Default

Un mic pas pentru vizitatori, un salt uriaş pentru industrie…

• Bookmarks: 4242


Cu 163 de vizitatori din România, cifră declarată oficial de organizatorii Ipex, industria tipografică locală este departe de a ocupa un loc fruntaş în topul vizitatorilor expoziţiei de la Birmingham. Criza, norul de cenuşă vulcanică, dezinteresul, lipsa timpului sau, pentru câţiva, frica de avion, au fost pentru conaţionalii din industrie motive destul de solide pentru a lipsi de la una dintre cele mai mari desfăşurări de forţe din universul producţiei grafice. Deşi cele prezentate mai sus nu constituie nicidecum un argument care să motiveze alegerea unui titlul cu greutate, a existat un cumul de aspecte, necunoscute multora, care au făcut din acţiunea organizată de Euroexpo la Ipex, un succes al industriei.

Istoric vorbind, conceptul proiectului îi aparţine Cameliei Buda, director general Euroexpo, care, la sfârşitul anului trecut, a identificat ideea unei deplasări în cadru organizat la Ipex 2010, ca o oportunitate de neratat pentru comunitatea industriei tipografice locale. Din start, scopul acţiunii, denumită ulterior „misiunea economică”, a fost să sprijine accesul unui număr cât mai mare de manageri şi de profesionişti ai industriei de profil la cel de-al doilea mare eveniment expoziţional organizat pe plan internaţional odată la patru ani. În sprijinul acţiunii s-au alăturat încă de la începutul campaniei Print Magazin, ca partener media exclusiv, împreună cu Asociaţia Tipografilor „Transilvania”.

Planificată pentru a reuşi să polarizeze interesul unui număr rezonabil de participanţi la nivel naţional, în jur de 100, acţiunea a fost promovată intens de organizator şi de partenerii săi. Dar, după cum planul de acasă nu se potriveşte cu cel din târg, nici pachetul tentant de ofertă pus la bătaie de Euroexpo pentru Ipex n-a reuşit să-i mobilizeze pe membrii industriei – lipsa unui număr suficient de participanţi anulând ulterior ideea iniţială a închirierii unei aeronave exclusiv pentru delegaţie. Aşadar, cu toate strădaniile organizatorilor, la scara avionului care a decolat pe 18 mai cu destinaţia Anglia, au strigat prezent doar 32 de persoane. Mulţi sau puţini, vom vedea în cele ce urmează…

The romanian delegation is coming tomorrow...” Ajunsă la Birmingham cu o zi mai devreme, pe 17 mai, pentru a participa la conferinţa de presă susţinută de Heidelberg la stand, echipa Prinau a reuşit să fie prezentă la câteva dintre evenimentele speciale organizate în ziua debutului expoziţiei, ceremonia acordării distincţiilor „Champions in Print” fiind cea mai importantă. Acest moment a fost şi ocazia care ne-a oferit certitudinea că cele 32 de persoane venite împreună la iniţiativa Euroexpo sunt percepute ca delegaţie a industriei tipografice din România. Întâmplător, chiar top managementul organizatorilor Ipex ne-au oferit în mod public acest statut în timpul prezentării personalităţilor desemnate a fi „Champions in Print”. În timpul discursului său la ceremonia de premiere, vădit emoţionat de solemnitatea momentului, Nick Craig Waller, directorul de marketing al Ipex 2010, a scăpat întâmplător o frază memorabilă care, pentru că era total ruptă de contextul discursului, a făcut deliciul asistenţei formată din personalităţile marcante ale industriei tipografice mondiale: „the romanian delegation is coming tomorrow…”.

