Analiza

Mai este leasingul o soluţie de finanţare?

• Bookmarks: 21502


Instabilitatea financiară şi creşterea dobânzilor pentru orice tip de finanţare creează o reţinere din ce în ce mai accentuată în rândul companiilor de producţie publicitară, care apelează tot mai rar la societăţile de leasing financiar sau bănci.

Segmentul de leasing de echipamente a scăzut anul trecut cu 4%, de la 1126 miliarde euro în 2007, la 1082 miliarde în 2008. Per ansamblu, cea mai accentuată scădere suferită a fost înregistrată în ultimul trimestru al 2008, când piaţa de leasing a însumat 537,4 milioane euro, mai puţin cu 60% faţă de trimestrul precedent. Optimiştii speră că, în ciuda vicisitudinilor conturate de anul curent, piaţa poate suporta o creştere cu cel mult 8-10%, care s-ar putea manifesta începând cu luna aprilie, când se aşteaptă o revigorare economică. Totuşi, este foarte probabil ca firmele de leasing aflate într-un moment delicat, cauzat în principal de atragerea tot mai anevoioasă a finanţării, să evite o creştere forţată a volumelor finanţate, care le-ar putea spori vulnerabilitatea, cauzând expuneri la riscuri greu de suportat. Reticenţa investitorilor, adăugată la prudenţa companiilor de finanţare dau naştere unei stagnări ce pare inevitabilă, cu efecte greu de cuantificat pe termen lung.

Pe lângă încetinirea cauzată de apetitul diminuat pentru investiţii- impusă de declinul economic general- segmentul local al leasingului este puternic înfrânat de gradul înalt de fiscalitate şi taxarea notarială, aspecte care încep să conteze mai mult ca oricând în cursul unei decizii de finanţare. Există, totuşi, o latură benefică pentru o parte a targetului vizat de finanţatorii prin leasing. Întrucât leasingul auto şi imobiliar au înregistrat cele mai puternice încetiniri, singura soluţie de menţinere a profitabilităţii pentru companiile specializate în acest tip de finanţare este acordarea unei atenţii sporite sectoarelor mai puţin afectate de criză.

Dincolo de reducerea costurilor şi dezvoltarea categoriei de leasing operaţional, care ar putea ajunge la 10% din totalul pieţei de leasing la finalul lui 2009, de la circa 6% în 2008, companiile de leasing vor miza pe pachete avantajoase direcţionate către segmentele de nişă. Producţia publicitară reprezintă o atare zonă, fiind încă percepută ca o zonă dinamică, chiar dacă anvergura sa nu este de top 10.

Acest considerent va împinge finanţatorii interesaţi de menţinerea activităţii şi câştigurilor să ofere soluţii avantajoase de leasing de echipamente prin acordarea de promoţii şi servicii suplimentare. Nu în ultimul rând, acestea vor marşa pe fidelizarea clienţilor prezenţi în portofoliu prin îmbunătăţirea calităţii serviciilor oferite şi eficienţei derulării operaţiilor.

Un concurent foarte puternic pentru companiile de leasing care vor dori să abordeze nişa producţiei publicitare îl reprezintă chiar producătorii de echipamente. Confruntaţi cu scăderea vânzărilor, cei mai mari producători de echipamente, au reuşit să implementeze programe de finanţare proprii, customizate pe nevoile pieţei şi ale clienţilor tradiţionali. Chiar dacă, în esenţa ei, achiziţia este tot o operaţiune de leasing, aceasta nu este gestionata de o companie locală, ci de producător sau o companie de leasing din afara României. Fenomenul a debutat la mijlocul anului trecut când compania Gandinnovations a reuşit să crească vânzările în România printr-un sistem de finanţare foarte avantajos pentru producători. Anul acesta HP implementează un sistem de finanţare propriu destinat susţinerii lansării noului HP 65500. România şi Ungaria sunt singurele ţări din Europa de Est în care Hewlett Packard a implementat acest sistem.

Pe lângă leasingul operaţional, un plan inedit de atac este prefigurat de leasingul second hand, luat în calcul ca alternativă la serviciile de finanţare accesate până în prezent. Ambele urmăresc relaxarea presiunilor financiare prin reducerea dramatică a costurilor, obiectivul prioritar de business în 2009 atât pentru finanţator, cât şi pentru finanţat.

Similar Posts:

21 recommended
comments icon0 comments
0 notes
502 views
bookmark icon

Write a comment...