Se spune că orice târg este oglinda domeniului pentru care este organizat. Este, dacă vreți, comparabil cu târgurile comunităților rurale, unele mai bogate – unele mai sărace, unele mai bine organizate – altele mai puțin. Același lucru se poate spune și despre Print & Sign, singurul târg al industriei tipografice din România, care o dată la doi ani aduce pe scenă câte o ediție adresată segmentului digital al producției grafice, cum a fost cazul anul acesta, între 19 și 22 septembrie.
Vă veți aștepta, pe bună dreptate, ca revista „Print Magazin să vă ofere un „review” pigmentat de opinii critice la adresa evenimentului expozițional organizat de Euroexpo Trade & Fairs, așa cum a făcut și în trecut. Nu o vom face, preferând să expunem doar părerea câtorva expozanți importanți. Poziția noastră, care îi va dezamăgi pe o parte a cititorilor fideli ai revistei, nu este una necombativă și lipsită de puncte de vedere, ba din contră. Nu o facem pentru simplul fapt că cele transmise în trecut despre modul de organizare a târgului, atât expozanților din industrie (mai ales celor două asociații de profil, ATT și APIIP), cât și organizatorului, n-au fost decât o simplă frecție la picior de lemn. Am decis acest lucru chiar în târg, ascultând părerile celor care criticau foarte dur organizarea acestei ediții, mai ales pe cei care n-au participat ca expozanți. Când exponenții industriei se vor implica activ în organizarea târgului, ne vom spune punctul de vedere. Altfel, purtăm o bătălie care nu-i a noastră, riscând să cădem de-a-n boulea între tranșeele expozanților și cele ale organizatorului…
Cu o ediție organizată în același an cu târgul drupa de la Düsseldorf – evenimentul la care sunt lansate cele mai multe echipamente, soluții și materiale destinate industriei grafice -, Digital Print & Sign 2012 pare a fi fost un pariu al organizatorului Euroexpo cu industria și cu sine. Pe de o parte, așa cum spuneam și în numărul trecut al revistei, o mare doză de îndoială a planat, încă din iarnă, asupra șanselor de a pune în scenă un târg tipografic la București la o distanță de doar câteva luni de la închiderea drupa. Iar această doză de scepticism a fost cât se poate de întemeiată, dat fiind faptul că marii distribuitori locali din segmentul producției tipografice digitale și-au alocat o mare parte a resurselor pentru drupa. Din același motiv, celor mai importanți distribuitori din România le-a fost aproape imposibil să aducă la târgul de la Romexpo noile produse lansate la Düsseldorf în luna mai.
Considerată de unii o ediție foarte slabă și de alții una destul de bună, Digital Print & Sign 2012 are meritul de a se fi străduit să păstreze vie existența unui eveniment expozițional vital pentru orice industrie grafică, chiar dacă demersul organizatorului Euroexpo n-a reușit decât parțial să mobilizeze interesul companiilor expozante.
Nevoit să întârzie cu mai bine de trei ceasuri deschiderea oficială a târgului, din cauza negocierilor cu sindicatele Metrorex, primarul Sorin Oprescu a fost primit cum se cuvine de reprezentanții companiilor expozante. În imaginea de sus, Primarul General al Capitalei este întâmpinat în standul Canon de către șeful companiei, domnul Petronius Secăreanu. În fotografia de jos, Doru Stoican de la HP îi înmânează primarului un mic cadou oferit de partenerii de la Grup Transilvaae.
Cu ce noutăți au venit expozanții
Pe partea de echipamente de imprimare și finisare, mulți s-au așteptat ca măcar o mică parte a noutăților prezentate la drupa 2012 să se regăsească și în standurile de la Digital Print & Sign. Însă perioada foarte scurtă care a separat datele de desfășurare ale celor două târguri a făcut aproape imposibilă disponibilizarea unor echipamente abia lansate în Germania. Mai mult, lipsa echipamentelor cu adevărat noi a fost pusă de unii expozanți intervievați de „Print Magazin” pe seama devansării perioadei de desfășurare a târgului (deși anul trecut Print & Sign a avut loc la doar două zile diferență, începând pe 21 septembrie), echipamentele neputând ajunge la timp în București. Din acest motiv, compania Mons Medius Investments, un expozant de calibru la edițiile trecute Print & Sign, a decis să nu participe la târgul de anul acesta, distribuitorul pregătind pentru mijlocul lunii octombrie un eveniment „open-house” la care să poată prezenta câteva echipamente noi.
