Interviu

Pentru ceea ce fac eu, tehnologia latex este cea mai potrivită

• Bookmarks: 421145


Alberth Dumitrescu, general manager EAK Advertising

 

În martie 2009, pe perioada a trei zile, 90 de furnizori de servicii de imprimare au asitsta la lansarea în România a HP DJ L65500, primul echipament de imprimare de format mare cu tehnologie latex. Evenimentul avea loc la mai puțin de un an de la lansarea oficială care avusese loc la Drupa în mai 2008. În ultimii doi ani, imprimantele HP Latex au fost situate pe primul loc în ceea ce priveste numarul de unitati instalate, în categoria imprimantelor digitale de producție din gama celor cu lățime de imprimare cuprinsă între 1 și 1,6 m. Care au fost reperele principale al acestui drum și ce a făcut ca această tehnologie să își câștige popularitatea în rândul furnizorilor de servicii de imprimare?

În această a doua parte a retrospectivei tehnologiei latex în România aducem în prim plan punctul de vedere al unui dintre cei mai recenți utilizatori ai tehnologiei. Alberth Dumitrescu, managerul EAK Advertising, a achiziționat un HP Latex 370 în urmă cu un an și dezvăluie resorturile deciziei de a investi într-un echipament latex, precum și impresiile asupra echipamentului după un an de la achiziție.

Cum ai aflat despre această tehnologie? Cum te-ai decis să o utilizezi?
De tehnologie am am flat încă de la lansarea acesteia. Însă prima dată, m-am interesat mai serios în 2015. Atunci m-am documentat despre această tehnologie și am participat la niște prezentări. Prima prezentare a fost organizată de Verla împreună cu Grup Transilvae.

Care a fost motivația pentru interesul tău?
Am văzut echipamentul la niște furnizori la care externalizasem parte din serviciile pe care le ofeream. Am zis să aprofundez un pic, mai ales că una dintre prezentările pe care le văzusem pentru latex făcea referință la design-ul. interior. M-a tentat foarte mult acest domeniu și pentru că aplicațiile din zona producției publicitare nu mă mai atrăgeau. Mă plictisisem. Mi-am zis că o fac, dar nu mai era ce era odată, totul se reducea la partea de preț. Nu mă mai atrage domeniul, deoarece, chiar dacă aduci o idee creativă, totul ajumge să se reducă la cât costă și afirmații de genul „vrem ieftin”, „n-am nevoie de calitate și vreau cel mai ieftin produs”.

Cât a trecut de la momentul când ai fost la evenimentul de prezentare, până ai achiziționat imprimanta?
Aproximativ un an.

În acest interval ai mai studiat și cu alte opțiuni?
M-am uitat și la alte variante, m-am uitat și la echipamente pe bază de solvent, în speță la Roland, dar o dată ce poziționarea mea s-a schimbat către aplicații din zona home-deco, era evident că nu era tehnologia potrivită, așa că astfel am ajuns la latex. Aplicațiile home-deco reprezintă un domeniu care-mi place, e un domeniu creativ. Pot să zic că la noi este un domeniu nou, pentru că în România se face foarte puțin material pentru personalizări și pentru design interior, deoarece lumea nu știe, arhitecții nu știu, designerii încă nu au aflat de potențialul acestor aplicații. Încă se merge pe varianta „hai să alegem”, sau „hai să aleagă clientul dintr-un catalog cu 100 de modele de tapet și vedem mai departe”.

Cât de mult a contat evenimentul inițial, prezentarea văzută, în luarea deciziei?
Hai să zicem undeva la 50%. Pentru că atunci s-a vorbit mult mai mult despre aplicații, au fost lucruri noi pe care le-am aflat. Știam în mare despre ce este vorba, am văzut mult mai multe detalii, am aprofundat amănuntele tehnice, am văzut ce era în realitate latexul. Tocmai apăruse seria a treia cu avantajele seriei noi de cerneală. Eram decis că trebuie să-mi iau un printer nou. Dar nu neapărat un latex…. Nu neapărat latex, e adevărat, cochetam cu ideea, dar după prezentarea aceea am văzut că se mulează foarte bine pe ceea ce-mi doresc eu. Așa că în iunie 2016 am demarat investiția în echipament.

