Mulţi sunt sceptici cu privire la viitorul publicităţii out-of-home, considerând perimate aplicaţiile destinate acestui spaţiu. Cu toate acestea, un studiu publicat de cercetătorii de la Center for Future Studies arată că publicitatea se află în pragul unei schimbări de paradigmă, iar outdoor-ul este spaţiul unde urmează să se desfăşoare revoluţia anticipată. Prin „gladvertising”, după cum a fost denumit fenomenul, mărcile îşi vor putea apropia consumatorii prin ecrane digitale care le surprind stările de spirit şi transmit apoi reclame conforme acestora.
Companiile se folosesc de ani buni de display-urile digitale pentru a atrage consumatorii într-o manieră adaptată preferinţelor fiecăruia. Scenariile de promovare personalizată care fac apel la panouri digitale includ tehnologii complementare, precum applet-urile şi codurile QR.
La rândul lor portaluri spre spaţii virtuale, acestea din urmă permit mărcilor să înregistreze informaţii relevante despre prospecţii înscrişi. Însă tipul acesta de interactivitate se desfăşoară cu precădere în spaţiul indoor, display-ul servind, de regulă, identificării consumatorilor care au parcurs etapele preliminare atunci când se prezintă la spaţiul comercial al mărcii respective.
Primul atribut distinctiv al ecranelor cu „gladverts” este faptul că acestea nu vor depinde neapărat de tehnologii adjuvante şi de îmbinarea mediilor real şi virtual pentru a antrena potenţialii clienţi, contactul fiind mult mai imediat. Display-urile vor avea inserate camere video şi un software de recunoaştere a emoţiilor, difuzând reclame care să corespundă stării de spirit a trecătorului.
De asemenea, ele vor avea încorporat un algoritm de interpretare a mimicii care asociază mişcarea ochilor şi a buzelor cu şase tipuri de expresie: bucurie, furie, tristeţe, frică, uimire şi dezgust. Acest fapt le va permite companiilor să influenţeze consumatorii cu reclame mulate pe trăirile lor.
Cea de-a doua deosebire este că aplicaţiile vor avea o adresabilitate ridicată şi mult mai nuanţată, cel puţin în teorie. Acest aspect ar fi o noutate pentru aplicaţiile outdoor, care au, de cele mai multe ori, un conţinut neutru.
Iar ecranele touch-screen situate în spaţiul out-of-home şi proiectate să-i antreneze pe trecători sunt, în principiu, scenarii aparţinând campaniilor derulate de o companie sau de un grup de companii, au o durată de desfăşurare relativ scurtă şi o tematică restrânsă.
Pe de altă parte, la fel ca în cazul oricărei inovaţii aflate într-un stadiu embrionar, advertiserii şi specialiştii în tehnologie vor trebui să găsească soluţii la probleme precum adaptarea conţinutului unui singur display la emoţiile fiecărui trecător dintr-o populaţie numeroasă şi eterogenă.
Raportul Up Front and Personal a fost creat de cercetătorii de la Center for Future Studies şi a avut la bază 21 de interviuri luate celor mai importanţi experţi în tehnologie, publicitate şi media. Aceştia anticipează că reclamele 3D outdoor care comunică cu telefoanele mobile, adaptează mesajele la situaţii specifice, combină holograme şi stimuli senzoriali se vor împământeni în peisajul urban până în 2012.
Contextualitate, senzorialitate şi reflexii 3D
Una dintre inovaţiile în materie de aplicaţii out-of-home prevăzute a prinde contur până în 2015 este reclama contextuală, adaptată la situaţia în care se găseşte consumatorul într-un moment specific. Spre exemplu, dacă un autobuz întârzie, ecranele 3D poziţionate în staţie vor afişa călătorilor reclame care descriu beneficiile unui serviciu de împărţire a maşinii. Sau, dacă începe să plouă, un panou holografic va difuza reclame la o marcă de umbrele cu imaginea lui Gene Kelly cântându-le trecătorilor legendarul „Singing in the rain”.
O altă noutate anticipată o constituie reclamele multisenzoriale, care stimulează simţurile indivizilor. Amplasate în staţii de metrou, acestea vor putea îmbina imagini video holografice cu sunete, arome şi artificii de iluminare care vor mări impactul companiilor asupra consumatorilor.
De asemenea, pronosticurile optimiste vizează şi ecranele outdoor care se conectează la Profilurile de Preferinţe Personale (PPPs) – reţea socială de 50 de ori mai elaborată decât Facebook – prin intermediul telefoanelor Near Field Communication ale consumatorilor.
Astfel, mărcile vor putea identifica o persoană în funcţie de detaliile înscrise pe PPP şi recepţionate de display, pentru a transmite apoi o reclamă pliată pe gusturile sale.
Mai mult, ele îl pot oglindi pe consumator într-o dimensiune 3D. De pildă, un panou holografic care afişează o reclamă 3D la blugi va substitui imaginea supermodelului cu aceea a trecătorului în timp ce se apropie.