Analiza

Magheru, bântuit de publicitate

• Bookmarks: 45710


Într-un parcurs alternativ, bulevardul care taie inima orașului ar fi trebuit să fie răsfățat de urbaniști și investitori. Ar fi trebuit să strălucească, să fie loc de promenadă și reper de etalare. Ar fi trebuit să fie artera comercială simbol a orașului. Astăzi este doar un loc de trecere, pustiu în propuneri, abuzat de trafic și speculat anarhic de advertiseri și întreprinzători.

Nu a ajuns ce ar fi trebuit să fie. O evoluție care ar fi urmat un curs firesc al normalității urbanistice l-ar fi arătat transfigurat cu măsuri potrivite sensului său, prin intervenții care i-ar fi respectat și conservat tezaurul arhitectonic, dar l-ar fi lăsat totodată să se bucure de dinamica contemporaneității. În schimb, locul a ajuns depozitarul unei istorii amestecate, în care conviețuiesc, laolaltă, tare ale neglijenței și nepăsării cu demersuri comerciale cu aer derizoriu. Însemnele de rit publicitar nou speculează oportunist suprafețele de expunere părăginite, parte din ele fațade de clădiri marcate cu temuta bulină roșie.

Magheru este în topul celor mai traficate artere din capitală, atât în ceea ce privește traficul rutier, cât și ca număr de pietoni care-l traversează. În ciuda acestei statistici, artera n-a beneficiat, decât punctual, de demersuri publice sau private care să o transforme într-o zonă viabilă din punct de vedere comercial. Bulevardul se păstrează, însă, ca un spațiu oportun pentru marii advertiseri, omniprezenți prin expuneri masive de mesh-uri, posibile prin permisivitatea legii care reglementează publicitatea outdoor și, mai recent, prin eludarea acesteia.

Interesul advertiserilor este just, dintr-o perspectivă pragmatică: suprafețele de expunere sunt mai mult decât generoase, iar nivelul de audiență unul uriaș. În plus, în decursul a peste două decenii în care Magheru a găzduit sute de campanii publicitare majore, locul a intrat în mentalul colectiv ca unul dedicat și chiar menit acestor demersuri. Tot dintr-o perspectivă care amestecă pragmatismul cu neglijența, s-a creat convingerea că prezența mesh-urilor uriașe nu împietează clădirilor aflate pe bulevard, ci este o rezolvare estetică bine venită, prin care este mascată paragina fațadelor ignorate, și mai apoi uitate pe deplin de municipalitate. Este derizoriu să invoci rezolvări estetice prin mascare, atâta timp cât bulevardul a căpătat, în timp, aspectul unui bazar în care se amestecă magazine de artizanat, fast food-uri cu aer provizoriu, sex shop-uri, casino-uri și spații comerciale abandonate, alături de câteva investiții comerciale de dată mai recentă, adică o reprezentanță a unei companii de telefonie mobilă și două parfumerii. În lipsa oricăror reglementări de afișare publicitară, care să vizeze nu numai aspectele de ordin tehnic, legate de amplasare și suprafețe, ci și pe cele de ordin estetic, care să asigure o coerență vizuală și să respecte particularitățile arhitecturale și aspectele de natură socio-urbană, fața comercială a spațiilor de pe Magheru este rezultatul unor soluții periferice de amenajare și semnalizare. Însemnele publicitare și fațadele magazinelor creează un zgomot vizual agresiv, rezultat din disonanțele cromatice, materialele depășite moral, volumele disproporționate și soluțiile grafice stridente.

Acolo unde nu este abuzat vizual de orice formă de reclamă, Magheru își arată paragina. Imaginea este dezolantă: spații abandonate, porțiuni înecate în graffiti, ziduri acoperite cu straturi groase de afișe. În ciuda carențelor serioase de care suferă, la care se adaugă și neajunsul suplimentar al nivelului foarte ridicat de poluare, chiriile spațiilor aflate pe bulevard rămân unele foarte ridicate, acesta fiind unul din motivele des invocate de cei care au renunțat la a investi în zonă.

Magheru rămâne însă în topul preferințelor advertiserilor pentru campaniile outdoor, deși, potrivit legii publicității, intrată în vigoare anul trecut, o bună parte din mesh-urile și billboard-urile de pe bulevard ar fi trebuit să fie eliminate până acum. Lobby-ul în favoarea păstrării, pe marile artere, a formulei actuale de afișare publicitară de mari dimensiuni este mai puternic și mai bine susținut decât sesizările celor care o contestă și fac apel la respectarea literei legii. Spațiile de afișare outdoor de pe fațadele largi ale clădirilor din centru nu și-au găsit încă un corespondent care să devină o alternativă mulțumitoare pentru marii advertiseri, în termeni de suprafață, amplasament și nivel al traficului.

Similar Posts:

45 recommended
comments icon0 comments
0 notes
710 views
bookmark icon

Write a comment...