În plină expansiune la nivel mondial, Canon n-a lipsit nici anul acesta de la Print & Sign, fabricantul japonez participând la târg alături de partenerii de la Sama Consul. În privința noutăților pe care le-au adus în stand, Victor Matei, Channel Partner Manager la Canon România, (primul din stânga în imaginea de mai sus) a declarat pentru „Print Magazin” că „datorită decalării datei desfășurării Print & Sign, câteva dintre lansările pe care le aveam programate la nivel european n-au fost prinse în cadrul târgului și mă refer aici la gama de format lat pe care am prezentat-o pe parcursul acestei ediții, unde am fi vrut să avem întreaga gamă de printere pentru aplicații foto și publicitatea indoor, din clasele 8400, 9400, de la Canon. Pentru celelalte produse, așa cum am făcut și la drupa, noutatea cu care am venit a fost conceptul pe care l-am prezentat, «See the Bigger Picture» – concept care aduce și în fața clienților din România, așa cum a făcut la drupa, faptul că printr-o gamă de produse atât de largă, împreună, Canon, Oce și datorită serviciilor pe care le pot oferi aceste produse, putem acoperi, probabil, întreaga gamă de aplicații pentru imprimarea profesională. Este conceptul pe care îl prezentăm și grafic în standul nostru, prin aplicațiile pe care le rulăm pe echipamente. Pe fiecare din mașinile din stand rulează aplicații care au rulat și la drupa, aplicații care sunt luate de la clienți finali din toată Europa, cu acordul lor, bineînțeles, aplicații pe care și clienții din România le pot vedea aici”.
Prezentarea „Building Your Digital Business – Targeting Vertical Markets for Growth”, susținută de consultantul Lucien Moons în standul Grup Transilvae, a atras ca un magnet vizitatorii, unii dintre ei venind la târg special pentru a asista la seminarul specialistului de la HP.
Tot din zona soluțiilor profesionale de producție digitală, opinia lui Bogdan Vasilescu, directorul general al Grup Transilvae, vine să accentueze ideea că expozanții n-au avut suficient timp pentru a participa cu noutăți la Digital Print & Sign. „Este un an atipic, să spunem așa”, spune Vasilescu. „Multe companii nu au venit în târg pentru că nu aveau echipamentele, acestea nu soseau la timp. Nici noi n-am avut de la început toate echipamentele, dar avem, printre altele, o masă de tăiere, biguire, frezare Summa din seria F cu format 1,60 x 1,20 m. Este o mașină al cărei preț se înscrie într-un buget economic, sub 50.000 de euro, față de mesele Esko, pe care le livrăm în mod curent, dar cu un buget mai consistent. Avem echipamentele Latex noi de 1,55 m și 2,64 m și avem o mulțime de materiale uimitoare noi, cum ar fi hârtia feritică, aplicabilă pe suport magnetic, materialele holografice, materiale neobișnuite pentru printul inkjet”. Chiar dacă n-au reușit să aducă la târg toate noutățile pe care și le-ar fi dorit, cei de la Grup Transilvae le-au oferit vizitatorilor și o prezentare de produs în avanpremieră europeană, noua serie de spectrofotometre eXact de la X-Rite, românii numărându-se printre puținii din Europa care au reușit să vadă și să testeze noile instrumente de măsură, lansarea oficială urmând să aibă loc în perioada următoare.
La standul celor de la Grup Transilvae s-a aflat, pe întreaga perioadă a târgului, și o întreagă echipă a reprezentanților HP pentru segmentul produselor destinate imprimării în format lat și super lat. Alături de aceștia, Doru Stoican, HP Partner Account Manager IPG GSB Designjet, Central & Eastern Europe, ne-a declarat că „am venit pentru partenerii noștri cu echipamente noi, productive. Anul acesta am adus echipamentul HP Designjet L28500 alături de L26500 pentru a arăta gama extinsă de echipamente cu latex”. Aportul celor de la Hewlett-Packard la acțiunea expozițională pusă în scenă la Romexpo de echipa lui Bogdan Vasilescu nu s-a rezumat doar la a fi prezenți la stand, HP aducându-l la București pentru o prezentare pe segmentul imprimării și producției digitale pe Lucien Moons, unul dintre cei mai buni consultanți de marketing și vânzări din domeniu, un interviu cu domnia sa urmând să vi-l oferim în ediția viitoare a revistei.
Chiar dacă mai erau doar două ceasuri până la finalul târgului, Liviu Ionescu de la Total Media încă se agita cu diferite mostre de lucrări pentru clienți.
