folosite de respondenți pentru creșterea vizibilității prin„sponsoredads” sunt: Facebook (74%), Google (47%) și LinkedIn (30%). Companiile cu cifră de afaceri între 50-100 de milioane de euro semnalează cea mai mare eficiență în generarea de oportunități de vânzare. O eficienƫă ridicată în vânzări este semnalată și în zona companiilor mici, cu cifră de afaceri sub 10 milioane de euro, pentru care canalele sociale sunt cea mai eficientă metodă de atragere de potenƫialiclienƫi.
Cele mai mari bugete, de peste 10.000 de euro pe an, sunt alocate de către industria financiar-bancară (25% dintre respondenți), comerƫul cu ridicata, IT&C, publicitate/media (11% fiecare) și companiile din producție (7% dintre respondenți). În același timp, 33% dintre respondenƫii din industria financiar-bancară și energie/utilități declară că nu știu bugetul investit în promovarea prin reƫelele de socializare, ceea ce susƫine idea bugetelor distribuite la nivelul mai multor departamente.
Social media este un instrument absolut util în mixul de comunicare pentru orice organizaţie, spunem noi, şi cu acest lucru sunt de acord în cea mai mare măsură şi respondenţii chestionarului de la baza studiului. Unii par mai degrabă pragmatici când o spun, alţii sunt de-a dreptul entuziaşti. Însă ce am putut remarca noi uitându-ne peste cifre a fost faptul că nu întotdeauna entuziasmul este egal cu dorinţa de a investi în acest vehicul de comunicare/marketing/vânzări. Aşadar, deşi popular, acest mediu rămâne, aparent, destul de jos în bugetul companiilor. Uneori, chiar în bugetul unora care chiar promovează comunicarea în social media ca serviciu în portofoliul pe care îl oferă propriilor clienţi.