După un an care a început promițător pentru multe din firmele implicate în producția publicitară, dar care, în a doua jumătate, a adus o contracție a cirelor de afaceri, cele mai multe dintre acestea se vor confrunta cu una dintre cele mai dezbătute măsuri care au intrat în vigoare la 1 ianuarie 2013: plata TVA la încasarea facturii.
Producția publicitară este unul dintre domeniile în care colectarea TVA-ului la încasarea facturii va influența cele mai multe companii. Pentru început, trebuie menționat că măsura nu are efect asupra firmelor foarte mici (cu cifre de afaceri sub 100.000 de euro) și nici a celor care rulează mai mult de 530.000 de euro pe an. Așadar, cele mai multe companii de producție publicitară se vor afla sub efectul acestei noi metode de colectare. Așteptată și invocată de multă vreme ca un resort pentru revigorarea economiei reale, plata taxei pe valoarea adăugată la încasarea facturii pare să nu fie măsura care să deblocheze cashflow-ul IMM-urilor. Majoritatea specialiștilor în finanțe au avertizat, încă de anul trecut, că o asemena măsură va fi benefică pentru cei implicați dacă implementarea ei se va face cu minim de birocrație și fără condiții speciale. La 30 de zile de la intrarea acesteia în vigoare, încă nu este clar cât de mult bine va aduce și cine va beneficia cel mai mult de pe urma acesteia.
Dincolo de restricțiile care țin de cifra de afaceri, TVA-ul la încasare reprezintă, de fapt, amânarea plății acestuia pe o perioadă de 90 de zile și este valabil doar pentru facturile ale căror plăți au fost efectuate prin sistemul bancar. Cei care vor implementa această măsură vor trebui să își țină evidențe separate ale acestor facturi, ceea ce înseamnă costuri suplimentare în sistemul de gestiune și contabilitate. Practic, firma care emite factura va fi obligată să plătească TVA după 90 de zile chiar dacă a încasat sau nu. Pe de altă parte, firma care trebuie să facă plata nu îşi va mai putea deduce TVA până când nu face plata facturii, iar cum întârzierile în domeniu depășesc de multe ori pragul celor nouăzeci de zile, pare că cel mai avntajat din acest sistem este statul.
“Este cert că TVA-ul la încasare nu va modifica comportamentul de plată al clienților care au termene de plată mari,” spune Liviu Ionescu, directorul Total Media, punctând cea mai invocată amenințare care planează în urma acestei măsuri.
Clienții mari vor renunța la furnizorii care practică această metodă, fiind, mai degrabă, dispuși să găsească furnizorii cu care să agreeze un sistem de plăți care să le perimtă în continuare decucerea TVA-ului indiferent de încasarea facturii.
Unul din cei mai mari industriași români a declarat deja că va aplica o astfel de strategie. “Nu suntem dispuşi şi nu putem suporta TVA la 400 de facturi. Ministerul de Finanţe îmi pune în cârcă TVA la 400 de societăţi când abia reuşesc să susţin fabrica de vagoane. Pe noi nu ne consultă nimeni când se emit astfel de măsuri, deşi suntem cei care produc bani în economie”, a spus Valer Blidar, proprietarul Astra Vagoane Călători Arad pentru Ziarul Financiar.
Este destul de devreme pentru a putea vedea efectele acestei măsuri pentru companiile de producție publicitară, dar migrația clienților mari către furnizori care nu parctică acest sistem este un fenomen care poate avea loc, iar efectele acestuia pot pune o nouă piedică dezvoltării IMM-urilor din producția publicitară
“Ne-am pregătit pentru acestă măsură și am înființat încă două firme, astfel încât să putem derula toată activitatea sub plafonul de 500.000 de euro pe an, dar nu știu încâ dacă acest gen de colectare a TVA-ului va fi sau nu optim pentru noi.” a declarat unul dintre managerii unei firme de productie publicitară care a dorit să își păstreze anonimatul.