Liviu Ionescu, șeful companiei Total Media & Print, distribuitor în România a două branduri de top din segmentul imprimării digitale, Durst și Mimaki, ne-a declarat în ultima zi a târgului că „ne bucurăm că am prezentat singurul echipament profesional industrial flatbed din cadrul expoziției, Durst Omega 1, cu cea mai mare rezoluție de pe piață în acest moment, apoi, linia completă de print pe materiale textile compusă dintr-o imprimantă Mimaki și un calandru Monti Antonio, o imprimantă de print direct pe tricouri din bumbac sau amestec și un Mimaki de print direct pe articole promoționale”.
Cu un portofoliu de produse extrem de generos adresat atât imprimării tradiționale, cât și celei digitale, clujenii de la Nis Electronics s-au prezentat cu o ofertă perfect mulată pe specificul târgului, producția digitală. Cu impresii pozitive despre participarea la Digital Print & Sign 2012, directorul general al companiei, domnul Gheorghe Nistor, ne-a prezentat noutățile pe care le-a adus la târgul din Capitală. „Am venit la târg în principal cu echipamente de finisare pentru tiparul digital și, după cum ați văzut, brandurile noastre sunt prezente nu doar în standul nostru, ci și la standul Canon, cu echipamente de produs albume foto, și în standul Konica Minolta, cu echipamente de finisare”. Un avantaj destul de important pentru Nis Electronics, am spune noi. „În plus, la standul nostru am prezentat o mașină de legat cărți dublă, cu PUR și termoclei, singura care se pretează pentru cărți tipărite digital pe hârtie dublu cretată cu grosimi de la 110 g/m2 în sus. Mașina este o soluție perfectă pentru producția albumelor și cărților tipărite digital pe hârtii cu aceste gramaje. Având în vedere că termocleiul este casant după uscare, când să deschidem albumul sau cartea, cad colile de hârtie din ele. Echipamentul nostru rezolvă această problemă. Pe de altă parte, am ieșit cu un nou produs. De anul acesta, suntem unici distribuitori în România ai produselor Foliant, din Cehia. În prezent, aceștia au dezvoltat o nouă mașină pentru laminarea tiparului digital, pe care deja am testat-o”, mai spune Nistor.
Cu un stand ceva mai mic decât la prima ediție „digitală” a Print & Sign, cea din 2010, furnizorul de soluții pentru serigrafie și tampografie Electronic Design & Consulting Group (EDCG) a prezentat două soluții pentru aplicații din segmentul producției publicitare. „Am venit să prezentăm prese de transfer termic atât pentru tricouri, cât și pentru șepci și noile aplicații de tip puf (flock), care merg pe orice substrat, în funcție de tipul de adeziv care se utilizează”, ne-a spus Cristina Calafeteanu de la EDCG.
Participanți la târg alături de partenerii de la Bulgarian Industrial Group, cei de la Traoli au etalat în stand o ofertă destul de abundentă de consumabile pentru finisare, dar și un utilaj tipografic, credem că singurul din târg, deja vândut tipografiei Sothis Print din București. „Mă bucur că am venit cu una dintre cele mai mari mașini de perforat din lume și, cred eu, și cea mai performantă mașină de perforat, produsă de JBI în Franța și pe care deja am și vândut-o, deci, am mai multe bucurii. Mai mult de-atât, ce pot să spun?…”, a dorit să precizeze Traian Bărbulescu, directorul general al Traoli. Pentru că au investit într-o mașină de care chiar au nevoie, cei de la Sothis nu s-au dat în lături să-și producă câteva lucrări pe mașina adusă de Bărbulescu la Romexpo.
Fără ca lista expozanților care au adus ceva noutăți la Digital Print & Sign să se oprească aici, spațiul editorial limitat ne obligă să vă oferim doar opinia celor de mai sus.
Conceptul pus în scenă de Epson, Sony și 4K la Digital Print & Sign 2012 a fost, de departe, unul extrem de inspirat. Cu sesiuni de fotografiere în mini studioul amenajat în standul comun și concursuri de fotografie organizate pe întreaga perioadă a târgului, cu mult print digital pe echipamentele Epson, suntem siguri că cei trei parteneri și-au îndeplinit obiectivele. Un rol aparte în promovarea acestui mix l-a avut celebrul fotograf Dinu Lazăr, aflat în centrul imaginii de mai sus alături de Simona Decuseară de la Epson și de Marcel Eremia de la AME Design.
Socoteala de la sfârșitul târgului
Cât și-au pus expozanții speranța în vânzări realizate pe durata târgului este greu de spus, dat fiind că niciunul dintre furnizorii de utilaje nu se mai așteaptă să semneze, ca pe vremuri, contracte la stand. Totuși, așa cum relevă răspunsurile expozanților chestionați de noi, există și excepții care confirmă că s-a și vândut câte ceva și la această ediție a Digital Print & Sign.