După ce ai achiziționat-o și ai început să lucrezi cu ea, au fost lucruri care te-au surprins sau pe care nu le știai?
Da, au fost și probleme. Nu m-am apucat imediat să produc cu ea. Trebuia să mă obișnuiesc, era un echipament nou, trebuia înțeles softul, modul de utilizare. Am început să testez materialele pe care lucrasem înainte. De exemplu, pe partea de transfer termic unde aveam funrizori care printau pe latex când aveam nevoie de transfer termic, aceștia foloseau un anumit tip de material. Eu am preferat să folosesc alte materiale, mai subțiri, pe care, deși sunt mai dificil de gestionat, imprimarea artă mult mai bine. Au apărut unele probleme care veneau de fapt de la producătorul materialului care nu avea profilele bine făcute deși erau încărcate pe site-ul HP. Eu am luat profilul de la HP, am folosit și rezultatele nu au fost cele care trebuiau să fie. Am descoperit de unde provin, erau probleme de la temperatura de uscare.

Cum ți-ai dat seama că rezultatele nu erau cele care trebuiau? Era ceva vizibil?
Nu. Din punct de vedere al calității, cred că erau perfecte. Când trebuia să aplici pe textil apăreau neplăceri, nu se mai dezlipeau. Am avut suportul celor de la Algernon, pentru că era materialul era achiziționat de la ei. Am descoperit că, din profil, era setată incorect temperatura. Făcând teste și micșorând temperatura am constatat că dispărea problema. Calitatea printului se menținea, uscarea se producea în parametri normali, dar materialul nu mai rămânea lipit. Apoi am anunțat pe cei de la Siser să schimbe profilul materialului de pe pagina HP. Au fost încântați că au avut un feedback.

A trebuit să-ți găsești niște materiale care să se îmbine la modul optim cu tehnologia pe care ai ales-o?
Da, în principiu este bine să-ți găsești niște materiale potrivite. Problema deosebită nu este să-ți găsești materialele, pentru că cele uzuale se găsesc. Problema apare la categoria materialelor creative, adică materiale mai deosebite, materiale naturale, materiale textile pentru pereți, care sunt destul de greu de găsit. Din această ultimă categorie nu prea găsești pentru că sunt materiale un pic mai scumpe, au evident un rulaj mai mic și furnizorii nu se complică, ceea ce din punctul meu de vedere este o greșeală. Nu poți să crești pe o astfel de piață fără să te implici, pentru că toată lumea riscă un pic.

Aduci niște role de materiale pe care probabil, nu o să le vinzi în două luni, o să le vinzi în șase sau mai mult. Dar odată ce ai început să vinzi, probabil că într-un an sau doi, lucrurile vor începe să se miște. După un an de zile, ca posesor de echipament bazat pe tehnologie latex care sunt aplicațiile care se pretează cel mai bine, din punctul tău de vedere, acestei tehnologii?

Evident, cele care țin de zona creativă, dar trebuie să am și suportul unor oameni pricepuți în design. Nu este o chestie pe care să o pot face singur. Când este vorba de foarte multă interacțiune cu clientul final. Evident, pot să printez fără probleme și materiale uzuale, am câteva materiale pe care printez în mod obișnuit, mi-am făcut un flux tehnologic. Însă mi-ar plăcea mult mai mult ca lumea să accepte și altele. Mulți sunt reticenți, alții sunt mai deschiși, am întâlnit oameni din toate zonele care privesc spre nou. Dificultatea este că oamenii nu știu ce se poate realiza cu un echipament de acest gen.

Când vorbești despre „oameni” te referi la clienți sau la designeri?
Și clienți și designeri. Clientul final își face acum o casă, iar peste zece ani o vilă, deci frecvența interacțiunii cu potențialul acestor aplicații nu este atât de mare. Dar mă refer și la arhitecți și la designeri: mulți deși lucrează de ani de zile și fac lucruri foarte interesante, în domeniul materialelor personalizabile nu știu foarte multe despre potențialul acestei tehnologii. Foarte des îi aud mirându-se de ceea ce se poate realiza cu această imprimantă. Sunt oameni din domeniu, nu te-ai aștepta la o asemenea reacție, dar tehnologia nu a fost promovată decât în rândul furnizorilor de servicii de imprimare.

 

În cât timp ți-ai propus să amortizezi investiția făcută?

