Ce a însemnat 2016 și ce va aduce 2017 pieței de imprimare și semnalistică din România
Anul care se apropie de final a conturat o piață care traversează o schimbare atât în ceea ce privește aplicațiile generatoare de profit, cât și companiile care le gestionează. Imprimarea de format mare este azi, în România, o aplicație dedicată, aproape în exclusivitate, digitalului. Companiile care fac serigrafie de format mare sunt foarte puține, iar acelea care încă mai furnizează astfel de servicii au renunțat să le mai promoveze. Aplicațiile noi încep să se facă simțite și în preocupările furnizorilor de servicii de imprimare. Iată o scurtă trecere în revistă a celor mai importante momente ale anului care se încheie.
Deriva OOH-ului
OOH-ul caută să intre într-un acord cu legea care îi organizează activitatea, finalul lui 2015 aducând modificări ale celebrei legi Udrea, dar care nu au fost puse în vigoare în acest an. Fiecare mesh amplasta pe clădirile din București reprezintă tot atâtea excepții de la o regulă care nu reușește să fie acceptată. Cireașa de pe tort a oferit-o chiar Executivul care a îmbrăcat clădirea Guvernului cu un mesh care promova campania de achiziție a Cumințenie Pământului.
Lobby-ul în favoarea păstrării, pe marile artere, a formulei actuale de afișare publicitară de mari dimensiuni este mai puternic și mai bine susținut decât sesizările celor care o contestă și fac apel la respectarea literei legii. Este de așteptat ca anul care vine să nu aducă mari schimbări în acest domeniu indiferent de cât de vocale vor fi protestele celor care militează pentru o estetică a imaginii orașului în care trăim.
Publicitatea stradală s-a confruntat în 2016 cu o altă reglementare care a schimbat regulile jocului. Este vorba de publicitatea electorală care a fost restrânsă pentru un mai bun control al surselor de finanțare și pentru a oferi o expunere egală pentru toți candidații. Potrivit legislaţiei în vigoare, materialele de propagandă electorală permise în campania electorală sunt afişele electorale cu dimensiunea de cel mult 500 mm pe 350 mm, afişe electorale de convocare la reuniuni electorale cu dimeniunea de cel mult 400 mm pe 250 mm. Ce nu a putut prevede noua lege este mutarea campaniei electorale în afara perioadei de campanie. Atât alegerile locale, cât și cele parlamantare au fost marcate de același fenomen al migrației afișării mesjelor electorale în afara campaniei și deghizate în mesaje cu caracter social sau umanitar.
Raru’ umple caru’, desu’ umple fesu’
Frecvența edițiilor Print&Sign îi preocupă pe organizatori, dar nu numai pe aceștia, de mai bine de trei ani și, iată că, 2016 a fost primul an în care eindustria imprimării nu a avut un eveniment. Print&Sign a luat o pauză de un an, timp în care și-a ținut publicul aproape printr-un eveniment destinat industriei ambalajelor, dar organizat astfel încât să prindă în horă și expozanții de tradiție ai Print&Sign. Packexpo nu a fost un succes de casă, dar nici un eșec care să îi pună pe gânduri pe organizatori. Chiar dacă industria amblajelor este una în care recesiunea nu s-a făcut simțită, nivelul de interes pentru târguri și expoziții al celor care alcătuiesc această categorie pare destul de scăzut. Semnalele venite după închiderea târgurilor din această toamnă dinspre Euroexpo, organizatorul Pack Expo, Giftsshow și Print&Sign, denotă un optimism îmbucurător pentru ediția din 2017 a Print&Sign. Oficialii Euroexpo au lăsat să se înțeleagă că metri pătrați disponibil în centrul expozițional Romexpo se epuizează în același ritm cu zilele rămase din 2016 prefigurând un mult așteptat moment al ocupării spațiului expozițional cu mult timp înainte de deschidere târgului.
Schimb de generații
La mijlocul lui 2015 l-am invitat pe un mai vechi prieten al Universign și bun cunoscător al pieței de imprimare de format mare din Europa să facă o radiografie a felului în care digitalul influențează lumea impirmării. Lucien Moons a punctat categoric momentul: “Pentru a avea succes într-o piață digitală este absolut necesar să ai o echipă formată din persoane sub 25 de ani.” Articolul lui Lucien îl puteți consulta aici.
Nu cred că există vreo companie implicată în doemniul imprimării de format mare, furnizor de echipamente sau furnizor de servicii de imprimare, care să-și fi asumat un astfel de pariu îndrăzneț și să pună în funcții de conducere tineri de 25 de ani. Antreprenorii care au făcut carieră în acest domeniu și care au influențat sfârșitul secolului trecut și prima decadă a acestui mileniu fac un pas înapoi, dar nu își predau compania pe mâna noii generații. Asta nu înseamnă că industria nu se primenește, dar nu din interior, ci din afară, prin apariția unei noi generații de antreprenori care gândește altfel business-ul și felul în care imprimare se poate asocia cu mediul digital. Am dedicat toate edițiile din 2016 aducerii în prim plan a acestor noi întrerpinzători. Fabrica de Litere, Urzeala, Printoteca, T-Shirt Van, Matter of Spirit, Wink Media, Headprint sunt printre cei care vor marca industria în anii care urmează, iar anul viitor vă propunem cel puțin tot atâtea nume noi de descoperit.
În ceea ce privește numele consacrate, anul 2016 a adus un eveniment cu potențial de breaking news care, în final, s-a așezat la rubrica faptelor diverse care urmează să fie confirmate. Achiziția Randder de către Profi Print a aprins speranțele de coagulare a unui model de Merging&Aquisitions pentru acest domeniu, dar evenimentul a alunecat rapid din știre de primă pagină în zvon șoptit pe la colțuri. Din știrea anului a rămas un billboard amplasat lângă Biblioteca Națională care anunță că Randder a fost achiziționat de către ProfiPrint, în vreme ce pe site-ul oficial al Randder se anunță cu litere de-o șchioapă: we’ll be back soon.
TVA zero pentru publicitate?
2017 este la o aruncătură de băț. Vine cu un nou guvern care, cel puțin declarativ, are în tolbă măsuri care vor sprijini întreprinzătorii. Un partid declarat de stânga a câștigat alegerile cu un program neo-liberal alimentând încă o dată teza că există un decalaj major între percepție și realitate sau că atât timp cât ideile preconcepute rămân bine fixate în minte nu vom vedea schimbările care se petrec sub nasul nostru. Din tot setul de măsuri anunțat de noua putere cea care ne interesează și pe care o vom urmări pe parcursul lui 2017 este reducerea sau chiar eliminarea TVA pentru publicitate.
La mulți ani!
Similar Posts:
- Organizatorii Sign&Digital UK mai lansează un târg dedicat industriei de imprimare
- One for the money, one for the show
- Sunt necesare două evenimente destinate producției publicitare?
- Print & Sign 2015 – la 85% din suprafata anului trecut, cu 6 luni inainte de deschidere
- Echipamentele Hewlett Packard testate la Barcelona