de Gabi Militaru
Prin anii ’ 90, departamentele de producție din agențiile de publicitate erau axate, în principal, pe printul offset.
Nimeni nu prea înțelegea cum se transformă o imagine creativă de pe monitorul calculatorului într-un poster, leaflet, cărți de vizită, cataloage etc. Acum nu mai este nici un mister cum se face această transformare, tehnologia ”onscreen ” luând locul vechilor tehnici de transpunere. Oamenii de la producție erau mai mereu plecați, jumătate din timp petrecându-l pe la furnizorii de print. Puteai să te duci la un BT și la 3.00 dimineața, când îți venea rândul la intrarea în tipar, ca să nu decalezi termenul de predare. De altfel, jonglatul cu cele 3 variabile – cost/calitate/timp este principala misiune a oamenilor de la departamentele de producție. Și, nu în ultimul rând, cunoașterea foarte bine a tehnicilor de tipar, a tipurilor de hârtie și a diferitelor modalități de finisare duce la crearea unui bagaj de cunoștințe care va adăuga valoare actului de creație.
Observ, nu fără oareșce amărăciune, că tiparul, în forma lui cea mai sofisticată, pe hârtii speciale, cu tehnici de printare sofisticate și finisaje de top, se învârte în lumea nunților și cumetriilor! Păcat! Clienți cu bugete considerabil mai mari rămân fideli media printului cretat … matt, că dă mai bine. Evident că este o alegere care ține cont de natura businessului, în care totul se rezumă, de cele mai multe ori, la eficiența banilor cheltuiți.
Pentru că speranța moare ultima, pentru clienții cu pretenții foarte mari există o piață nișată, suficientă pentru cerințe de hârtie manuală sau specială, legătorie de artă, tehnici sofisticate de finisare precum folio, emboss/deboss, tăiere cu laser sau tehnici combinate de print.
Iar veștile periodice, alarmante, cum că printul, sub toate formele sale, este într-o continuă descreștere de volum nu i-au descurajat pe americani, care, așa cum le este firea, sunt optimiști și evaluează în cifre o creștere constantă anuală de 6,8 % la nivel mondial, ceea ce, în bani, se traduce la 640 bilioane dolari, totul ridicându-se la o sumă totală estimată de 3,80 trilioane dolari, cu ajutorul serviciilor conexe implicate. Deci e de bine !
Și pentru că printul a avut și încă are un loc bine definit în viața noastră, în 1998 apărea în România competiția locală, dedicată exclusiv printului – AdPrint, în care echipele de creație ale agențiilor de publicitate și freelancerii își încordau mușchii pe creația de print, graphic design și out of home. Din 2001 devine un festival regional, și, datorită bunei reputații căpătată în tot acest timp, în 2004 devine festival european în care se premiază creativitatea, îndrăzneala, unicitatea și rafinamentul actului de creație al printului.
Pentru că mirosul hârtiei proaspat tipărite este de neegalat, un cunoscut creator de modă de pe bătrânul continent a produs un parfum cu miros de carte proaspăt tipărită. Iar ideea ambalajului este excepțională.
Chiar avem nevoie de print!