Prezența mărcilor contrafăcute nu mai este o noutate. Amploarea fenomenului nu poate fi măsurată, din moment ce comerțul cu produse contrafăcute este o prezență constantă în peisajul comercial al fiecărei capitale europene, fie că este într-o formă ambulantă, fie că se desfășoară într-un cadru organizat.
Fără a ne propune o analiză amănunțită a fenomenului, să punctăm doar că apariția acestuia este strâns legată de o “democratizare” a nevoilor consumatorilor. Indiferent de puterea acestora de cumpărare, nevoia de a poseda o anumită marcă se extinde cu repeziciune în rândul maselor de consumatori. Bineînțeles că cele mai expuse contrafacerii sunt produsele purtătoare de mărci premium, până mai ieri rezervate unei mici categorii de oameni.
Ce face ca un produs să fie predispus la a fi falsificat? Probabil că printre primele caracteristici se numără notorietatea acestuia și potențialul de a genera venituri consistente. În general, sursa majorității produselor falsificate se află în Asia, cu precădere în China. Acolo, copierea a devenit un soi de marcă înregistrată. Un scenariu în care fiecare marcă are un corespondent mult mai ieftin, dar și cu caracteristici calitative mai proaste, care își așteaptă cuminte cumpărătorii, nu este chiar o utopie.
O apariție surprinzătoare a falsurilor este în piața foliilor adezive. Cine ar fi pariat pe apariția unor falsuri pentru atât de binecunoscutele autocolante? Colantarea mașinii cu folii carbon a devenit o activitate frecventă în domeniul tunning-ului auto. Aici este sursa apariției primelor clone din domeniul foliilor adezive. Oportunitatea creată de această nișă a adus și concretizarea unei amenințari puțin luate în seamă: apariția de produse contrafăcute. Fenomenul a apărut de ceva timp și se pare că este chiar în creștere. Este adevărat că nu orice folie adezivă are “privilegiul” da a fi cadorisit cu o clonă. Compania Algernon, reprezentantul Orafol în România, a sesizat apariția mai multor cazuri de comercializare a unor produse contrafăcute care sunt comercializate sub denumirile mărcilor companiei germane. Fenomenul nu este unul izolat, ba chiar pare să aibă o răspândire europeană, după cum afirmă reprezentanții Algernon:
“Foliile contrafacute s-au extins pe piața neagră. Acestea nu se gasesc la firme foarte cunoscute, cel mai adesea fiind comercializate de firme mici, în service-uri auto, în târgurile din țară sau pe internet. Fenomenul nu se întâmplă doar pe piața din România, ci și în celelalte țări, în special în sud-estul Europei. Orafol este la curent cu această situație și încearcă sa stopeze acest lucru”, spune Olivia Jippa, marketing manager la Algernon.
Dincolo de competiția cu mărcile concurente, mărcile afectate trebuie să lupte și cu propriile clone create în China sau Taiwan. Argumentul acestora? Ca în cazul majorității produselor contrafăcute, prețul. Surse din piață afirmă ca prețul acestor folii ar fi la jumătate față de cel al produselor originale. Diferența de preț nu acoperă însă deficiențele de calitate și chiar riscurile la care se supun cei care cumpără și folosesc aceste folii. Orafol a făcut o serie de teste ale produselor contrafăcute.
“Din testele făcute în Germania, în laboratoarele Orafol, a rezultat faptul că foliile falsificate nu sunt folii cast și, cel mai important, conțin anumiți plastifianți, substanțe periculoase pentru sănătate care sunt interzise în Uniunea Europeană.
Acesti plastifianți se volatilizează la temperaturi ridicate, inhalarea lor având consecințe grave. Volatilizarea poate apărea atât la aplicarea foliei, prin încalzirea acesteia (expunând astfel la riscuri colantorul), dar și sub acțiunea razelor solare sau a sistemului de încălzire al mașinii (caz în care proprietarul lucrării este expus)”, spune Olivia Jippa.
Un material mai amplu pe această temă puteți citi în numărul din aprilie al revistei Universign