Ar putea fi considerată ca o întâmplare banală, atribuită emoţiei de a fi în faţa unei asistenţe care includea personalităţi precum Benny Landa (inventatorul Indigo), prof. Frank Romano, Bernhard Schreier (CEO Heidelberg) şi mulţi alţii pe care nu-i mai amintesc. Dar, după cum ştim, „gura păcătosului adevăr grăieşte”, iar cuvintele, scăpate chiar şi întâmplător, de unul dintre top managerii de la Ipex 2010, dovedeşte că organizatorii au luat foarte în serios deplasarea delegaţiei industriei româneşti. Cu siguranţă, este excepţia care confirmă regula. Păcat că, deşi atât organizatorii, cât şi mulţi dintre cei mai importanţi expozanţi ne-au luat foarte în serios ca DELEGAŢIE A INDUSTRIEI, între noi, prin dezinteres şi chiar aruncare în derizoriu, continuăm să luăm la mişto acţiuni din care am putea câştiga beneficii serioase ca industrie. Întâmplarea de la festivitatea „Champions in Print” ar rămâne un fapt izolat dacă semnalele pe care le-a primit personal de la expozanţi nu ar fi fost la fel de pozitive în ceea ce priveşte vizita „delegaţiei românilor”… Am fost aşteptaţi. Un alt lucru care certifică importanţa deplasării la Ipex ca delegaţie a industriei româneşti de profil poate fi regăsit în analiza post-eveniment semnată de acelaşi director de marketing al Ipex 2010, care declară în comunicatul de presă din 8 iunie: „Cele mai multe grupuri de vizitatori au provenit din Franţa, Germania şi Olanda, înregistrând o creştere cu 4% a vizitatorilor din Europa de Vest. În acelaşi timp, am observat o creştere a numărului vizitatorilor proveniţi din Polonia, Republica Cehă şi România, ca şi a acelor din China, Orientul Apropiat şi Africa.”. Poate părea paradoxală ideea organizatorului de a aminti în comunicarea post-eveniment despre importanţa participării unei ţări din care au provenit doar 163 de vizitatori din totalul de 50.322 cât s-a dovedit a avea Ipex 2010 la final. Din punctul meu de vedere, privind lucrurile în perspectivă, faptul că am fost luaţi foarte în serios ca delegaţie a industriei este foarte important. Pe de altă parte, Euroexpo a reuşit să treacă „cum laudae” un examen dificil de promovare a industriei în exterior, aşa cum relevă şi opiniile celor care au făcut parte din delegaţie. Print Magazin, partener al acţiunii româneşti la Ipex 2010, şi-a asumat o misiune grea pe durata expoziţiei, încercând să acopere evenimentul atât din punct de vedere jurnalistic, cât şi ca promotor al industriei româneşti. Pe durata celor cinci zile cât a participat la târgul de la Birmingham, echipa noastră, compusă din doi oameni, a reuşit să împartă aproximativ 200 de reviste Print Magazin şi să stea de vorbă cu un număr impresionant de expozanţi şi de personalităţi ale industrie tipografice mondiale. Nu trebuie să uităm că şi doamna Mihaela Vescu, reprezentantul Euroexpo, a reuşit să distribuie în târg un număr considerabil de reviste Print Magazin.

„Ne-am completat reciproc. Print Magazin a avut o idee foarte bună, dar deloc simplă, să distribuie la Ipex revista împreună cu un CD de prezentare al târgului Digital Print & Sign. Nu ne aşteptam să obţinem rezultate imediate. Este mai important că am reuşit să transmitem informaţia despre ceea ce facem în România direct factorilor de decizie a marilor producători internaţionali, iar asta va avea efect pe termen lung. Le mulţumim celor doi oameni de la Print Magazin pentru efortul, chiar fizic, pe care l-au făcut la Ipex, cărând şi distribuind zilnic la standuri zeci de reviste”, declară coordonatoarea delegaţiei de la Ipex. Detalii despre activităţile zilnice ale delegaţiei româneşti de la Ipex avem doar parţial, echipa Print Magazin având un program zilnic diferit datorită conferinţelor de presă, interviurilor sau seminariilor. Atât cât am reuşit să petrecem timp împreună, mai ales după apusul soarelui, putem declara cu mâna pe inimă că am reuşit să ne simţim cu adevărat o comunitate de prieteni.

Românii la şi despre Ipex

Ce a reprezentat Ipex pentru românii din industrie care s-au deplasat la Birmingham sunt detalii pe care vom încerca să le ilustrăm printr-un fotomontaj şi chiar prin părerile participanţilor, atât a celor care au venit alături de delegaţia comună, dar şi a celorlalţi. Chiar dacă lista românilor care au venit separat este mai lungă, îi amintim aici pe câţiva dintre cei pe care i-am întâlnit în expoziţie pe parcursul celor cinci zile: Simona Mazilu (Müller Martini România), Mihai Cobianu (Printman, reprezentant HP Indigo în România), Jozsef Bugar (Fujifilm), Gabriel Vanghele (Henn Group Poligraf, reprezentant Akyiama International în România), Adrian Niculae (Anemona Trading), Istvan David (tipografia Disz Tipo) şi Diana David (Sufitech), ambele din Săcele; Cosmin Timbuş (Grup Tico România) şi alţii pe care îmi cer scuze că nu-i amintesc…

