Interviu

Nu suntem nici cei mai buni, nici cei mai deștepți, dar direcția pe care am pornit e cea mai bună

• Bookmarks: 27748


Andrei Cașcaval este directorul general al companiei Media Tech Services și este recunoscut ca un împătimit al raliurilor și al echipamentelor de imprimare. Toți furnizorii de echipamente și-l doresc client, chiar dacă și-a făcut un renume prin modul în care cunoaște, chestionează și testează orice tehnologie sau echipament.

andrei_cascaval

Ce echipamente aveți în dotare în momentul de față?
Putem să acoperim la ora actuală operațiuni începând de la cele de format mic și până la cele de large format, cu cerneluri de la ecosolvent până la latex, sublimare și UV. Pentru tehnologia UV, avem un Matan Barak IQ de 5m, roll-to-roll/flatbed, noul Oce Arizona 660 XT flatbed/roll-to-roll (primul echipament de acest fel instalat în România și primul din Europa de Est – instalarea a avut loc pe 1 octombrie 2013, imediat după Fespa Londra). Pentru sistemul pe bază de ecosolvent avem noul Epson Surecolor 70610, precum și trei echipamente Mimaki JV 5. În ceea ce privește tehnologia latex deținem un HP 25500, iar pentru imprimarea textilelor lucrăm cu Dgen Teleios 74V8.

Ați dezvoltat până acum vreo afinitate pentru vreuna dintre mărcile enumerate mai sus?
Da, am fost fan înrăit Mimaki și încă mai sunt. Dovada în acest sens este faptul că în anul 2006, în septembrie, am instalat primul Mimaki JV5-160 din România. Am achiziționat acest sistem după ce am văzut doar câteva fotografii, de la lansarea acestuia din cadrul SGIA. În 2013 am achiziționat un Oce Arizona, chiar dacă am fost la demo-uri organizate de Mimaki, dar echipamentul nu era încă la nivelul de dezvoltare pe care îl doream.

Ați putea spune că sunteți o pacoste pentru “vânzătorii de echipamente”?
Da, mi-am făcut cumva un renume, însă nu neapărat de pacoste, ci de om selectiv, care știe despre ce este vorba. Problema stă în felul următor: vânzătorii vin și ne oferă o marfă, sub diferite slogan-uri (“a mea e cea mai bună”, „a mea face asta”, etc.). Eu nu cumpăr pe baza reclamelor, excepție făcând doar echipamentul Mimaki, pe care l-am achiziționat în 2006 doar datorită unei poze. Însă, dacă echipamentul de print nu funcționează cum trebuie, cine e vinovat? Noi? Mai ales, având în vedere că producătorii aruncă mereu vina pe clienți, că nu se ocupă de mentenanță, și alte motive ușor de invocat. Experiența pe care am dobândit-o în timp și-a spus cuvântul, iar profesia mea (inginer de electronică și calculatoare) m-a ajutat să performez și mai mult. Am avut momente în care am făcut singuri service-ul anumitor echipamente pe baza unor conversații telefonice cu reprezentanții producătorului. În concluzie, pentru anumiți producători de echipamente pot spune că am fost o pacoste, dar una pozitivă. La multe echipamente am descoperit mici bug-uri de producție. Noi chiar am folosit echipamentele intens și am încercat să scoatem maximum din ele.

Puteți aprecia că anul acesta întrunește așteptările și previziunile de acum trei ani?
Nu. Așteptările au fost poate mult mai mari. La sfărșitul anului 2010, oamenii răsuflau ușurați că a trecut criza. Noi am considerat că recesiunea abia începe. Mulți oameni au râs sau au zambit și au zis că sunt prea pesimist. Dar realitatea s-a dovedit a fi exact așa, din păcate. Nu ne-am dorit așa ceva și nu dorim nimănui, problema este că trăim într-o perioadă foarte tulbure și nimic nu se mai potrivește cu ce am construit și am pus la punct în ultimii 3, 4 sau 5 ani. Direcția s-a schimbat total și se schimbă dramatic, din păcate.

