Conform unui raport realizat de InfoTrends, piața globală a textilelor imprimate digital se situa la 600 milioane mp în 2013. Studiul mai arată că, până în 2018, piața va ajunge la 30 miliarde mp. Creșterea anticipată este enormă și reflectă efecte de care se face responsabilă în primul rând explozia tehnologică. Iată cum se raportează la această stare de fapt câțiva furnizori ai industriei și cum văd ei piața din perspectiva cererii curente și a proiecțiilor anticipative.
de Bill Schiffner, expert în tehnologii digitale la SGIA
Forfotă
Chiar în acest moment, categoria printului digital pe textile care se bucură de cea mai accelerată creștere este cea a decorațiunilor. Aplicațiile industriale vin din urmă, deși imprimarea prin sublimare rămâne încă tehnologia predilectă în această categorie. Un alt trend relevă o creștere sesizabilă a folosirii cernelurilor reactive la imprimarea fibrelor naturale. Nici fibrele artificiale nu sunt lăsate deoparte, tehnologia încurajând creșteri și aici, prin imprimarea prin sublimare sau prin dispersare directă. Cernelurile cu pigment performează la fel de bine, fiind soluția preferată pentru decorațiuni interioare, grație daturilor intrinseci, care simplifică procesul de producție.
Apa este viitorul
Marco Girola, Marketing Specialist la Kiian Digital spune că, potrivit raporturilor sale interne, cernelurile pe bază de apă, solvenții și cernelurile UV se bucură de popularitate în egală măsură, însă punctează categoric: “Cernelurile pe bază de apă sunt, fără doar și poate, cele ce fac legea în prezent și o vor face și în viitor. În mod particular, menționez cernelurile pentru sublimare și cele cu dispersie directă ca cele ce au înregistrat cea mai mare creștere și unde se regăsește cel mai însemnat aport de inovație. Cernelurile pentru sublimare sunt foarte iubite, pentru că încurajează productivitatea și simplifică multe etape greoaie. Aș mai semnala coagularea categoriei pigmenților, ca segment de piață în care se vor întâmpla creșteri majore.” Acestea sunt trendurile reale, la care ne raportăm pentru a veni cu produse performante, punctează Girola.
Ascensiunea UV
Guy Evron, Marketing Manager la Bordeaux Inc. vorbește despre aplicațiile de soft signage și despre cutuma folosirii cernelurilor de sublimare în această categorie, dar și despre limitele care apar dincolo de suporturile de poliester, acolo unde acest tip de cereneală performează cel mai bine. “Vreau să subliniez că piața a început să nu se mai cramponeze doar de aplicații de soft signage când se gândește la imprimarea prin sublimare. Tehnologia permite mult mai mult, iar oportunitățile au fost deja sesizate. Imprimarea de suporturi de acoperire a podelelor sau pereților este doar un singur exemplu din lista lungă de alternative”, explică Evron. El crede că, alături de cernelurile de sublimare, o figură frumoasă încep să facă și cernelurile UV, care câștigă teren și popularitate. “UV-ul crește pentru că n-ai cum să ignori diversitatea și abundența aplicațiilor pe care le permite. Curing-ul instant UV a dat voie imprimării directe și pe suporturi rigide, și pe suporturi textile, fără vechile restricții ale procesului de uscare. “Tehnologia UV nu este doar despre cerneală. Este despre interacțiunea și simbioza perfectă dintre echipament și cerneală, aici stă secretul perfecțiunii. Acesta este dezideratul de la care am plecat când am creat cerneluri UV specifice, compatibile cu echipamente diferite. Fiecare echipament este unic, iar noi respectăm asta.” În ciuda creșterii pieței textilelor imprimate digital, pe care Evron nu o tăgăduiește, el atrage atenția că serigrafia nu este, nici pe departe, un proces dat uitării. “Cred că un neajuns major, în acest moment, este nevoia folosirii de cerneluri specifice pentru fiecare tip de suport- reactive pentru bumbac, acide pentru lână și mătase, pigmenți pentru altele. Reprezint un producător de cerneală independent, care înțelege foarte bine nevoile specifice ale fiecărei categorii și nu stă degeaba. Lucrăm la o nouă generație de cerneluri Latex multitasking, care vor merge perfect cu capete de imprimare Piezo, ceea ce înseamnă că soluția va fi potrivită pentru o plajă largă de suporturi de imprimare. Sunt convins că, odată de vom lansa cerneala pe piață, jocurile se vor schimba simțitor.”
