A trecut foarte mult timp de când publicitatea însemna să ai o firmă deasupra prăvăliei. Acum, în loc de bucăți mari de piatră, pictate cu mesaje, avem ecrane digitale, și în loc de trăsuri cu afișe, avem oameni lipiți de autobuze.
Mesajele publicitare sunt extrem de variate, iar amplasarea lor depinde foarte mult de mediu. Prima reclamă a apărut în 1472, în limba engleză. Sub forma unei bucăți mici de hârtie, distribuită manual, reclama anunța vânzarea unei cărți de rugăciuni. 200 de ani mai târziu, a apărut și primul anunț în ziar, care spunea că se oferă recompensă pentru recuperarea a 12 cai furați.
Acum, de când cu noile tehnologii, cu cererile din ce în ce mai exigente ale clientului și cu piața sufocată de concurență, campaniile publicitare au devenit mai șocante și mai neconvenționale. Magazinul Harrod’s din Londra și-a amenajat vitrina cu ecrane LED. Proiectul a inclus șase asemenea ecrane, de 4 pe 2,5 metri, cu display pixelat, special alese pentru a promova campania „Building Blocks” a firmei Harrod’s.
În ce direcție ne duce nevoia de inovație?
Dorința de a atrage atenția publicului-țintă a dus reclamele publicitare într-o cu totul altă dimensiune. Acum, stațiile de autobuz sunt amenajate în funcție de profilul firmei care își face reclamă, au panouri interactive și display-uri trăznite.
În mai multe țări europene, Ikea le-a oferit celor care așteptau autobuzul, prilejul de a testa noile canapele. Stațiile de autobuz semănau cu o cameră dintr-un apartament, iar în locul băncuței de așteptare se afla una dintre canapelele Ikea.
În România, lucrurile se mișcă mai greu, dar se mișcă. În stația de metrou Unirii se întâmplă cele mai multe „minuni”. De la colțul tropical al campaniei Lenor Tropical Fresh, la colțul de natură miniaturală adus de campania Dorna.
Și Pepsi a avut o serie de abordări inovative de publicitate outdoor. Prima reclamă interactivă stradală a fost panoul Pepsi Night Play, din Piața Sf. Gheorghe, din capitală. Trecătorii puteau controla, cu ajutorul bluetooth-ului de pe telefon, aprinderea unor elemente luminoase din panoul 3D. Cei care se apropiau de panou primeau un mesaj, în care erau întrebați dacă acceptă să descarce o aplicație software, cu ajutorul căreia puteau comanda panoul, având posibilitatea de a face propriul lor joc de lumini.
Un alt proiect creativ marca Pepsi s-a desfășurat în 3 stații de autobuz din București. Deținătorii de telefoane mobile, care aveau bluetooth-ul activat, puteau primi ringtone-uri, logo-uri sau coduri cu care se puteau înscrie pe site-ul Pepsi, având șansa să câștige un bilet la concertul Black Eyed Peas.
Și dacă vorbim despre display-uri de ultima generație și despre o prezentare în trend cu vremurile, cele amplasate pe fațada magazinului Cocor din capitală sunt exemplul potrivit. Cele 12 ecrane LED HD, care formează Cocor Media Channel, sunt cele mai mari din Europa de Est.
Mesajele publicitare ne impresionează, alteori ne agasează sau ne șochează. Își fac loc peste tot și se prezintă în diferite forme.
Prima agenție de publicitate din România purta numele David Adania și a fost înființată în anul 1880, iar în 1924, pentru prima oară, un membru al familiei regale acceptă să facă reclamă unui produs. Regina Maria a României a acceptat să apară într-o reclamă, în care lăuda calitățile cremei “Pond’s Cold”.
0 thoughts on “Mediul creează mesajul”