Între 22-25 septembrie 2010 au avut loc la Romexpo târgurile Digital Print&Sign și Gifts Show. Mai puțin animate decât în anii trecuți, cu mai puțini expozanți și vizitatori, cele două evenimente au părut a avea însemnătate, conform declarațiilor, numai pentru companiile mari de pe piață. Un neajuns al târgurilor a fost reprezentativitatea vizitatorilor. Au existat mai puțini clienți specializați pe domeniul producției publicitare față de anii anteriori, însă au existat într-o proporție prea mare vizitatori dornici să adune calendare, pixuri sau alte obiecte promoționale oferite gratuit. Contrar așteptărilor organizatorilor, seminariile tehnice nu au prezentat interesul scontat pentru publicul specializat, participarea la acestea fiind mai degrabă modestă.
Târgurile Digital Print&Sign și Gifts Show, ediția 2010, și-au închis porțile. Atât vizitatorii, cât și expozanții au constatat că au fost foarte puțin animate și și-au manifestat vădit îngrijorarea față de utilitatea demersului de a participa. Au lipsit nume mari ale industriei, dar au ales totuși să participe companii însemnate, care nu mai participaseră de mai bine de șapte ani. Cei care nu au venit au declarat că nu își regretă decizia, pentru că își doresc să se concentreze mai mult pe o relație directă cu clienții. Cei care au expus afirmă că au închirat standul mai degrabă pentru imagine, decât pentru posibilele vânzări. Singurii participanți care nu s-au declarat dezamăgiți au fost expozanții fără așteptări prea mari sau expozanții cu clienți numeroși care susțin că au s-au bucurat de un trafic consistent la stand.
În declarațiile oficiale, reprezentanții firmelor participante s-au ferit să dea prea multe informații, declarând că târgurile din 2010 sunt totuși mulțumitoare, având în vedere perioada dificilă traversată de producția publicitară. Cu alte cuvinte, concluzia majoritară este că participarea a fost o experiență utilă. Desigur, printre declarațiile aseptice, câțiva intervievați și-au exprimat speranța ca, în viitor, să observe și ceva îmbunătățiri în legătură cu numărul de vizitatori. Opinii emise pe un ton diplomat, ce ia în calcul fiecare vorbă, pentru a nu risca să se descalifice prin recunoașterea unui eșec și pentru că există, undeva, bine împământenită, opinia că nu e indicat să se intre în conflict direct cu organizatorii. În declarațiile neoficiale, însă, tonul a fost mult mai destins, și intervievații s-au încumetat să spună ce gândeau cu adevărat. Am considerat că e mai onest pentru cititori să se regăsească în acest material adevăratele impresii despre cele două evenimente, chiar dacă nu am citat pe nimeni, decât să publicăm niște declarații retușate de PR, al căror singur avantaj ar fi fost asocierea lor cu o persoană care și le asuma și, implicit, promovarea indirectă a acesteia.
Vizitatorii
Concluziile în urma discuțiilor neoficiale ar fi că târgul nu a avut suficient de mulți vizitatori, dar nici expozanți care, prin participare, ar fi putut să atragă mai mult public. În plus, un procent covârșitor dintre vizitatori a fost nereprezentativ pentru specificul evenimentului. Aproape că au lipsit reprezentanții clienților finali, care au transmis în acest fel o lipsă totală de interes față de ofertele furnizorilor lor.
Cei mai mulți vizitatori nereprezentativi au fost la Gifts Show, singurul interes fiind acela de a aduna pixuri, calendare, bomboane, brelocuri sau tot ce putea fi luat în mod gratuit. La Digital Print&Sign situația a fost mai bună, probabil pentru că vizitatorii fantomă nu au identificat beneficiile ce ar putea obținute de la niște echipamente gigantice sau de la niște folii. Dar nici de aici nu au lipsit vizitatorii neavizați, existând cazuri de persoane venite doar să imprime postere pentru copii sau să fie fotografiate în mod gratuit.
Mare parte dintre vizitatorii neavizați au venit de la târgul de wellness, desfășurat în aceeași perioadă. “Nu înțelegeam ce se întâmplă și, ulterior, am înțeles că această invazie se datorează evenimentelor conexe. O doamnă în vârstă, cu 10 pungi în mână, m-a întrebat dacă mostrele pe care le ofeream vizitatorilor sunt de mâncat. O fată care nu avea mai mult de 16 ani m-a întrebat unde au loc demonstrațiile pentru aplicarea unghiilor false. Dacă scopul evenimentului a fost “cât mai mulți rătăciți pe metru pătrat”, cu siguranță a fost atins și chiar depășit. Erau foarte haioși cei cu sacoșe pline de reviste și cataloage pe care le strângeau pentru împachetatul borcanelor de murături la iarnă. Organizatorii au facut tot ce le-a stat în putință, dar din păcate acesta este contextul economic actual. A fost un eveniment promovat, care nu m-a surprins nici în bine, nici în rău. Concluzie : Romexpo a fost Mecca , iar vizitatorii au venit în număr mare în pelerinaj”, a declarat reprezentantul unei firme participante care a completat că e mai dezamăgit ca vizitator decât ca expozant.