Dan Abraham, director general tipografia Everest „Obişnuiesc să merg la târgurile de profil încă din anul 1994, de cele mai multe ori în calitate de simplu vizitator, dar şi ca un cumpărător hotărât uneori. Anul acesta, spre deosebire de alţi ani, am dorit să particip alături de grupul organizat de Euroexpo. A fost o experienţă plăcută, totul fiind planificat din timp. Probabil că, o participare individuală ar fi creat o mai mare bătaie de cap. Desigur, aici vorbim de caractere diferite şi de modul fiecăruia de a se integra într-un colectiv nou. Cu mici excepţii, a fost o organizare bună. Sunt convins că următoarea acţiune de acest gen pe care o vor organiza cei de la Euroexpo va fi foarte bună, pe mine putându-se baza în continuare ca participant.

În ceea ce priveşte expoziţia în sine, la prima vedere se pare că se simte criza peste tot, chiar şi la liderii mondiali ai domeniului offset: Heidelberg, Roland, KBA etc. Am sesizat un plus de acţiune în zona tiparului digital, cu HP-ul aflat în mare vervă, urmat de Konica Minolta, Xerox, Agfa etc. Sincer, nu m-a impresionat nimic faţă de Drupa 2008. Una peste alta, a fost o excursie frumoasă unde am cunoscut mai bine o parte dintre partenerii de afaceri, ne-am distrat şi ne-am întors acasă cu gândul de a gestiona mai bine tehnologia din dotare – asta pentru că-mi este destul de greu să apreciez când voi mai reuşi să fac o investiţie majoră în tehnologie.” Gheorghe Nicolae, director general Sothis Print „Ipex 2010: criză manifestată în toate direcţiile…

Am fost cinci producători în delegaţie şi o armată de vânzători de tehnologie şi consumabile… Cazare proastă (nu-i neapărat vina Euroexpo) şi vreme frumoasă… Aceleaşi echipamente ca şi la Drupa, cu un plus de tehnologie pentru partea de digital, atât pe printare, cât şi pe finisare. Berea proastă a englezilor a fost suplinită din plin de un colectiv super!” Oana Gabor, Sales Manager Müller Martini România „Ca angajat al producătorului elveţian de echipamente de legătorie, trebuie să spun de la bun început că după încheierea Ipex 2010, Müller Martini se poate lăuda cu un bilanţ pozitiv… Deplasarea la Ipex va rămâne o experienţă «unică», fiind prima dată când am însoţit un grup mixt de tipografi şi furnizori. Am fost din nou plăcut impresionată de proporţiile expoziţiei, de utilajele prezentate, de amploarea standurilor şi, de ce nu, de inovaţiile Müller Martini. Ipex 2010 a fost din nou un prilej bun pentru a descoperi noutăţile de pe piaţă, a purta discuţii cu alţi furnizori, a interacţiona cu clienţi noi sau proximi sau pentru a socializa cu membrii grupului. Ce aş mai adăuga pe lista preferinţelor mele la IPEX: noul Ryobi 920 cu Led UV. Nu neapărat pentru că-l reprezentăm pe producătorul Ryobi în România, ci pentru că această maşină este într-adevăr una