Prin prisma acestor aprecieri, care credeți că ar fi previziunea pentru următorii trei ani?
E foarte dificil de estimat. Eu nu cred că cineva din industria noastră mai are un plan stabilit pe următorii trei ani. Toata lumea trăiește “de la o zi, la alta”. Din cauza faptului că trăim în România, nu am reușit să ne educăm clienții, astfel încât să își facă o aranjare clară și limpede a lucrurilor. Nimeni nu mai știe să facă programări din timp, nimeni nu mai știe să facă anumite planuri de bătaie, toată lumea este pe repede-înainte, la viteză dublă. Totul se întâmplă de ieri pe azi .

Cu toate astea, ați făcut o investiție consistentă anul trecut. Cum ați reușit să faceți acest pas?
Am făcut această investiție datorită exigenței noastre si a clienților noștri, care au devenit din ce în ce mai pretențioși, și datorită faptului că i-am obișnuit cu lucruri de calitate, având ca target aplicații „high-end” și „high quality”. Le-am oferit tot felul de soluții alternative de calitate foarte bună și pretențiile au crescut. Când am luat decizia de a face investiția, vechiul echipament nu ne mai satisfăcea din punct de vedere al vitezei și ne-am gândit să trecem la următorul nivel. În plus, ne doream de foarte mult timp o mașină dedicată, de imprimare directă pe obiecte, nu neapărat pentru materialele clasice specifice industriei de imprimare, ci și materiale alternative, pentru care am avut cereri din partea clienților. Noi avem deschidere și către alte zone, nu neapărat legate de partea de publicitate.

În legătură cu aceste zone, cât de mult contează acum pentru dvs?
Rezultatele sunt foarte bune, având în vedere că mașina e în producție din luna octombrie. Nu pot să dau procente, dar sper ca, în viitor, ca acea parte să aibă un procent destul de mare din tot ceea ce facem.

Cum vi se pare un viitor în care să lucrați mai puțin pentru publicitate și mai mult pentru altfel de aplicații?
Un astfel de scenariu este posibil. În principiu, sper să aducem cât mai multe produse inovatoare. Sunt multe aplicații pe care nu cred că suntem singurii din industrie care le realizează. Și ceilalți caută alternative, însă fiecare știe pe ce drum a pornit. Publicitatea, din păcate, o văd orientată spre low-cost în ultima perioadă, concept cu care noi nu ne potrivim si nu suntem de acord. Preferăm să muncim mai puțin și sa ne orientăm către aceste aplicații de nișă. În cele din urmă, tot acolo se ajunge, depinde ce dorește fiecare. Noi nu suntem orientați pe volum. În momentul în care vine un client și cere un volum mai mare, se așteaptă și la un discount foarte consistent. Calitatea nu mai este la fel de importantă pentru volume sau poate chiar nu mai este deloc, prețurile au scăzut foarte mult. O să ajustăm și noi politica de prețuri, obligați fiind de concurență, însă voi încerca, în continuare, să conving clientul că direcția lui nu este aleasă bine. Părerea mea este că un client care aleargă după prețuri mici nu face altceva decât să-și distrugă imaginea. La un moment dat, toate aceste detalii se oglindesc în afacerea condusă, iar publicul le va simți ușor-ușor. Deocamdată, oamenii nu au fost educați să caute finețuri. Avem un an greu anul acesta, este un an cu multe schimbări.

Cât de important este pentru dvs acest lucru? Anul electoral schimbă cumva lucrurile?
Nu. Nu contează neapărat din punct de vedere al volumelor, e important însă pentru că nu vor mai fi bani în industrie și, din pacate, vom avea toți probleme la încasare, din ce în ce mai des. Acest lucru se simte deja: de la începutul anului încasările vin foarte greu, lucruri care nu s-au mai întâmplat până acum, chiar dacă au mai fost perioade electorale. Ne va afecta pe toți această situație, mai mult sau mai puțin. Se disting tot mai multe firme care o duc din ce în ce mai greu, care dispar.

