Trei concepte care definesc prezentul și viitorul industriei publicitare: digital, social și mobil. Campaniile outdoor și indoor, billboard-urile și bannerele vor fi nevoite să se reinventeze. Oamenii vor publicitate interactivă, vor să se implice în campaniile brand-urilor, vor noutate și originalitate, iar succesul va fi garantat de acum încolo de mobile marketing, QR codes și rețelele sociale.
Dacă până acum se vorbea estimativ despre impactul campaniilor digitale și mobile, acum există cifre exacte. În cadrul Festivalului Media, care are loc în fiecare an la Montreux, Elveția, specialiștii au concluzionat că nu mai poate exista comunicare fără a include rețelele sociale, aplicațiile pentru smartphone-uri sau implicarea consumatorului în relația cu brandul.
Traficul pentru aplicațiile mobile a crescut cu 44% în 2010 – ținând cont de faptul că în urmă cu 3 ani nici nu existau -, iar numărul utilizatorilor de smartphone-uri a crescut și el de 24 de ori. Utilizarea QR code-urilor în campanii a crescut cu 1200 de procente, iar platformele sociale atrag zilnic zeci de mii de noi utilizatori.
„Este limpede din cercetările de până acum că acele companii implicate în mediile sociale au o performanță de afaceri mult mai bună, comparativ cu cele care nu sunt angajate social”, a declarat Mainardo de Nardis, CEO al rețelei OMD.
Soluții oferite de consumatori
Tocmai pentru că oamenii petrec foarte mult timp online, în special pe Facebook sau Twitter, folosindu-și serviciile de internet mobil mai ales pentru a le accesa, specialiștii din marketing s-au gândit că, de cele mai multe ori, cel care poate să ajute la dezvoltarea unei companii este chiar consumatorul. Așa a luat naștere fenomenul de crowdsourcing.
Crowdsourcing-ul se referă la procesul de externalizare a unor sarcini către o masă de oameni. Mai exact, o companie face apel la consumatori, pentru a lua decizii în privința strategiilor viitoare de marketing. Dell, Starbucks, Doritos și Procter and Gamble sunt câteva exemple de branduri care au apelat la Facebook sau bloguri pentru a-și face o idee clară despre dorințele și nevoile consumatorilor.
În România, companiile care au apelat la crowdsourcing în 2011 au fost Pepsi Twist, care și-a provocat consumatorii să aleagă noul ambalaj al băuturii, Vodafone, care a invitat utilizatorii să aleagă forma în care se încheie spotul cu Cerebel, și Danone, care a oferit consumatoriilor șansa de a alege iaurtul preferat, prin campania Cremosso Social Media.
Fenomenul Quick Response și mobile marketing-ul
Celebrele matrici bidimensionale, cunoscute sub numele de QR codes, sunt de ceva timp subiect de discuție. Paginile de internet mobil spre care fac trecerea aceste pătrățelele îi fac pe utilizatori participanți activ în mesajul unei campanii sau al unui brand. La început, codurile QR se găseau numai în paginile revistelor sau pe ambalajele de produs, dar acum sunt folosite pe toate elementele de signalistică.
La nivel global, agențiile imobiliare se numără printre companiile care preferă utilizarea QR code-urilor. Așa, printr-o simplă scanare, toți clienții grăbiți, dar interesați de achiziționarea unei case, pot beneficia de un tur virtual al imobilelor din ofertele agențiilor. Marile branduri își imprimă și ele pe vitrine coduri QR, care fac trimiterea la paginile de Facebook, la blogul companiei sau chiar la paginile noilor campanii și promoții.
Impactul masiv pe care smartphone-urile îl au asupra consumatorilor îi obligă pe cei din media și publicitate să apeleze la aceste noi strategii de marketing.
Specialiștii vorbesc despre creșterea și dezvoltarea rapidă a device-urilor mobile, care a generat modificări în mediul informațional, atât la nivel global, cât și la nivel local.
Brandurile trebuie să învețe să-și comunice imaginea altfel decât prin TV, radio, indoor sau outdoor.
Evenimentul “Mobile Marketing Conferences”, care a avut loc luna trecută la București, a lansat studiul “Unlocking the Power of Mobile”, prima cercetare cantitativă de acest gen, realizată de Initiative România.
Studiul a concluzionat că 58% dintre utilizatorii de telefoane mobile din România le folosesc pentru a se conecta la internet, petrecând în medie 18 minute pe zi, 43% dintre români se orientează către achiziționarea unui smartphone și 31% folosesc telefoanele mobile pentru a se conecta la internet sau pe e-mail.
Deși România nu este la același nivel cu alte țări, mai dezvoltate, mobile marketing-ul începe să prindă un contur timid și la noi. Cotidianele, portalurile de știri și alte companii își dezvoltă aplicații pentru telefoanele mobile. Conform aceluiași studiu, site-urile care au aplicații mobile, publicitatea mobilă, promoțiile și campaniile de pe Facebook și QR code-urile au o tendință clară de creștere în România.
La nivel European, campaniile au trecut deja de la utilizarea QR Code-uri spre busole pentru SmartPhone-uri -care trimit consumatorii la cel mai apropiat restaurant – sau aplicații care permit plasarea virtuală a unui produs în spațiul fizic.
România se îndreaptă și ea spre astfel de servicii hi-tech. Dependența de tehnologie, de telefoane mobile și în curând de smartphone-uri va forța și la noi dezvoltarea aplicațiilor de acest tip.
Conform studiului “Unlocking the Power of Mobile”, la nivel global, comunicarea mobilă promite să devină mai mult decât o parte integrată în viaṭa consumatorilor, cu 1,82 miliarde de telefoane mobile cu acces la internet, care sunt estimate să fie înregistrate până în 2013. Astfel, telefonul mobil va înlocui calculatorul, devenind cel mai popular device folosit pentru Internet.
0 thoughts on “Viitorul „sună” digital, social și mobil”