dintre cele mai bune din lume. Müller Martini a surprins ca şi până acum cu tehnologia de ultimă generaţie, cu inovaţiile liniilor prezentate la standul nostru: noua linie de adunat-cusut cu sârmă A90 destinată tipografiilor cu tiraje medii şi care dispun de un buget de investiţii restrâns, noua linie de broşat Bolero B9 cu o capacitate de 9.000 de cicluri/oră, precum şi noua linie de adunat-cusut cu sârmă Primera 160. Datorită vânzărilor, a noilor proiecte deschise la Ipex 2010, cât şi a discuţiilor interesante purtate cu clienţii noştri, Müller Martini a declarat un bilanţ pozitiv la finele expoziţiei din Birmingham. Primul contract semnat la târg a fost pentru noua linie de adunat-cusut cu sârmă Primera 160. Proprietarul liniei va fi tipografia Druckerei Baumann Druck din Germania. A doua inovaţie, linia de broşat Bolero B9, cu 24 de staţii şi o viteză de 9.000 de cicluri/oră va fi montată în Elveţia, la sediul tipografiei Scherrer AG. Linia de adunat-cusut cu sârmă A90, cea de-a treia inovaţie Müller Martini, va rămâne pe teritoriul britanic, noul posesor fiind tipografia PDS Print.” Gheorghe Toma, director tehnic Monitorul Oficial R.A. „A fost o experienţă benefică şi totodată foarte plăcută. Pentru organizatorul Eurexpo, prin doamna Mihaela Vescu, numai de bine… Mi-a plăcut organizarea, hotel la cinci – zece minute de târg ceea ce înseamnă un câştig având în vedere distanţele care trebuie străbătute pentru vizionări. Am avut ţinte precise, întrucât suntem într-un proces de achiziţii (urmează o instalare în luna septembrie, iar celaltele în conformitate cu OUG 34). Ce vă pot spune este că toate tehnologiile expuse au arătat forţa investiţională spre soluţii orientate pentru optimizarea calităţii şi productivitatea proceselor, multe panouri de control digitale, senzori şi camere web pentru automatizarea proceselor.” Cristinel Dinea, Service Manager Output Mangement Outsourcing al Star Storage „Despre IPEX 2010 pot să vă zic că a fost o expoziţie interesantă, mai ales pentru domeniul în care îmi desfăşor activitatea (production mail, transpromo). De remarcat că majoritatea expozanţilor nu au venit decât cu câteva echipamente noi şi au avut standuri mult mai mici decât la Drupa 2008. Expoziţia a crescut ca număr de vizitatori faţă de ediţiile precedente. Interesante standurile: Konica Minolta, Bowe, Kern, Pitney Bowes, CMC, Xeikon, Morgana şi CP Bourg. Dezamăgitor: OCE, Kodak. Lipsă: Mathias Bauerle, FTS-gmbh şi alţii… Despre organizatorul «Euroexpo» am numai cuvinte de laudă. Eu cunoşteam câteva persoane din , dar ei erau dintr-un alt domeniu decât cel tipografic şi am avut standuri şi întâlniri total diferite cu participanţii. Criza s-a putut simţi şi în cadrul expoziţiei. Aşteptăm cu interes ce va fi la Drupa când poate criza se va fi încheiat.”