Un expozant care ne-a declarat că a vândut chiar la stand este Nis Electronics. „Din anul 1995, de când particip, cred că-i prima ediție la care am avut, efectiv, vânzări în timpul târgului. E adevărat, nu mașini mari, ci lucruri mai mărunte. Totuși, s-au vândut și s-au încheiat și câteva contracte de perspectivă”, afirmă Gheorghe Nistor, șeful companiei.
O părere la fel de bună a avut și Traian Bărbulescu de la Traoli, care declara în ultima zi a evenimentului că, deși a venit cam pesimist la acest târg și nu se aștepta ca lucrurile să se întâmple, de data aceasta a avut mai mulți vizitatori, mai multe contracte și mai multe vânzări decât anul trecut.
Cu o strategie de marketing și vânzări mult mai agresivă decât în trecut, Canon demonstrează că are capacitatea de a câștiga, pas cu pas, importante procente dintr-o piață dominată de Xerox și Konica Minolta pe segmentul tiparului digital cu toner, dar și din cea a imprimării inkjet. Așa cum ne declara Victor Matei, Canon a reușit să vândă cele două echipamente de tipărire digitală pe care le-a adus la târgul din septembrie, ImagePress-ul 1110 alb-negru și ImagePress 6010, color, pe care reprezentantul companiei spunea că l-a vândut în a doua zi a evenimentului expozițional. „Este oarecum surprinzător pentru noi. Într-o piață care se plânge de lipsa de bani, am vândut mașinile cu valoarea cea mai mare, iar multifuncționalele pe care le-am avut aici, cu preț foarte bun, în promoție specială pentru Digital Print & Sign, nu s-au vândut încă, dar sperăm s-o facem până la sfârșitul târgului”, a precizat Matei.
Mult mai rezervat în privința vânzărilor făcute la târg a fost Liviu Ionescu de la Total Media, care spunea că „spre deosebire de alți expozanți care se laudă cu vânzări de zeci și sute de mii de euro, noi avem doar discuții de principiu, promițătoare, deși încă nu am încheiat contracte”. Chiar dacă nu a avut vânzări la Digital Print & Sign 2012, Ionescu se arăta optimist, concluzionând că expoziția a avut un efect bun.
Cine a ajuns la Digital Print & Sign în prima zi de târg a avut norocul să asiste în standul Grup Transilvae la o avanpremieră europeană, prezentarea noii serii de spectrofotometre eXact de la X-Rite. În imaginea de sus, Sandor Tatrai Sales Manager X-Rite – Pantone Europa Centrală, de Est și Scandinavia.
Pentru Grup Transilvae, ediția târgului de anul acesta a însemnat o activitate foarte febrilă la stand, în afară de echipamentele de imprimare și finisare aduse la Romexpo, compania oferindu-le vizitatorilor din industrie și clienților ocazia să participe la trei evenimente speciale – prezentarea noii serii de spectrofotometre X-Rite, despre care aminteam mai sus, prezentarea susținută de consultantul Lucien Moons, Business Development and Digital printing expert Hewlett-Packard, cu tema „Building Your Digital Business – Targeting Vertical Markets for Growth”, și cea pusă în scenă de Dorin Pițigoi, cu tema „Culori similare – independent de media, cerneală și tehnologie”. În același timp, Grup Transilvae a oferit la sfârșitul primelor trei zile de târg câte o degustare de vinuri orchestrată de experții Cramei Oprișor, foarte savurată de participanți. Așadar, cu mult marketing, multe investiții și, mai ales, implicare din partea echipei făcute în participarea la târg, Bogdan Vasilescu a expus pentru „Print Magazin” o părere care pare să accentueze ideea că vânzările vor veni ulterior. „Sunt și clienți, sunt și vânzări. Nu sunt așa de mulți clienți noi cât ne-am fi dorit, nu sunt atâtea vânzări cât ne-am fi dorit, dar, în general, în târgurile din România, clienții nu vin să cumpere, vin să ne spună bună ziua, să vadă ce mai facem, să vadă că suntem în viață, să vadă că-i putem sprijini în continuare și sper că ne facem datoria față de ei.”
Fără să aibă prea mari așteptări în privința vânzărilor, obiectivul principal al celor de la EDCG a fost să prezinte pieței oferta de servicii a companiei pe segmentul de aplicații „flock”. „Pe ansamblu, am avut clienți interesați, dar nu foarte mulți. Cei mai mulți clienți au fost interesați de această aplicație de tip puf, care pentru EDCG este foarte importantă, deoarece vrem s-o realizăm noi. Este primul segment de producție pe care-l avem”, a subliniat Cristina Calafeteanu.
