Analiza

Publicitatea online se detaşează de outdoor în clasamentul investiţiilor media

• Bookmarks: 20512


Potrivit studiului recent publicat Media Fact Book, investiţiile în publicitate vor scădea cu aproximativ 3% pe parcursul anului 2011. De asemenea, raportul prezintă cifre ale scăderii segmentelor de media tradiţionale în 2010 comparativ cu 2009, declin estimat a continua pe parcursul acestui an. Singurul mediu care s-a înscris într-o evoluţie ascendentă şi în prognoze optimiste este online-ul, care anunţă să devanseze publicitatea OOH.

Raportul semnat de agenţia Initiative arată că piaţa publicitară a însumat valori nete de 316 milioane euro în 2010, cu 8,5% mai mici decât în 2009. Însă procentul scăderii este moderat faţă de cel din 2009, când deprecierea măsura 37 de procente. Pentru anul în curs, autorii studiului estimează o coborâre a cheltuielilor destinate publicităţii până la 306 milioane euro, urmând ca piaţa să revină pe un făgaş ascendent în 2012.

Publicitatea TV scade, dar conduce

Bugetele de promovare alocate televiziunii s-au depreciat cu 6% în 2010 comparativ cu 2009, iar veniturile nete consemnate de acest segment au totalizat 209 milioane euro. Cu toate că este anticipat un nou picaj al investiţiilor dedicate comunicării TV până la finele acestui an, de 5.26 procente, televiziunea va continua să fie mediul de promovare preferat de companii, deţinând, la ora actuală, o cotă de piaţă de 66%. Sumele pe care le-a punctat segmentul radio din advertising au coborât cu 16% în 2010 faţă de anul precedent, la 21 milioane euro, în timp ce printul a cunoscut cel mai mare declin, de 30%.

Outdoor-ul, depăşit?

Internetul a fost unicul mediu de promovare care s-a poziţionat pe o linie progresivă anul precedent. Investiţiile mobilizate pentru acest sector s-au ridicat la 26 milioane euro, sumă echivalentă cheltuielilor alocate segmentului print şi superioară celor pentru radio.

Dar dacă, până nu demult, principalul rival în materie de bugete publicitare al online-ului era presa scrisă, se pare că aceasta din urmă nu mai reprezintă o provocare reală. Sumele şi poziţiile în clasament se dispută, acum, între publicitatea virtuală şi outdoor. Probabil că avansul pe care îl va lua internetul faţă de semnalistica OOH se explică inclusiv prin prisma diferenţei de costuri.

Experţii estimează că publicitatea virtuală va atrage investiţii totale de 34 milioane euro în 2010, cu 30% peste cele care vor reveni presei scrise şi cu 11% mai mult decât cheltuielile pentru outdoor.

Este adevărat că preţurile pentru produsele outdoor au scăzut dramatic de la debutul crizei, dar nu suficient de mult încât să fie comparabile cu cele pe care le implică mediatizarea virtuală. Probabil atuul esenţial al promovării online este posibilitatea companiilor de a cuantifica numărul de vizualizări şi impactul portofoliilor lor asupra publicului internaut, precum şi de a depista preferinţele specifice fiecărui vizitator în parte.

Aspectul mai degrabă impersonal şi mesajele generale transmise de semnele outdoor eşuează în a angaja privitorii şi, cu atât mai mult, în a-i convinge să cumpere produsele mărcii respective. Mai ales pentru că elementele inovatoare şi distinctive în materie de afişaje outdoor – ecranele digitale, display-urile touchscreen interactive etc. – sunt încă într-un stadiu benign pe piaţa autohtonă.

La aceste inconveniente se adaugă şi suspansul generat de fluctuaţiile preţurilor materialelor necesare producţiei de semne, care pun piaţa de signalistică sub auspicii incerte.

Reclamele online, în schimb, permit companiilor să îşi identifice prospecţii şi să-şi ajusteze oferta la nevoile fiecăruia, apelând la instrumente de monitorizare a traficului virtual de care semnalistica tradiţională încă nu dispune.

În plus, ele sunt o alternativă mai antrenantă la advertising-ul clasic, întrucât ofertele plasate pe paginile web sau pe platformele sociale ale companiilor reunesc substantivele unor strategii de marketing colocviale şi interactive – jocuri, concursuri, promoţii. Toate acestea, contra unor investiţii sensibil mai mici decât cele necesare aplicaţiilor clasice.

Potrivit analizei Initiative, actualul succes al online-ului se datorează, în proporţie de 75%, reclamelor de tip display suprapuse conţinutului site-urilor, şi evoluţiei marketingului mobil.

Similar Posts:

20 recommended
comments icon0 comments
0 notes
512 views
bookmark icon

Write a comment...