Analiza

Noul Cod al Muncii nu aduce modificări majore pe piaţa de producţie publicitară

• Bookmarks: 19409


Noua variantă destul de controversată a Codului Muncii a ridicat probleme încă înainte de aprobarea ca act normativ oficial. Cu toate acestea, schimbările majore nu întârzie să apară, la scurt timp după intrarea sa în vigoare. Potrivit oficialilor Guvernului, în luna mai, în urma aplicării noilor prevederi din Codul Muncii, dar şi a controalelor intensificate, au fost înregistrate peste 200.000 de noi contracte de muncă. O cifră destul de mare, care demonstrează frica angajatorilor de amenzile prevăzute pentru încălcarea legii. În prezent, aceştia recurg mai repede la încheierea formelor legale de angajare. În producţia publicitară însă, conform declarațiilor oficiale, nu s-au petrecut schimbări majore la nivel de proceduri legale.

Angajatorii nu numai că se grăbesc acum să respecte câteva reguli de bun-simţ privind încheierea formelor legale de muncă, dar sunt mai atenţi la litera legii.

Conform datelor oficiale, cei mai atenţi angajatori sunt, la ora actuală, cei cu activitate în unităţile de pe litoral, în construcţii, în confecţii textile, în pielărie şi încălţăminte, în fabricarea produselor de brutărie şi a pastelor făinoase şi în unităţile alimentare din staţiunile montane. Potrivit unor studii efectuate de Ministerul Muncii în 2010, acestea sunt principalele domenii de activitate cu o frecvenţă mai mare a muncii la negru.

Deşi celelalte industrii nu par a avea un număr mare de angajaţi la negru, noul Cod al Muncii aduce schimbări general valabile şi aplicabile în fiecare domeniu. Măsura mai mare sau mai mică în care domeniile sunt afectate depinde de gradul de adoptare a legislaţiei muncii de factură nouă.

Printre principalele modificări aduse Codului Muncii se numără introducerea agentului de muncă temporară, a perioadei de stagiu pentru absolvenţi şi a obiectivelor de performanţă individuală.

Un domeniu mai puţin afectat de schimbările aduse Codului este producţia publicitară, în mare parte datorită specificului resurselor umane, dar și unor atribute particulare: piaţă mereu în schimbare, tehnologii noi. Prin urmare, oameni specializaţi care se găsesc greu, se formează în timp şi se păstrează cu atenție.

De cele mai multe ori, angajatorii din producția publicitară alocă un timp considerabil de instruire pentru nou-veniţi și investesc timp şi capital pentru a-i forma. Cei buni sunt întotdeauna angajați cu acte în regulă.

În afară de maldărul de hârtii oficiale necesare odată cu introducerea noului Cod, angajatorii din industria publicitară nu resimt efecte sesizabile ale noilor reglementări, din moment ce aplicau deja procedurile prevăzute în Cod pentru perioada de probă a angajaţilor. Totuşi, situaţia nu este atât de simplă nici pentru cei din producţia publicitară, pentru că există riscul ca, după perioada de probă, angajații temporari să nu se integreze și să nu corespundă așteptărilor, iar angajatorul să reia demersul recrutării.

Chestiunea introducerii în sistem a noilor angajaţi, fie ei şi în perioada de probă, este, prin urmare, destul de delicată pentru angajatorii din domeniul producţiei publicitare, pentru că implică pierderi consistente de timp şi resurse financiare.

Ce este foarte nou în Codul Muncii

O noutate este faptul că angajatorul este obligat să înregistreze demisia salariatului. În caz contrar, amenda este între 1.500 şi 3.000 de lei. Această prevedere îi obligă pe angajatorii din producţia publicitară să formuleze şi să înregistreze legal demisiile propriilor angajaţi, care, de cele mai multe ori, se schimbă frecvent, la anumite intervale de timp. Prin urmare, ei vor petrece timp în plus pentru a încheia aceste formalităţi.

În ceea ce priveşte obiectivele de performanţă individuală, angajatorii din industria publicitară se văd nevoiţi să aplice standarde în toate segmentele de activitate. Acest lucru îi obligă pe angajaţi să fie mai atenţi şi implicaţi în activitatea desfăşurată, pentru a fi apoi răsplătiţi cu bonusuri salariale sau promoţii.

Recompensarea performanţei la locul de muncă se va stabili odată cu obiectivele trasate, în funcţie de normele interne ale fiecărei firme. Criteriile de evaluare a activităţii angajatului reprezentau până acum o obligaţie numai în cadrul marilor corporaţii. Asta, pentru că aşa dicta politica internă, iar în cazul firmelor mici sau medii, acestea lipseau complet.

Pentru firmele de producţie publicitară, fie ele mici sau mari, o zonă mai delicată este cea legată de orele suplimentare, având în vedere ritmul alert de lucru în preajma termenelor de predare.

Aici însă, noua legislaţie nu a adus modificări majore privind condiţiile de lucru şi modalitatea de compensare a orelor suplimentare.

Codul Muncii prevede că angajatul trebuie să beneficieze de repausul săptămânal de două zile, iar dacă se depăşesc cele 48 de ore de program acceptate în legislaţie, angajatul va fi răsplătit cu zile libere sau bonusuri salariale.

Similar Posts:

19 recommended
comments icon0 comments
0 notes
409 views
bookmark icon

Write a comment...