Și inkjet-ul câștigă teren
“Locul unde se vede cel mai bine creșterea dramatică a imprimării inkjet pe textile naturale sau sintetice este China. Acolo aplicațiile nu contenesc să se diversifice, depășind demult zona tradițională a abordărilor publicitare grafice”, este de părere Craig Reid, Vice Președinte la Digital Division, INX International Ink Co. Un alt trend punctat de Reid surprinde evoluția suporturilor PVC și transformarea lor în materiale avansate, mai permisive în abordare. “PVC-ul avea o singură rezolvare- imprimarea cu solvent. Noile versiuni de PVC și PET sunt mult mai flexibile și moi, se pot întinde satisfăcător, deci pot fi folosite fără griji pentru aplicații de soft signage. Dar asta nu e tot. Schimbarea structurii materialului face posibilă imprimarea lui cu ajutorul noilor tehnologii UV curing. Ce înseamnă asta? Un proces de producție scurtat și un produs finit superior, abordabil atât pe suport rigid, dar mai ales pe cel flexibil.” Pentru exemplificare, Reid aduce în discuție imprimarea pe piele naturală , dar și pe cea sintetică, care pot fi acum abordate via inkjet, grație noilor formule de curing UV. “Nu vreau să omit categoria aplicațiilor pe bumbac, unde se întămplă o adevărată metamorfoză datorită îmbunătățirii pigmenților pe bază de apă, care asigură culori mai vii, rezistență la spălare, și, cel mai important, un aspect natural al nuanțelor imprimate, pe care aș categorisi-o ca non plastic.”
Reid prevede un viitor luminos imprimării inkjet. “Cernelurile acide, pentru mătase, au atins deja un fel de punct culminant. Cernelurile reactive, pentru bumbac, ocupă o nișă solidă. Cea mai mare explozie se va petrece însă în aplicațiile pe bumbac, iar pigmenții vor avea un cuvânt greu de spus în această creștere.” Reid plasează în aceeași categorie emergentă și cernelurile de dispersie, cu accent pe cele de curing UV.
Culori mai vii și mai ecologice
Lily Hunter, Product Manager pe textile la Roland DGA, spune că cernelurile dye de sublimare, în speță noua formulă Texart SBL3, sunt, momentan, cele mai populare din portofoliul companiei. “Ele sunt cerute în special pentru aplicații de soft signage, pentru că permit obținerea unor culori vii, rezistente la spălare și alți agenți corozivi.” Conform observațiilor lui Hunter, categoria de soft signage se bucură de cea mai mare creștere, pentru că imprimatorii au la dispoziție soluții multiple de personalizare- cerneluri de sublimare dye, cerneluri UV și eco solvenți. “Am avut grijă să creăm formule de cerneală UV care au o compoziție specială, drept pentru care imaginea imprimată este foarte flexibilă și face față cu succes, adică nu se crapă atunci când suportul este întins.” Hunter mai spune că un alt trend pe care l-a sesizat în imprimarea digitală pe textile este cererea pentru cerneluri de sublimare care să asigure culori foarte vii fără a fi aplicate în straturi groase, deci care să nu folosească o cantitate mare de materie primă. “Avem un răspuns și aici, prin Eco-Sol MAX and Eco-Sol MAX 2, două cerneluri certificate de Greenguard care sunt, în fapt, eco solvenți cu un indice VOC foarte scăzut. Cernelurile amintite sunt opțiunea corectă pentru aplicații destinate spațiilor medicale și unităților de învățământ, acolo unde standardele impun menținerea unui nivel scăzut de emisii VOC.
Cernelurile pe bază de apă sunt, fără doar și poate, cele ce fac legea în prezent și o vor face și în viitor. În mod particular, menționez cernelurile pentru sublimare și cele cu dispersie directă ca cele ce au înregistrat cea mai mare creștere și unde se regăsește cel mai însemnat aport de inovație. Cernelurile pentru sublimare sunt foarte iubite, pentru că încurajează productivitatea și simplifică multe etape greoaie
Inovația aduce inovație
Nu există model de creștere unilaterală. Creșterea unui domeniu atrage inovații în zonele adiacente, lucru observabil în industria materialelor textile, impulsionată de efervescența creatoare emanată de tehnologia imprimării digitale. Cheia câștigării de cote de piață este găsirea formulelor fericite de compatibilitate. „Suportul dictează tipul de echipament și cerneală”, este de părere Michael L. Sanders, Vice Președinte la Pacific Coast Fabrics. Exemplifică mai departe, reamintind că poliesterul nu poate fi imprimat decât prin sublimare sau dispersie directă, în timp ce bumbabcul se împacă cel mai bine cu imprimarea reactivă. Nu omite nici categoria nylonului și a mătăsii, care cer cerneluri acide. Pigmenții, pe de altă parte, sunt mult mai versatili, fiind compatibili cu orice compoziție textilă, chiar și în amestec. „Tehnologia pigmenților este încă destul de nouă pentru industria imprimării digitale, însă se înbunătățește de la zi la zi. Nu putem omite însă că are scăpări. Nu multe echipamente disponibile în ofertele curente ale pieței sunt capabile să abordeze pigmenții, și, de cele mai multe ori, procesul este condiționat de etapa de coating. Oricare ar fi suportul ales și tehnologia disponibilă, mi se pare esențial să lucrezi cu un furnizor de materiale care să te poată consilia cum se cuvine”, punctează Sanders.