Companiile participante au înregistrat un număr de vizitatori reprezentativi cam de trei ori mai mic decât în anii anteriori. Nu au fost suficient de motivante nici invitațiile trimise de expozanți, nici discounturile pe care firmele expozante le-au promis clienților ce le vor vizita la stand, nici telefoanele directe către acești clienți. În perioada târgului, invitații nu mai răspundeau la telefon, ori motivau că sunt grăbiți, ocupați, au întâlniri, astfel încât să poată motiva refuzul de a vizita târgurile.
În lumina acestor date, s-ar putea concluziona că numărul mic de vizitatori nu a fost neapărat determinat de o organizare defectuoasă, cât mai ales de dezinteresul clienților.
Fie ofertele nu s-au dovedit suficient de interesante pentru această perioadă, încât oamenii să își dorească să vină, fie pur și simplu clienții dau semnale clare că sunt din ce în ce mai puțin dispuși să cheltuiască pentru producția publicitară. Târgurile au arătat că este foarte probabil ca anul viitor să se afle tot sub semnul incertitudinii, iar companiile să îl simtă la fel de dificil ca pe ultimii doi ani.
“Vina” organizatorilor ar putea fi faptul că au păstrat prețurile de participare la același nivel ca în anii anteriori, iar sumele mari pe care puține companii și le-au permis în această perioadă i-au descurajat pe cei din producția publicitară să își dorească să mai participe.
Seminariile
O apatie și o lipsă de interes s-a observat de asemenea la seminariile organizate în cadrul celor două târguri. La cel puțin 50% din ele nu au fost aproape deloc participanți. La jumătate din seminariile cu o participare crescută, erau prezenți în sală foarte mulți copii de la Liceul de Poligrafie din București, veniți în excursie organizată împreună cu profesorii lor. Au lipsit specialiștii sau oamenii din domeniu. De ce nu au venit e greu de spus cu certitudine, dar se pot face speculații: fie temele abordate și persoanele invitate să vorbească nu au prezentat interes, fie reprezentanții firmelor vizate să ia parte la aceste seminarii au considerat că e mai important să aloce timp mai degrabă pentru clienți, decât pentru informare. Un sfert din numărul total de seminarii a beneficiat de participanți specializați mai numeroși, iar cei intervievați la final au declarat că mai era loc de îmbunătățiri.
Concluziile
Cele două evenimente au reflectat extrem de fidel situația din piață. Mai există oferte, nu la fel de multe ca în anii anteriori, dar cererea este mult mai scăzută. O posibilă revenire a pieței nu este privită cu optimism de către cei din domeniu. Managerii companiilor s-au convins că numai adoptarea strategiei de extindere i-ar putea ajuta. Anul acesta au fost prezente firme din Turcia, Bulgaria și din Grecia care au sperat că extinderea geografică a ariei de distribuție i-ar putea ajuta. Din discuțiile purtate cu reprezentanții acestor companii, aceștia au înțeles faptul că nu au prea multe șanse să își extindă afacerea în România, deoarece, chiar dacă ar veni cu prețuri competititve, problema pieței din România este alta: nu mai există cerere.
Într-un interviu pe care Universign l-a luat lui Hans Poulis, director executiv EPPA (European Promotional Product Association) și care va fi publicat ulterior, acesta spunea că e foarte importantă comunicarea pentru o revenire la normal, că e important modul în care vor fi prezentate beneficiile către clienții finali. Probabil că va fi nevoie de un efort comun al producătorilor și al furnizorilor pentru a-i convinge pe clienții finali despre necesitatea serviciilor de producție publicitară, pentru a le prezenta aplicațiile inedite care se pot face și care pot veni în sprijinul celor dornici să se promoveze eficient, să iasă din tiparele publicității obișnuite și să câștige la capitolul vânzări.
Cât timp, pentru a-și vinde proiectele, materialele sau echipamentele, firmele din producția publicitară nu vor fi proactive oferind idei clienților finali, cererea va continua să scadă.
Similar Posts:
- Un succes, poate mai multe
- Mai sunt relevante târgurile de producție publicitară românești?
- Doru Stoican: Atât timp cât nu sunt atraşi şi beneficiarii finali ai industriei, succesul unui astfel de târg va fi din ce în ce mai greu de anticipat
- Vino la premiera regională PRINT&SIGN 2017!
- Peste 230.000 de vizitatori la K 2016
0 thoughts on “Două târguri ce reflectă piața producției publicitare”