Interviu

Un seminar al contrastelor

• Bookmarks: 22 • Comments: 3580


Evenimentul organizat de APIIP în colaborare cu Euroexpo și-a propus o miză generoasă de dezbatere, însă aportul categoriilor direct vizate a fost inegal. Ca atare, la finalul seminarului, cu greu se puteau extrage concluzii care să poată fi concretizate într-o bază schimbată de colaborare .

Relația dintre agenție, client și firma de producție publicitară a fost și rămâne o temă cu posibilități infinite de parcurs, rămânând mereu actuală pentru cei direct implicați. Ca atare, evenimentul central al primei zile a târgului Print&Sign a reușit să strângă o audiență relevantă din punct de vedere numeric, prezența participanților indicând un interes pronunțat față de tema propusă de organizatori. Deși locurile din sala Virgil Madgearu au fost ocupate aproape în totalitate, s-a dovedit, chiar prin testul făcut la fața locului de Gabriela Vrânceanu Firea, moderatorul întâlnirii, că 90% din invitați proveneau din producția publicitară. O numărătoare simplă a arătat că, din partea agențiilor de publicitate, la eveniment au participat doar persoanele desemnate în calitate de speakeri, în timp ce, din partea clienților, în sală erau doar doi reprezentanți. Oricât de obiective ar fi fost cauzele care să fi determinat absența masivă a agențiilor de publicitate și clienților finali, acestea nu se pot constitui într-o justificare logică pentru disproporția creată.

Dezechilibrul numeric a fost întărit de modul în care au fost puse în fapt etapele evenimentului, construit în principal în jurul discursurilor ținute de reprezentanții fiecărui domeniu. Partea introductivă a fost rezervată speakerilor ce reprezentau producția publicitară. Dan Văleanu- A&M international, Alexandru Oancea-Magnum, Dan Drăguț- Eltrix și Geo Baraian-Impression Graphics România au fost cei desemnați să ilustreze temele relevante ale domeniului, precum și felul în care acesta se confruntă cu realitatea prezentă. Discursurile au fost percutante și incisive, chiar emoționante pe alocuri, tratând însă atent problematica actuală a domeniului, semn că în producția publicitară au apărut promotori capabili să modifice dinamici eronate și să seteze perspective îmbunătățite. În timp ce, în prima parte a evenimentului, audiența s-a bucurat de impactul unor prezentări atent formulate și structurate, în cea de-a doua parte atmosfera s-a rarefiat, căci reprezentanții agențiilor de publicitate au ales să intre într-un dialog direct cu audiența, fără o ilustrare prealabilă a unor puncte de vedere sau problematici cu care au de-a face în relațiile cu producătorii. “ Nu am pregătit un speech” a fost sintagma cu care aceștia și-au marcat începutul prezenței în fața audienței, un intro de altfel potrivit pentru nonconformisul cu care sunt asociați cei ce lucrează în agenții de publicitate. În absența livrării programate a unor teme de meditație sau dezbatere, aceștia au fost asaltați de întrebări care atingeau teme sensibile pentru ambele tabere. Derapajul descendent al prețurilor, refuzul avansurilor de plată la contract, deadline-urile nerespectate, termenele de plată și garantarea acestora, precum și criteriile de alegere a furnizorilor au fost cele mai accesate subiecte, însă și întrebările și răspunsurile s-au situat la limita evidenței, nefiind emise idei noi sau propuneri concrete de schimbare. Pe alocuri tensionat, dialogul a fost mai degrabă steril, temele aduse în discuție contrastând puternic cu elementele puse în lumină de discursurile care au deschis seminarul.

Chiar și în absența livrării unor concluzii constructive, evenimentul a avut meritul de a scoate la suprafață o stare de fapt modificată. Producția publicitară a devenit ceva mai atentă la propria ținută și mai preocupată de binele comun și mijloace sănătoase de existență. Recesiunea este de factură nouă, însă problematica domeniului dăinuie de la începuturile sale. Abordarea și tratarea programată a acesteia în cadrul evenimentelor sau întâlnirilor informale între reprezentanții cheie ai domeniului nu poate fi o rețetă ce poate mobiliza automat schimbarea, însă este un punct de început cât se poate de corect.

“ Până unde poate merge negocierea cu un client și de unde începe șantajul?”– Geo Baraian, Impression Graphics România

“ Piața producției publicitare este în încă în formare, până la maturizare mai trebuie să treacă ceva timp”- Lilian Neagu, Ogilvy

“ În 2009, preurile practicate în producția publicitară au scăzut cu 20%, ca urmare a presiunii impuse de clienți”– Dan Văleanu, A&M International

“Prețul reprezintă o dovadă de respect”- Alexandru Oancea, Magnum

“În 2008, valoarea pieței de producție publicitară s-a ridicat la aproximativ 200 milioane de euro ”- Liviu Rogojinaru, Eurocosimo

Similar Posts:

22 recommended
comments icon3 comments
3 notes
580 views
bookmark icon

0 thoughts on “Un seminar al contrastelor

    Write a comment...