În producția publicitară, prin mascotă se înțelege costumul ce reprezintă un personaj menit să promoveze un brand sau un produs. Mascotele devin interesante şi atrag atenţia când sunt utilizate pentru promoţii sau în cadrul diferitelor evenimente. Laura Marian este Managing Partner la compania Concret Advertising şi vorbeşte în acest interviu despre evoluţia acestui tip de activitate promoţională şi despre posibilii clienţi pe care îi poate atrage o firmă ce are mascote în oferta de produse.
Când aţi început afacerea cu mascote şi cum s-a modificat de atunci acest domeniu?
Proiectul mascote.ro a luat fiinţă la mijlocul anului 2006, după ce o companie ne-a solicitat producerea unei mascote după desenul primit de la aceasta. Iniţial, am produs mascote doar la comandă, după designul clientului, însă, în timp, ne-am adaptat la cerinţele pieţei şi am inclus în ofertă şi modele predefinite, cu un timp de livrare mult mai scurt şi la un preţ mai accesibil, datorită costurilor de matriţare reduse.
Ca volum, vânzările de mascote au crescut până pe la începutul anului 2009, când bugetele de marketing ale companiilor au început să se diminueze. De atunci acest proiect s-a înscris într-o evoluţie constantă, dar sigură.
Este profitabilă specializarea exclusivă pe mascote? Echilibrează celelalte două proiecte, Cuburi Magice şi Materiale Promoţionale, balanţa vânzărilor?
Cu siguranţă, la ora actuală nu poţi spune că la noi în ţară poţi face bani din mascote. Acest proiect este, mai degrabă, parte integrantă din imaginea firmei şi din politica ei de a oferi “altceva”. Cele patru proiecte (Promoţionale, Cuburi Magice, Mascote şi Tangle) se echilibrează unul pe altul, iar în timp se mai adaugă şi altele pentru un echilibru perfect (mă refer la www.rubikpromotions.ro, încă în lucru).
Piaţa din România are încă nevoie de “educaţie” în ceea ce priveşte mascotele, în primul rând în a face deosebire între o mascotă (o uriaşă jucărie de pluş) şi un costum (o hăinuţă care sugerează un personaj), dar şi în a face deosebirea între impactul şi preţul acestor două soluţii.
Am constatat însă că, chiar şi pe partea de mascote, poate fi profitabil să lucrezi pe stoc. De aceea, chiar şi în această perioadă, când bugetele de marketing rar mai prind frâu liber şi sunt aprobate mai mereu în ultima clipă, este în avantajul nostru faptul că putem oferi clientului o mascotă în 24 de ore.
Cine îşi mai promovează produsele și brandul prin intermediul mascotelor?
În general îţi trebuie un buget de marketing relativ extins să poţi include o mascotă – şi spun asta nu pentru că mascota în sine este foarte costisitoare, ci pentru că aceasta trebuie inclusă într-o campanie de marketing centrată pe imaginea ei, creată special pentru ea. Companiile care aleg să se promoveze cu ajutorul unei mascote îşi identifică imaginea cu aceasta şi o folosesc de-a lungul mai multor ani şi a mai multor campanii.
Nu există un tip anume de companie care se promovează cu ajutorul mascotelor în mod special, însă o mascotă e aleasă cel mai frecvent ca instrument de promovare de către companiile care au produse adresate copiilor sau care desfăşoară campanii şi concursuri pentru copii. De asemenea, mascotele sunt frecvent alese să împartă pliante, deoarece cresc sensibil receptivitatea publicului.
Care este cel mai recent proiect de acest fel?
Nu vă pot spune cu certitudine care este ultima mascotă care a ieşit pe uşa noastră, însă cel mai recent proiect mai deosebit a fost cel pentru Danonino, în care au fost implicate nu mai puţin de cinci mascote Danonino cu părul albastru.
Se poate vorbi de un sezon de vârf pentru acest segment sau sezonalitatea nu influenţează cererea?
În advertising în general, vânzările ating un vârf în perioada aprilie-iunie şi apoi pe finalul anului – de la finele lunii septembrie şi până în decembrie. Vânzările de mascote se înscriu cam în acelaşi trend, cu atât mai mult cu cât, în timpul verii, utilizarea mascotelor în campanii outdoor (predominante) este limitată din cauza temperaturilor.
Totuşi, având în vedere ceea ce menţionam înainte cu referire la amploarea unei campanii în care este implicată o mascotă, procesul prin care clientul se decide asupra unei mascote este unul destul de lung. Acest lucru ne face să fim implicaţi în proiectul cu mascote destul de intens pe tot parcursul anului prin legătura permanentă, discuţiile şi negocierile avute cu clienţii pe marginea modelelor, a materialelor, a culorilor etc.
Ce tehnologie utilizaţi şi ce materiale sunt necesare pentru producerea mascotelor?
Mascotele sunt produse într-un atelier foarte asemănător cu unul de confecţii. Există, ca şi acolo, un departament de creaţie, care schiţează mascota după desenul clientului, făcând ajustările necesare – pentru că nu orice mascotă desenată poate fi folosită ca atare şi în realitate. Ulterior se creează două tipare pentru confecţionarea ei – unul pentru exterior şi unul pentru suportul interior. Îmbinarea părţilor componente ale mascotei este făcută diferit, în funcţie de materialele folosite: prin coasere (manuală şi parţial mecanizată) şi prin lipire.
În funcţie de complexitate şi de model, se pot impune şi alte elemente în construcţie: cercuri de aluminiu, burtă din puf, pictarea materialelor (şi aici mă refer la desen artistic, cu aerograful), aplicarea de mustăţi, păr sintetic etc.
Cât de costisitoare este o mascotă?
Cele mai costisitoare mascote sunt cele ale căror design este foarte complex, cele care solicită materiale variate.
În acest caz, costurile de proiectare şi matriţare ale mascotei sunt cele care au o pondere ridicată în preţul final.
Totuşi, având în vedere că materialele şi mâna de lucru sunt de cea mai înaltă calitate, durata de viaţă a unei mascote este de ani întregi – avem mascote produse în 2006, folosite cu succes şi astăzi. Astfel, costurile se amortizează în timp şi investiţia devine justificată curând, pentru că mascota îşi atinge scopul: atrage atenţia şi promovează brandul.