Ați regăsit printre clienții dumneavoastră vreunul care să vi se asemene, ca grad de selectivitate si atenție la achiziționarea unui produs?
Avem astfel de clienți, pentru că noi le-am oferit tot timpul calitate, i-am obișnuit cu un nivel foarte înalt, iar ei ne sancționează fiecare eroare. Dar asta nu poate să fie decât un imbold pentru noi, constructiv de ambele părți. Avem clienți care ne-au rămas alături de ani de zile, cu toate că au avut presiuni din partea altor concurenți. Avem clienți foarte pretențioși, dar și clienți care, atunci când au proiecte speciale, vin la noi, deoarece știu că noi le putem rezolva. Când au aplicații low- cost, recunosc că lucrează cu alți furnizori din industrie. De obicei, din experiența noastră, am observat că, cu acei clienți care au cerut prețuri mici și au negociat maxim am avut probleme majore la încasare. Avem echipamente bune, nu sunt unice în lume, dar, având în vedere echipamentele achiziționate, păstram prețurile și calitatea. Asta e politica noastră și mergem în continuare mai departe. A nu se înțelege greșit, prețurile noastre sunt foarte rezonabile pentru ceea ce producem, de multe ori oferim o calitate mult prea bună la un preț mediu.
O altă mare problemă este deadline-ul, mai ales din cauza comenzilor care vin de-a valma, de pe o zi pe alta. Acesta este și motivul pentru care am investit în echipamente performante, care să ne permită să răspundem cu promptitudine la cerere. Oferim și calitate, și viteză. E foarte greu să găsești un mix echilibrat între ambele, dar am ajuns acolo. Nu suntem singurii, poate mai sunt și alții, mai performanți poate. Politica de a păstra prețurile echilibrate cu procesul de producție ne-a permis să investim în echipamente noi. Trendul din industrie a fost diferit: în ultimii trei-patru ani investițiile în echipamente noi au stagnat, și aici nu facem referire la cele achiziționate prin fonduri europene, ci strict la cele din surse proprii. Noi am făcut achizițiile numai din surse proprii, fără să apelăm la fonduri europene sau credite nerambursabile.

La ce interval de timp au loc aceste achiziții? Se menține un anumit standard prin aceste achiziții?
De la an la an, câte un nou echipament în fiecare an. Poate nu erau necesare de fiecare dată, însă au venit clienții să spună “x are nu știu ce echipament nou”. Dacă nu am fi procedat așa, probabil dispăream rapid de pe piață. Tehnologia se schimbă cu o viteză incredibilă, am observat cu toții acest fenomen. Criza a mai oprit puțin această evoluție, iar anumite prototipuri nu au fost lansate în producție datorită costurilor foarte ridicate de dezvoltare. Nu cred că o companie din România este capabilă să achiziționeze cele mai noi tehnologii în domeniu, mai ales că nu s-ar justifica. În plus, echipamentele noi îți conferă o oarecare liniște sufletească, care contează. Au devenit din ce în ce mai eficiente și mai fiabile. De asta am încercat să achiziționăm echipamente care să aibă un renume și, mai important, să aibă un departament de service competent. Toată lumea vinde echipamente, diferența constă însă în timpul de răspuns atunci când se ivește o problemă și modul în care ești ajutat sa remediezi erorile. E ca la cursele de raliu: degeaba ești pe primul loc la cursă dacă, către finalul ei, mergi în parcul de service și e necesar să schimbi o piesă ca să poți ajunge la finish, iar acea piesa nu o ai în parcul de service, așa că abandonezi frumos de pe primul loc. Același lucru se poate întâmpla când primim o comanda, estimăm că ar dura “x” ore, însă în acest interval se întâmplă ceva. Ce faci atunci? Nu poți să transferi aplicația către un alt echipament. E nevoie aici de oameni pe care să îi poți suna, care să te ajute, astfel încât să poți relua producția în timp util. Eu am văzut ce înseamnă, mai ales pentru partea electronică. Pentru mine contează extrem de mult partea de service.