Dificil să estimez la ora actuală. Nu aș putea spune exact. Într-o maniera pesimistă, aproximez că într-un an, un an și câteva luni. Recunosc că o bună perioadă după ce am luat echipamentul am făcut o serie de teste cu materialele pe care le foloseam și știam de ele. Chiar dacă am echipamentul de un an de zile, pot să zic că doar de la începutul acestui an am început cu adevărat să lucrez.

Este necesară o astfel de perioadă de testări?
Depinde foarte mult de cum ai lucrat înainte și ce fel de lucrări abordezi. Eu am lucrat înainte și în alt domeniu. Am făcut și lucrări de producție publicitară, fac și în continuare, dar nu fac orice lucrare, nu printez orice și încerc să triez lucrările care vin din această zonă. Vreau să rămân doar pe partea de aplicații de design și home deco. E un domeniu în care lucrurile se mișcă mai greu, am tot avut întâlniri cu arhitecți de când am achiziționat printerul și pot spune că abia acum încep să se vadă rezultatele. Sunt cazuri în care, din momentul în care mă anunță că un client vrea ceva anume, durează și 3-4 luni până se finalizează efectiv lucrarea.

Este vorba de o reticență din cauza tehnologiei sau sunt alte resorturi?
Eu cred că totul este din cauză că nu se cunoaște tot ceea ce se poate face. Deși le explici, mulți nu au abilități tehnice. Trebuie să revin cu telefoane, cu discuții pentru că uită. Am adesea astfel de surprize, dar înțeleg foarte bine că pentru ei nu este ceva obișnuit partea de personalizare și efectiv, rezonează foarte greu cu această idee. După ce fac o lucrare-două cu un arhitect, lucrurile încep să se miște, vin și alte comenzi de acolo. Vin clienți, dar lucrurile se mișcă un pic mai greu. Mai greu decât mă așteptam, dar fiind și pentru mine un domeniu nou accept aceste lucruri.

Crezi acum că ai ales echipamentul corect? Ai fi preferat un echipament dintr-o altă clasă?
În acest moment, pentru business-ul meu este un echipament bine ales, bine dimensionat. Mă refer la prezent. Evident, dacă lucrurile încep să se miște și voi ajunge la volume care să necesite alte echipamente, voi lua alteceva mai evoluat. În prezent, e suficient.

Există lucrări, anumite cereri care nu au putut fi rezolvate?
Puține de acest gen, iar cauza principală a fost lipsa de material. Adică oamenii vroiau anumite lucruri și designerii cereau materiale cât mai naturale. Avantajul cel mai mare al tehnologiei latex este că poți printa pe materiale uncoated cu rezultate foarte bune.

Care este materialul pe care printați cel mai des?
Canvas-ul și diverse tipuri de tapet. Dar în mod constant, pe canvas. Sunt cereri destul de mari pe acest suport. Avem mai multe opțiuni. În principiu, ultimul pe listă este canvas-ul pe poliester, dar în proproție de 95% printez pe bumbac. Și încerc să ofer, pentru că am și anumite variante, materiale fără coating. Am clienți care vor și cer materiale cât mai naturale.

 

Prețul oferit acum îl percepi altfel decât în cazul când discutai despre producție publicitară? Ai acum prețuri cu marjă mai generoasă?

Da, și mai adaug și satisfacția că fac ceva creativ, ceva mai aparte.

 

Care este lucrarea cea mai spectaculoasă, executată cu acest echipament?

Greu de spus. Cel mai mult mi-au plăcut cum au ieșit camerele de copii realizate de noi. Dar și tapetul sau autocolantul pentru pereți sunt lucrări care nouă ne-au ieșit foarte bine.

 

Dacă ar fi să faci acum o investiție, care ar fi aceasta?

Aș cumpăra un echipament latex. Acum a apărut și o serie nouă, dar nu am comentarii negative majore față de actualul echipament. Evident, nici un echipament nu-i perfect, apar probleme ca în orice altă situație. Nu am avut probleme tehnice, ci doar în legătură cu anumite materiale. Încă nu am văzut ceva care să îmi ofere opțiunile pe care mi le oferă latexul, raportat la aplicațiile pe care le abordez eu. Pentru ceea ce fac eu, tehnologia latex este alegerea potrivită.

 

Similar Posts:

42 recommended
comments icon0 comments
0 notes
1145 views
bookmark icon

Write a comment...