Cristian Haţegan, Managing Partner Euro Top Grafix

„Ca o părere generală despre IPEX pot spune că l-am găsit destul de animat, în ciuda crizei. Am găsit produse noi, echipamente noi, evenimente în premieră. Mi‑au plăcut standul Müller Martini care a prezentat Primera 160 şi noul Bolero B9, precum şi un grup de tipar VSOP, dar şi Heidelberg, Kodak, Konica sau KBA. Am fost surprins să întâlnesc mulţi vizitatori din România, ceea ce înseamnă că industria noastră, chiar şi în criză, nu doarme… În ceea ce ne priveşte am semnat un contract de reprezentare în Romania pentru echipamentele de plastifiat produse de Autobond din Anglia, recunoscut pentru durabilitatea şi fiabilitatea echipamentelor sale. De asemenea, am încheiat o înţelegere cu firma Flexoconcepts privind vânzarea produselor Microclean, Trupoint şi Renew. În concluzie, a fost o excursie foarte interesantă pentru noi, la reuşita căreia o contribuţie majoră şi-a adus-o grupul din care am făcut parte. O acţiune eveniment care pe viitor poate continua – şi evident perfecţiona – şi la care vom mai participa.”

Jozsef Bugar, Product Manager FujiFilm

„IPEX-ul în sine mi-a plăcut deoarece a reuşit să concentreze într-o expoziţie tendinţele orientării industriei. Dacă privesc în ansamblu, toţi furnizorii noştri îşi îndreaptă atenţia spre dezvoltarea tiparului digital, începând de la producătorii de maşini şi până la fabricanţii de consumabile. Devine tot mai clar că tendinţele pieţii se îndreaptă invariabil spre tiparul digital, fapt dovedit şi de suprafaţa ocupată la IPEX de furnizorii soluţiilor digitale, faţă de cei din tehnologiile convenţionale. Mai mult, cei care nu au dezvoltat nimic în această direcţie, nici măcar nu au participat, chiar dacă sunt lideri în segmentul lor de piaţă. Aici pot exemplifica lipsa cu stand propriu a celor mai mari companii producătoare de cerneluri tipografice. Concret pe furnizori, HP Indigo a avut un succes imens şi, pot spune că, chiar şi cei conservatori au recunoscut excelenţa tiparului în segmentele de piaţă ale lui Indigo. Fuji şi-a orientat şi el atenţia aproape în totalitate spre tiparul digital, prezentând prima maşină de tipar digital inkjet format B2. De asemenea, cu gama de imprimante UV Acuity, Spyder, Onset au intrat pe piaţa de signalistică. Komori a dezvoltat şi prezentat o maşină pentru industria producătoare de ambalaje, echipament care integrează soluţii inovatoare pentru tiparul offset UV. Cu siguranţă, segmentul de piaţă al industriei de ambalaje va rămâne un utilizator sigur al tehnologiei offset pentru încă o bună perioadă de timp. Impresia mea personală este că, vrând-nevrând, tendinţele sunt dictate de scăderea tirajelor, mărirea varietăţii de lucrări nevoite să le ia tipografiile. Dat fiind faptul că industria de tipar din România este puţin în urmă faţă de cea din vestul Europei, este posibil ca acest lucru să ne avantajeze, această tendinţă digitală având timp să ne dovedească viabilitatea ei.”

Cosmin Timbuş, General Manager Grup Tico România

„IPEX-ul în anul 2010 cred că a surprins plăcut pe toată lumea datorită diverselor reprezentări prin care companiile prezente au ales să-şi facă simţite produsele şi serviciile pe piaţă. Grup Tico România a avut în jur de 20 de parteneri cu stand-uri, printre cei mai importanţi menţionându-i pe: Van Son – cerneluri offset şi flexo, această companie având şi cel mai mare stand al unui producător de cerneală; Schmid Rhyner – lider în producţia de lacuri UV; Novurania – cauciucuri offset şi lăcuire; Agfa Graphics ş.a.m.d. Credem că fiecare dintre expozanţii de la IPEX au vrut să arate că fenomenul numit criză financiară a părăsit Europa. Rezultatele financiare şi vânzările de utilaje din timpul expoziţiei întăresc ideea revenirii din criză, aceasta făcându-ne să aşteptăm trecerea ei grabnică şi de pe piaţa din România. Împreună cu colegul meu Bucur Sever, Area Manager şi director tehnic, am interacţionat atât cu partenerii tradiţionali, cât şi cu potenţialele oportunităţi pe unele nişe de piaţă pe care am activat mai puţin. În timpul liber, cât şi în standul Van Son, am încercat să ne facem simţită prezenţa cu cât mai multe glume şi beri consumate. Deja ne pregătim pentru Drupa 2012 şi, cu siguraţă, vom participa şi la următorul IPEX.”

Părerea organizatorului Camelia Buda, director general Euroexpo Trade & Fairs „Acţiunea pe care am iniţiat-o pentru Ipex 2010 este o consecinţă firească a implicării active a Euroexpo în viaţa comunităţii tipografice din România. Dorinţa noastră a fost de a creea, în mod organizat şi în beneficiul comunităţii industriei grafice, o punte între puţinele evenimente din ţară şi marile evenimente internaţionale. Deşi am reuşit să polarizăm doar parţial interesul industriei pentru a participa împreună la acest mare târg, m-am bucurat enorm să aflu, chiar de la dumneavoastră, că organizatorii Ipex 2010 au considerat grupul nostru ca delegaţia oficială a industriei tipografice din România, ceea ce nu este puţin… În fapt, asta înseamnă că lumea ne respectă şi ne aşteaptă să ne prezentăm la marile evenimente ca o comunitate organizată.

De asemenea, trebuie să recunosc că participarea la acest eveniment mare internaţional alături de cei care ne sunt clienţi la Print & Sign, ne ajută să înţelegem mai bine care sunt nevoile şi aşteptările lor de la Euroexpo. Chiar dacă, pe ansamblu, acţiunea de la Birmingham a fost una bună, au existat şi mici scăpări organizatorice din care avem de învăţat. Le mulţumesc tuturor participanţilor şi, în mod special, echipei Print Magazin pentru implicarea puternică în susţinerea proiectului.”

Similar Posts:

4 recommended
comments icon0 comments
0 notes
242 views
bookmark icon

Write a comment...