Aici vă referiți la echipele de service din România sau la cele din afara țării?
Oricare. Toate. În afara echipamentelor mici, toate sistemele de imprimare le-am cumpărat direct de la producător, iar echipele de service vin din afară. Spre exemplu, pentru Matan, am avut nevoie de trei-patru intervenții în decurs de patru ani, ceea ce înseamnă că e un echipament bun, având în vedere activitatea intensă desfășurată.

Care este echipamentul care lucrează cel mai mult?
Toate lucrează intensiv, dar, firesc, la viteze diferite. Matan-ul este în continuare unul dintre cele mai rapide sisteme din România. Oce-ul este axat mai mult pe calitate. În general, avem oameni care lucrează pe fiecare echipament separat. Dar, în același timp, pot să se rotească printre echipamente. Nu știi niciodată ce se poate întâmpla, sunt oameni, până la urmă.

Câți colaboratori aveți în echipă, în acest moment?
Avem 18 oameni. Pentru unii pare mult, pentru alții puțin, dar avem oameni buni, angajați cu vechime în firmă. Nu au plecat, pentru că am fost serioși și am avut grijă de ei. Suntem o mică familie. Sunt momente în care nu avem nevoie de toți, momente în care mai avem nevoie de oameni, însă echipa a rămas aceeași.

Aveți un model pe care îl urmați, fie că provine din lumea curselor auto, sau a business-ului, oameni care v-au influențat mai mult sau mai puțin?
Nu m-am gândit niciodată la asta, nu am avut timp.

Considerați că ați putea fi un model pentru un tânăr antreprenor, care să demareze o afacere în acest domeniu?
Nu pot spune eu asta. E o chestiune destul de delicata. Nu am încercat să par a fi un lider. Mi-am făcut treaba, am defecte și calități, dar nu pot spune dacă aș putea fi luat drept model. Nu am încercat niciodată să sărim clientul, să putem ajunge la sursă. Am fost mereu fair-play. Avem clienți care, la ora actuală, ne sunt concurenți, pentru că i-am învățat și i-am sfătuit. Nu e un domeniu ușor, deși toată lumea privește această activitate ca pe una foarte simplă. Peste tot pe Internet lucrurile sunt prezentate atât de simplu. Dacă stai să studiezi, de la primirea comenzii și până la livarea ei în timp, la nivelul solicitat de calitate, sunt numeroase etape și procese.

V-ați gândit vreodată să vă luați un an sabatic?
De nenumărate ori. Dacă aș găsi cui să las business-ul pe mâini bune, maine aș pleca într-o vacanță prelungită, la ski, în jurul lumii. Îmi plac sporturile de viteză și cele individuale. În afaceri, lucrurile stau diferit: degeaba ai echipamente, dacă nu ai oameni în spate –echipa . Printăm doar ca să printăm sau pentru a oferi ceva de calitate? Nu suntem nici cei mai buni, nici cei mai deștepți, dar direcția pe care am pornit e cea mai bună și nu vrem să ne abatem de la ea.

Există o legatură între mașinile de curse și print?
Aș putea spune că jobul ne consumă foarte mult nervii, e un domeniu foarte solicitant, iar raliul mă liniștește și curăță doza de stres acumulată în fiecare zi. Teoretic, în momentul în care particip la o cursă, merg strict pentru relaxare. Consider că totul e ca o mini vacanță de trei-patru zile. Totul este perfect până atunci când te regăsești în momentul de start al probei și începe numărătoarea inversă: 5, 4, 3, 2, 1…atunci este momentul de reset complet, în care începi să te concentrezi doar la cursă. E la fel ca în business, trebuie să fii concentrat, să fii rapid și să fii bun. În cele din urmă, participările la curse sunt doar un hobby.

Similar Posts:

27 recommended
comments icon0 comments
0 notes
748 views
bookmark icon

Write a comment...