Sharon Roland, Manager la Fisher Textiles vorbește despre casa bună pe care o face imprimarea prin sublimare cu poliesterul fără coating și alte materiale cu structură amestecată. “Perfecționarea procesului de imprimare, și aici mă refer în mod special la dispersia directă pe material, a condus la obținerea unor culori mai intense, dar acesta nu este unicul beneficiu. Calitatea printului pe materiale textile s-a îmbunătățit considerabil, fie că vorbim despre UV, latex sau sublimare. Toate inovațiile în tehnologie au atras inevitabil o extindere a opțiunilor de materiale pentru furnizorii de servicii de imprimare. Este o sinergie benefică, aducătoare de profit pentru toți actorii implicați”, conchide Roland.
Țintă pe expoziții
Sharon Roland spune că unul din trendurile curente de luat în seamă este targetarea directă a evenimentelor expoziționale, prin crearea de produse special nișate. Roland dă exemplul materialelor textile cu margini din silicon, care se pot monta foarte ușor pe structuri expoziționale. „Marginile de silicon permit glisarea materialului pe structura de aluminiu pe care va fi întins, iar rezultatul nu mai are scăpări estetice, așa cum se întâmpla în cazul prinderilor mecanice. Structura arată impecabil, materialul nu mai are margini vizibile și nu mai cere ore de lucru pentru montare și demontare.” Roland spune că backliturile cu margine de silicon înregistrează momentan cea mai mare cerere, pentru ca sistemele LED montate pe rama de silicon distribuie lumina uniform, iar soluția este una facilă și elegantă. Un reviriment în zona expozițională se conturează și pentru casetele luminoase, marginalizate bună vreme din cauza limitărilor formelor rectangulare. Nu mai este cazul, subliniază Roland, care spune că acestea și-au recâștigat popularitatea prin plusul de versatilitate adus formelor, care pot fi proiectate acum în forme curbe și chiar tridimensionale.
“Chiar și noi folosim o casetă luminoasă curbată la expozițiile la care participăm cu stand. Are 3 metri înălțime și este un adevărat punct de atracție pentru vizitatorii noștri.”
Retail-ul, avid după soft signage
Sharon Roland reiterează ideea de succes a structurilor cu margini de silicon, aducând în discuție piața de retail. „Avantajele au fost sesizate de numele mari din piața de retail, care își produc bună parte din semnalistică inhouse și primesc cu brațele deschise orice soluție inovatoare care ar simplifica procesele de realizare a materialelor de promovare, generate în volume mari. „Retailerii au început să pună preț pe materialele textile, ca suport pentru semnalistica pe care ei o schimbă frecvent. Textilele sunt atrăgătoare vizual și se împacă foarte bine cu lumina, care le adaugă multidimensionalitate. În plus, au costuri de transport mai scăzute. Aplicațiile în care textilele se remarcă în retail au o anvergură impresionantă: de la window graphics-uri, display-uri POP și semnalistică direcțională, până la bannere de tip roll-up. Cele din urmă, foarte populare acum un deceniu, sunt încă la mare căutare în retail, pentru că versatilitatea, simplitatea și costurile convenabile vor rămâne oricând avantaje greu de combătut”, punctează Roland.
Cel mai puternic avantaj care pledează pentru folosirea în semnalistică a suporturilor textile în locul celor de vinil este cel al greutății reduse. În plus, atunci când sunt expuse la vânturi puternice, suporturile textile sunt mai puțin periculoase decât vinilul, care nu se rupe, și astfel angrenează întreaga structură, conducând la accidente sau deteriorări costisitoare.
Roland mai adaugă că o altă categorie pe val este semnalistica temporară, realizată pe suport textil. „Odată cu lărgirea gamei de forme a structurilor suport și de perfecționarea și simplificarea sistemelor de prindere, a intrat în uzul curent acest tip de semnalistică, realizată pe popularul suport tip steag. Acest tip de aplicație este accesat mai ales în cadrul manifestărilor expoziționale, unde se înfățișează cel mai des într-un cadru de susținere în formă de lacrimă. Semnalistica de acest fel nu este însă doar apanajul târgurilor. O veți întâlni tot mai des în cadrul festivalurilor outdoor, în fața magazinelor care-și anunță promoțiile curente, în unități medicale, restaurante, service-uri auto. Forma atrage atenția trecătorilor prin proximitate, dar și prin impresia vizuală- cele mai multe din suporturile textile de tip steag din noua generație permit o bună penetrare a cernelii imprimate pe ambele fețe, au o textură delicată însă pot fi întinse ușor pentru a se obține o planeitate perfectă, care să pună în valoare mesajul advertiserilor”, își încheie pledoaria Roland.