De la târg n-au lipsit conferințele și prezentările de produse, ceva mai animate decât în trecut. În imagine, un instantaneu surprins în timpul prezentării domnului Ioan Bălașa de la Mons Medius Investments, de la conferința „Cerneluri alternative vs. Cerneluri originale”, moderată de redactorul-șef Print Magazin.
De la târg n-au lipsit conferințele și prezentările de produse, ceva mai animate decât în trecut. În imagine, un instantaneu surprins în timpul prezentării domnului Ioan Bălașa de la Mons Medius Investments, de la conferința „Cerneluri alternative vs. Cerneluri originale”, moderată de redactorul-șef Print Magazin.
Cu ce impresii au plecat expozanții
Așa cum am promis în preambulul acestui articol, anul acesta nu vom oferi nicio evaluare a târgului organizat de Euroexpo, lăsându-i pe cei intervievați mai sus să vă ofere propriile impresii.
Pentru Victor Matei de la Canon, ediția 2012 a Digital Print & Sign a fost foarte importantă pentru a promova brandul și statutul de companiei de furnizor de soluții complete pentru imprimare profesională. „Cred că am reușit să facem asta pe durata întregului târg”, concluziona Matei. „De asemenea, sper că am reușit să arătăm, prin varietatea de aplicații pe care le-am prezentat aici publicului, posibilitățile pe care le poate avea de a face bani împreună cu echipamentele Canon. Pe de altă parte, există și lucruri de care nu suntem pe deplin mulțumiți, cum ar fi prezența publicului, care n-a fost tocmai pe măsura așteptărilor noastre, dar, cine știe, poate și noi am avut așteptări un pic prea mari pentru asta”, a mai adăugat oficialul Canon România.
O părere legată tot de vizitatorii târgului are și Cristina Calafeteanu de la EDCG, care consideră că a existat „o prezență destul de slabă, dar asta este. Piața oricum este în declin, nu știu dacă ne putem aștepta la mai mult”.
Nici Doru Stoican de la HP nu încheiat târgul de anul acesta cu o impresie tocmai optimistă, declarându-ne că, „din păcate, târgul pare din ce în ce mai mic de la an la an”. În privința clienților, Stoican consideră că ceva au fost, „însă chiar și oferta a fost destul de restrânsă. Foarte puțini expozanți față de alți ani. Sperăm ca în anii care vor urma să fie mai multe companii, asemenea HP-ului și a partenerilor noștri, care vor dori să aducă echipamente și să susțină această industrie”.
Bine ancorat în realitățile acestei piețe, în care activează de aproape două decenii, Bogdan Vasilescu de la Grup Transilvae a încercat să ne expună – într-o notă foarte manierată, credem noi – părerea domniei sale despre târgul de anul acesta, spunând că „plecăm de aici sub impresia a patru zile de degustări de vinuri, mulți prieteni, multe povești, nu așa de multe vânzări. Dar e bine…”.
Liviu Ionescu de la Total Media ne-a declarat în ultima zi de târg că, „surprinzător, plecăm cu o impresie destul de bună. La începutul expoziției am fost un pic sceptici, dar credem că este o expoziție care va avea rezultate bune”.
Ca orice ardelean sadea, Gheorghe Nistor de la Nis Electronics (în imaginea de deasupra) a încercat să ne spună, dintr-o bucată, exact ce gândește. „Plecăm cu o impresie destul de bună. Prima impresie când am venit a fost că sunt cu cel puțin 30% mai puțini expozanți decât anul trecut, lucru care m-a speriat. Mi-am zis că dacă și vizitatorii vor fi mai puțini, atunci e de rău. Dacă vizitatorii sunt la fel, atunci e mai bine pentru noi, că am venit la târg. Se pare că au fost, totuși, vizitatori. Am avut mișcare, n-aș putea să spun că acest târg este un eșec. Mai rămân organizatoric niște probleme, nu din partea Euroexpo, ci din partea Romexpo. N-am avut curent trei zile, lucruri cu întârzieri făcute și cu insistențe mari. În rest, cred că-i OK”.
Spre deosebire de opiniile pe care „Print Magazin” le-a emis la adresa edițiilor Print & Sign de anii trecuți, în care a lăudat și a criticat deopotrivă modul de desfășurare a singurului eveniment expozițional din industria grafică românească, încheiem acest articol despre târgul de anul acesta fără nicio concluzie. Este mai sănătos pentru toată lumea…
Un singur lucru trebuie să-l amintim: neprețuitele degustări de vinuri oferite de Grup Transilvae care ne-au încântat, la propriu și la figurat. Respect, Bogdan Vasilescu!