Analiza

Invazia fețelor galbene

• Bookmarks: 391505


Acesta a fost declarat cuvântul anului 2015 de către Oxford Dictionaries. Cunoscut sub denumirea de “fața care râde cu lacrimi” acesta este primul simbol grafic care a fost recunoscut ca fiind cel mai răspândit cuvânt în 2015. Supremația sa se datorează, firește, faptului că mediul online a devenit cel mai folosit canal de comunicare interumană. Simbolul face parte dintr-o categorie de caractere care începe să iasă din granițele mediului online și să își facă apariția în alte zone ale comunicării.

Noul Turn Babel?

Emoji sunt imagini digitale folosite în comunicarea din mediul online pentru a exprima o emoție sau o idee. Au devenit parte a limbajului noii generații pe măsură ce rețelele sociale și dispozitivele mobile și-au extins aria de acoperire. Aproximativ 40% din comentariile pe Instagram conțin cel puțin un emoji, în vreme ce peste 80% dintre britanci folosesc aceste simboluri în comunicare pe dispozitivele mobile sau pe rețelele sociale. Folosirea intensă a acestor simboluri a creat premisa apariției unui soi de nou limbaj folosit cu precădere de tinerii din generația Millennials. Limbajul emoji nu are o structură gramaticală de sine stătătoare și, mai mult, nimeni nu știe cu exactitate care este semnificația exactă a simbolurilor folosite, decriptarea acestora fiind lăsată în seama intuiției și a reacției de moment. Limbajul transcende granițele culturale și lingvistice, lucru care a făcut posibilă popularizarea lui, iar brandurile au început să îl adopte pentru a interacționa cu o nouă categorie de consumatori. Discursul publicitar este cel care a scos din granițele mediului on-line acest limbaj și l-a adus în lumea reală.
Riscurile pioneratului

deadpoolTwenty Century Fox a ales pentru promovarea celui mai recent film cu supereroi execuția unui billboard pe care erau imprimate un craniu, un excrement și litera “L”, rezultatul unei astfel de citiri reconstituind titlul filmului dead+poo+L. Mulți au fost cei care au apreciat tonul ireverențios și forma neconvențională de a face cunoștință cu un supererou pe care nimeni nu îl mai întâlnise până acum. Execuția a fost catalogată de către AdWeek plină de stupizenie, dar genială, după ce un tweet al unui actor de stand-up comedy cu o imagine a billboard-ului a devenit virală.

mcdemojivomitMcDonald’s a implementat mai multe campanii outdoor în care mesajul era transmis prin folosirea de pictograme emoji. Mesajele erau simple și foloseau o relaționare cauză efect care pleca de la o situație neplăcută (trafic aglomerat, timp de așteptare în aeroport) transformată într-o experiență fericită, exprimată în încheierea mesajului cu o față zâmbitoare, după o experiență într-unul din magazinele McDonalds, sugerat printr-o pictogramă a logoului McDonald’s. Mesajul nu trebuie descifrat la nivel de semnificație, miza fiind pe starea emoțională produsă de interacțiunea cu acesta. Una dintre campanii a beneficiat de o vandalizare în același stil, care a făcut ca imaginea să fie propagată cu și mai mare intensitate pe rețelele sociale. În Bristol, pe toate billboard-urile acestei campanii cineva a desenat, la sfârșitul fiecărui mesaj, o față galbenă care vomita. Atunci când explorează terenuri necunoscute, brandurile se pot confrunta cu situații care le fac să se confrunte cu percepții pe care comunicarea publicitară încearcă să le estompeze. Campania a avut și un spot video în care toți oamenii aveau în loc de cap o pictogramă emoji, dar contactul cu o astfel de lume în care fiecare individ este prezentat ca propria sa caricatură nu creează o perspectivă prea optimistă pentru declinarea acestui stil de comunicare în orice formă posibilă.

https://www.youtube.com/watch?v=TY0pu35DENw

Chevrolet_MediaAlert_10_MOL.0Un rezultat similar îl are și demersul Chevrolet care, la lansarea modelului Chevrolet Cruze, a trimis un comunicat de presă care era scris în întregime numai cu pictograme emoji. Sloganul campaniei era “Words alone can’t describe the new Cruze”, iar, pentru o perioadă limitată, până la publicarea versiunii inteligibile și la lansarea mașinii, utilizatorii erau îndemnați să descifreze mesajul comunicatului. Cele mai multe mesaje au fost tentative de traducere într-o cheie ironică a mesajului scris cu pictograme emoji.

Conținut gratis pentru aplicații inedite

Fiecare dintre exemplele de mai sus probează că emoji sunt distractive și pot îmbogăți sau degrada mesajul transmis cu ajutorul lor, dar nu reprezintă o formă de limbaj. Ele nu sunt decât forma actualizată a șaradelor și a jocurilor de cuvinte cu care amatorii de rebus sunt familiarizați de câteva generații. Folosite împreună cu cuvinte, așa cum au apărut în comunicarea pe dispozitivele mobile, ele au rolul de a completa mesajul sau de a-i oferi un nivel de implicare emoțională a celui care îl emite, în încercarea de a suplini lipsa contactului vizual cu cel care receptează mesajul. Chiar dacă au fost voci care s-au grăbit să anunțe un nou limbaj, plecând chiar de la desemnarea de către Oxford Dictionary a unei pictograme drept cuvânt al anului, câțiva lingviști au demontat imediat o asemenea teorie. Dincolo de argumentele de ordin semantic și semiotic aduse în discuție, este suficient de semnalat că atunci când nu sunt încărcate de umor și nu stârnesc râsul, mesajele scrise cu astfel de pictograme sunt abandonate sau ironizate de către receptori. Răspândirea emoji-urilor nu poate fi trecută însă ușor cu vederea. Chiar dacă nu vor fi viitorul limbaj vizual al oamenilor, aceste pictograme au două calități care pot fi speculate în continuare de creatori și de branduri în discursul publicitar: sunt iubite și sunt gratis. Iar acest fapt continuă să fie un conținut bun de folosit pentru aplicații inedite. Furnizorii de imprimare digitală a textilelor au folosit aceste pictograme pentru a realiza obiecte vestimentare obișnuite, dar care prin inscripționarea cu emoji capătă un aer proaspăt. Tricouri, mănuși, căciuli, umbrele sau pelerine de ploaie pot fi comandate din aproape orice magazin online mare din lume, în orice cantitate.

Similar Posts:

39 recommended
comments icon0 comments
0 notes
1505 views
bookmark icon

Write a comment...