Analiza

Contestațiile partidelor din opoziție și ale firmelor de outdoor nu opresc noua lege a publicității exterioare

• Bookmarks: 25 • Comments: 1519


Companiile de publicitate au contestat apăsat legea încă de la început, însă, la sfârșitul anului, acestea și-au găsit, în mod neașteptat, un nou aliat.Cu toate acestea, se pare că nu a fost de ajuns.

Legea elaborată de Ministerul Dezvoltarii Regionale și Turismului a fost inițiată la nivel de propunere la sfârșitul lui 2010, fiind înaintată apoi dezbaterii publice pe tot parcursul anului trecut.

Proiectul de lege vizează administrațiile publice centrale si locale și persoanele fizice și juridice active în domeniul publicității. Legea aduce restricții noi referitor la publicitatea stradală: de la dimensiunile suporturilor permise, la interdicții privind locurile unde pot fi amplasate materiale publicitare și felul cum sunt atribuite spațiile publicitare. Proiectul a fost inițiat în decembrie 2010, însă a fost respins de Senat pe 6 aprilie 2011.

USL s-a alăturat în decembrie dezbaterii, declarând neconstituțională propunerea legislativă, după ce aceasta fusese aprobată de Camera Deputaților pe 20 decembrie 2011, cu 111 voturi pentru, 95 împotrivă și o abținere. Măsura a fost contestată de USL la Curtea Constituțională câteva zile mai târziu, pe 23 decembrie 2011, pe motiv ca legea contravine principiului constituțional al neretroactivității legii civile, principiul inviolabilității domiciliului, principiul libertății contractuale, dreptul de proprietate privată și universalitatea drepturilor.

În ședința din 17 ianuarie 2012, Curtea Constituțională a stabilit că, din proiectul legislativ contestat, doar un punct este neconform. Articolul respectiv (art. 65, alin 1) arăta că „mijloacele de publicitate autorizate până la data intrării în vigoare a prezentei legi pot fi menținute pe amplasamentele autorizate până la data expirării contractelor de publicitate în curs, dar nu mai târziu de 1 ianuarie 2012”. Ca atare, Curtea a stabilit că legea va putea intra în vigoare după modificarea de către Parlament a datei-limită până la care panourile publicitare pot fi menținute în locurile autorizate. Această dată era 1 ianuarie 2012, fiind deja depășită cu mai bine de o lună.

În acest context, Ministerul Dezvoltarii Regionale și Turismului a anunțat că legea va intra, așadar, în vigoare, ținând cont de faptul că, după contestarea sa, Curtea Constituțională a reținut doar un punct, neimpunând modificarea esențială a legii.

„Am întâmpinat o opoziție foarte mare la adresa acestei legi din partea reprezentanților industriei, care au interese de sute de milioane de euro. Nu interzicem publicitatea stradală, vrem doar să o transformăm într-o activitate civilizată, care să nu agreseze vizual cetățenii și să nu pună în pericol siguranța publică. De multe ori, panourile sunt amplasate în puncte cu vizibilitate pentru firma care-și promovează produsul, dar care afectează traficul auto și pietonal. Dacă vrem ca orașele noastre să arate civilizat și să fie atractive și sigure pentru turiști și pentru locuitorii lor, această lege trebuie adoptată. Niciunde în Europa nu este haosul de la noi în centrele orașelor- clădiri de patrimoniu acoperite de bannere publicitare, panouri care ascund semne de circulație sau care blochează trei sferturi din trotuare! Este o lege pe cât de contestată de cei cu interese, pe atât de necesară oamenilor de rand!„, susține Elena Udrea, ministrul dezvoltării.

După modificarea de termen și promulgare, noul proiect al publicității exterioare va intra în vigoare, iar autoritățile publice locale ar trebui ca, într-un interval de 60 de zile, să creeze un regulament de aplicare a controversatei măsuri legislative. Tot acestea vor iniția desființarea construcțiilor și amplasamentelor care nu respectă noile prevederi.

Similar Posts:

25 recommended
comments icon1 comment
1 notes
519 views
bookmark icon

0 thoughts on “Contestațiile partidelor din opoziție și ale firmelor de outdoor nu opresc noua lege a publicității exterioare

    Write a comment...