Analiza

RE:START FOLCLOR

• Bookmarks: 32548


Urzeala e un brand romanesc de streetwear si o comunitate de tineri mandri si inspirati. E neaosș, fluieraă si fredoneaza doine cand se da pe role. E urban, are skateboard dar si bunici la tara, iar un lucru stie sigur: ca e musai sa-ți cunosti trecutul si motivele. Urzeala inseamna straie de oras, imprimate cu motive inspirate din folclor, lucrate romaneste, purtate cu mandrie si respect. Vrem sa ducem mai departe cultura romaneasca prinsa-n traditii, neam si port. Urzim ca sa nu uitam cine suntem si cum am ajuns aici. Urzim cu folos pana la capat de fir. Urzeala a inceput in 2013 din respect, datorie si iubire pentru bunicii si traditiile noastre.

urzeala_03

Cum se deapănă, până acum, povestea ei? dar pe mai departe?
A fost și încă e un drum minunat, drum pe care-am întâlnit o mulțime de oameni frumoși și vrednici de urzit. Planul inițial era să prezentăm în paralel motivele care au constituit inspirația pentru modelele Urzeală. Între timp, ne-am dat seama că am vazut sute de planșe, cusături, motive sculptate în lemn, semne pictate care au devenit structura a tot ceea ce facem. Intr-o seară, tot discutând, am avut o străfulgerare, realizând că probabil asta înseamnă să continui ceva: să aduci lucrurile spre tine, nu să mergi tu spre ele. Pentru că ne-am dăruit complet acestei idei, de a duce mai departe tradiția strămoșească, de a redefini folclorul, Urzeală a crescut repede și sănătos. Ne-ar fi drag să spunem, dupa vorba basmelor vechi, cât alții în zece. Însă în cazul nostru, n-a fost nevoie de minuni ci mai ales de oameni minunați care ne-au fost alături si au ales să urzească cu noi. De la oameni care activează în zona muzicală, la producători, regizori, designeri, street artiști sau sportivi urbani, organizatori de festivaluri și evenimente, cu toții ne-au ajutat să împământenim ideea și să transmitem mesajul.
Suntem mândri de faptul că am dat naștere la ceva ce lipsea și de reușita de a inspira cât mai mulți să facă la fel.
Fiind primul brand de streetwear de inspirație tradițională, am știut de la bun început că trebuie să ne asumăm un rol. Acela de a deschide un drum.
Am hotărât ca prin serii limitate și un efort de producție pur românesc, să păstrăm tradiționalul cât mai aproape de izvoarele sale. Urzit în România a devenit de-atunci un slogan de la care nu vrem să ne abatem. În scurt timp de la lansare, am primit strigare de peste Prut ajungând astfel să urzim și în Basarabia. Urzeală în Basarabia a devenit imediat o punte de legătură și un mod de a depăși granițele, prin oameni frumoși care au îmbrăcat urzeala noastră. Prin dânșii am putut participa ca invitați la o serie de evenimente locale și colabora cu artiști basarabeni, dintre care îi amintim cu mare drag pe cei de la 100 de Movile.
O mână de oameni talentați, care au pornit într-o călătorie spre a descoperi firele ce leagă folclorul muzical din Basarabia de cel de peste Prut și de a le uni într-un bogat documentar.
Am participat cu trup și suflet la Festivalul IA MANIA, în inima Holercanilor, unde se întâlnesc artele născute din tradiții și oamenii care le duc mai departe. La Mai Dulce la Chisinau si vom onora cu drag invitatiile primite de peste Prut oricand.
Urzim cu folos din 2013 și n-avem de gând să ne oprim prea curând. De-a lungul drumului ni s-au alăturat oameni cărora le mulțumim și sperăm să mergem tot înainte împreună.

urzeala_06

Cine realizează desenele de pe articolele pe care le comercializați? Ce îi împinge de la spate să creeze noi modele?
Urzitori pentru designurile urzeală sunt doi la număr, The Fly (Cosmin Ionuț Iluc) și Paul Vîrlan care s-a ocupat și de recentul rebranding #urzeala.
Inspirația și motivația lor nu este diferită de a celorlalți urzitori. Din respect pentru tradițiile și cultura românească și din dragoste pentru colegii lor preferați din team.

Cum personalizați tricourile și bluzele: imprimare digitală, broderie, serigrafie?
Fiindca e un concept urban ne-am oprit la serigrafie și la print digital, modalități mai apropiate si mai potrivite pentru dinamismul și simplitatea #urzelilor.  

Unde realizați acest proces: in-house sau la alți parteneri?
De aproape doi ani lucrăm cu parteneri/prieteni. Am avut spațiul nostru, dar, din motive independente de voința noastră, l-am închis.

Există și un magazin de unde se pot cumpăra produsele voastre? Dacă da, unde?
Există, dar nu un shop Urzeala. Se găsesc la Cărturesti, My Romanian Store, Open Minds. Ar fi interesant de explorat și alte colaborări, dar, ca să-ți spun drept, nu ne-am concentrat foarte mult în direcția asta.

“Urzeală” este o afacere profitabilă sau un statment cultural/social? Pot coexista aceste două direcții? Ce contează, acum, mai mult pentru voi?

E un statement, asta în primul rând, pentru toti urzitorii. Și pentru cei ce au generat proiectul, dar zic că si pentru cei care poartă și reprezinta #urzeala. E un proiect derivat din hub-ul Tezaur Romanesc. Pentru a duce mesajul mai departe, a-l îmbogati, a-l rafina, e nevoie și de o componentă comercială, pe care, în primii doi ani, am cam neglijat-o și asta a avut impact și în comunicarea și coerența brandului și în creșterea comunității.

