La aproape doi ani după demararea lucrărilor de renovare, oficialii Muzeului Antipa au anunţat recent că instituţia va fi redeschisă în toamnă. Principiul care redefineşte „Antipa” este interactivitatea. Vizitatorii nu vor mai fi spectatori pasivi ai exponatelor, ci antrenați să descopere povestea fiecăreia prin efecte vizuale deosebite, proiecţii pe ecrane cu plasmă şi display-uri infotouch. Inaugurarea noului decor a fost prefaţată de o campanie ingenioasă, „Muzeul Antipa invadează mediul urban!”. Astfel, înainte ca oamenii să poată vizita animalele expuse în muzeu, acestea îşi vor face apariţia în centrul Capitalei.
Pasajul Universității, o alegere tot mai frecventă pentru derularea proiectelor neconvenţionale, găzduieşte şi primul episod al campaniei Muzeului Antipa. Aici a fost amplasat un mulaj reproducând o girafă, al cărei cap iese la suprafaţă în rondul Pieţei Universităţii.


Mulajul este încadrat de panouri sub formă de arbori, cu fotografii şi informaţii despre savană, și completat cu efecte sonore. La acestea se adaugă un concurs de fotografie intitulat „Surprinde fauna orașului tău”, câștigătorul urmând a fi premiat cu un bilet pentru două persoane la evenimentul de redeschidere a muzeului. Începând cu săptămâna aceasta, decorul tematic al Pasajului va include proiecţii interactive. Episodul-pilot al proiectului se va desfăşura până pe data de 7 iulie, etapele ulterioare urmând a avea loc în alte puncte-cheie din București. Potrivit reprezentanților instituției, proiectul ”Muzeul Antipa invadează orașul și celelalte scenarii de promovare a vernisării noii expoziții permanente sunt create, organizate și puse în practică de personalul muzeului, cu sprijinul partenerilor și sponsorilor săi”.
Digitalul intră în istoria naturii
Modernizarea instituţiei a antrenat investiţii de aproximativ 13 milioane euro din partea Ministerului Culturii, care a accesat în acest scop, în 2006, un împrumut de la Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei şi de la bugetul de stat. Noua scenografie a muzeului a fost prevăzută cu elemente digitale care să permită descoperirea empirică a informaţiilor despre exponate.
Astfel, variantă actualizată a instituţiei cuprinde o sală multimedia cu facilităţi tehnologice moderne, un laborator destinat copiilor, unde aceştia pot studia organismele la microscop, spaţii special amenajate pentru proiecţii, ecrane cu plasmă şi holograme. Animalele vor fi expuse în diorame care ilustrează fauna lor originară.
În dreptul acestora sunt plasate ecrane touch informaţionale, unde vizitatorii vor putea accesa detalii cuprinzătoare despre exponate. Podeaua unora dintre încăperi a fost recreată din sticlă transparentă și supraînălţată, pentru a potenţa noua imagine avangardistă a instituţiei. Muzeul va mai include, de asemenea, o cafenea, spaţii de relaxare şi studiu, precum şi un magazin de suveniruri personalizate după specificul instituţiei.
Cine se află în culisele noului Muzeu Antipa?
Compania responsabilă pentru renovarea muzeului este Artex Services, singura din România specializată pe amenajări muzeistice, al cărei portofoliu include reamenajarea expoziţiilor din cadrul Complexului Naţional Brukenthal şi al Muzeului Naţional al Carpaţilor Răsăriteni din Sfântu Gheorghe.
Firma s-a ocupat de fiecare aspect al modernizării, inclusiv ”de furnizarea elementelor de signalistică, de light design, new media, de scenografia şi infrastructura aferentă necesară realizării acestora, cu materiale importate în proporție de 65% din totalul amenajării”, după cum susțin reprezentanții muzeului.
”Echipa Artex Services implicată în reamenajarea muzeului a numărat 100 de specialiști: arhitecți, designeri, artiști plastici, graficieni 2D și 3D, scenografi, ingineri constructori, conservatori, muzeografi, restauratori de clădiri de patrimoniu, restauratori de patrimoniu mobil, specialiști în marketing şi PR, precum şi specialişti în fonduri structurale”, oficialii Muzeului Antipa
Reprezentanții instituției declară că reamenajarea muzeului s-a bazat pe folosirea unor materiale conforme cu normele de conservare şi securitate a patrimoniului în vigoare. ”S-au folosit atât materiale tratate ignifug, materiale non-organice care nu afectează patrimoniul muzeului, cât şi materiale de ultimă generaţie în domeniul tehnicii, precum sticla ultraclear sau sistemele de iluminare LED, mese multi-touch, LCD-uri interactive, LCD-uri interactive acţionate de la distanţă cu ajutorul unui radar touch, cupole de sunet etc.”
Și, cu toate că muzeul va avea toate atributele unui loc select, datorită facilităţilor de ultimă generaţie, oficialii „Antipa” declară că îşi vor menţine politica de preţ la un nivel accesibil publicului larg.
”Muzeul este gata în procent de minimum 90%, urmând ca în cel mai scurt timp să fie finalizate testele pentru noile echipamente care fac parte din conceptul de amenajare şi completările ştiinţifice aferente patrimoniului, care vor face parte dintr-un nou sistem de etichetare, interactiv, pe touch screen-uri”, surse din cadrul instituției
Similar Posts:
- Pasajul Universității – împodobit cu arbori
- Muzeul Antipa și Samsung au organizat o expoziție high tech de imagini cu fluturi
- Display-urile digitale se mută în aeroporturi
- KBA va lansa la Drupa mașini de tipar ofset dotate cu tehnologie inkjet
- Packaging Innovations & Empack 2025,un eveniment obligatoriu.
0 thoughts on “Muzeul „Antipa” se redefineşte pe coordonate digitale”