Există o versiune a magazinului în engleză? Credeți că produsele voastre pot fi comercializatre în alte țări?
Acum lucrăm la ea. Da, există interes și din partea urzitorilor din alte țări și de alte naționalități care sunt interesați fie de fresh design, fie de branduri de inspiratie etno sau pur și simplu de spiritul ăsta de prietenie și apropiere.

urzeala_05

urzeala_07

Cât de mult contează semnătura designerului în succesul unui produs de-al vostru?
Sper să nu se supere Fly sau Vîrlan că zic asta. Inspirația, talentul și implicarea designerilor contează super-mult. Ele sunt canalele din prima linie pentru transmiterea mesajului. Omul intră în contact cu designul și abia ulterior accesează conceptul, ideea de team. Noi am pornit împreună tocmai în ideea de a susține comunitatea de tineri artiști, performeri, designeri și de a ne ajuta între noi, nu pentru că era vreunul dintre ei recunoscut și am tras foloase de pe urma asta. Urzim cu folos împreună, și sper ca într-o zi primele designuri sa fie expuse prin vreo galerie de artă urbană. Cu tot cu semnătura lor.

Este urzeală un keyword bun pentru promovare online? Cât de mult v-a afectat/ajutat similaritatea cu serialul tradus în română cu același cuvânt?
Greu de zis, fiindcă nu avem încă nicio campanie online la activ. Doar ceva sponsored si boost post pe facebook, în ultima perioadă. Să-ți zic drept, eu am aflat de film dupa ce am început #urzeala fiindcă oamenii cărora le povesteam ziceau, a, urzeala, ca-n urzeala tronurilor? Și era nițel enervant fiindcă știrbea din entuziasmul lansării. Nu știu dacă a ajutat sau nu similaritatea, dar altceva a contat mai mult și anume faptul că tot încercand să explicăm ce înseamnă urzeala de fapt (si sensul principal si cele secundare), a trebuit să găsim contexte de utilizare și, astfel, cuvântul s-a restartat, oamenii au început să-l foloseasca în expresii și chiar să inventeze cuvinte compuse sau urări: urzotrip, 1 mai urzitoresc, să urzim cu folos, la multi ani urziți cum îți dorești. Și asta mi s-a parut frumos. Și de folos.

Ați încercat să profitați de pe urma acestei similarități și să scoateți produse cu această tematică?
Nu știu dacă vreunul dintre noi e așa implicat în povestea asta cu filmul ca să aprofundam o potențială direcție cu tematica de care intrebi. Nu, nici n-am încercat și nici n-o să încercăm. La nivel de concept, nu văd unde ar fi similaritățile.

urzeala_01

Cât de mult poate fi reintepretat vizual folcorul românesc? Există o zonă unde elementele vizuale se întâlnesc cu alte culturi?
Cât de mult, nu stiu să răspund, căci nu cred că s-a terminat reinterpretarea lui. Folclorul e chiar o sursă inepuizabilă de inspirație și vizual, dar și din punctul de vedere al conceptelor și al valorilor. Da, există, sigur. Și nu puține.

Care este mecanica de creație a unui produs; se pleacă de la un element care provine din folclor si se adapteaza unui stil contemporan sau se alegeti un pattern urban pe care încercați să îl reproduceți cu elemente care provin din folclor?
Depinde de design. Nu avem o rețetă standard. Poate fi un vizual, un element sau un grup de elemente reinterpretate vizual, dar, fără a afecta compoziția si, implicit, mesajul inițial. Sau un concept original inspirat din viața românească, din basme, din fundamentele de funcționare, concept pe care-l prezentăm într-o formulă vizuală adecvată. Sau poate fi un mesaj pe care vrem să-l transmitem și pentru care căutăm ulterior elementele din care să-l compunem și, ulterior el cunoaște o reprezentare vizuală în stilul #urzeala. Cum ar fi acum cu Basme Românești. Ăsta e răspunsul nostru la Mickey Mouse și compania. Am vrut să arătam că folclorul, bestiarul mitologic românesc, basmele noastre sunt mai cool decat ale lor. Nu am luat un urs și l-am trântit pe un tricou. Am combinat legende și simboluri. Fiecare design are povestea lui, exista o mecanică, dar, e diferită pentru fiecare în parte.

urzeala_03

urzeala_02

Ce alte articole aveți în plan în afara celor existente pe site?
Prima colecție pentru copii, după aceea vrem să trecem si la alte produse vestimentare: bluze, pantaloni scurți, rochii. Să putem prezenta ținute complete. Acum avem în lucru colecția capsulă Basme Românești și pentru adulți care va aduce și piese vestimentare noi. Lucrăm la pasul urmator care înseamnă o diversificare de linie: o sa avem produse cu printuri mai simple și urzelile cu designuri pe linia celor de până acum; cu poveste, culoare, mesaj. Dar toate la timpul lor și cu voia Domnului. Pe lângă articole,  urzeala team pregatește un grup frumos în care toți cei interesați de sporturi urbane, artă urbană, manifestări urbane pot comunica, schimba păreri, idei și pot urzi mai cu folos împreună.

Similar Posts:

32 recommended
comments icon0 comments
0 notes
548 views
bookmark icon

Write a comment...