Piaţa articolelor promoţionale a fost şi ea afectată de criza economică ce a marcat anul 2009, la fel ca şi celelalte segmente ale producţiei publicitare. Fiecare dintre acestea s-a adaptat condiţiilor după cum a considerat adecvat, astfel că unele dintre ele au fost afectate mai puţin de recesiune, iar altele au suferit pierderi mai mari decât cele previzionate la începutul anului.
În România nu există statistici referitoare la evoluţia acestui domeniu, deci nu se poate estima care ar fi scăderile înregistrate de piaţa de articole promoţionale în 2009 faţă de anul trecut. Cu toate acestea, scăderea înregistrată este destul de evidentă, o serie de firme de producţie publicitară româneşti identificând procentul acesteia ca fiind de aproximtiv 40%.
Dana Tudoran, Production Director la Update Production: „Am avut foarte multe cereri, însă prea puţine s-au concretizat, şi acest aspect apare fie din motive de buget, fie pentru că s-a renunţat la idee în cele din urmă. Scăderea pare să continue şi în perioada sărbătorilor, oricât am încerca să oferim produse noi, pe partea de promoţionale clienţii sunt destul de rezervaţi.” Una dintre cele mai propice perioade pentru piaţa articolelor promoţionale a fost reprezentată de cea a alegerilor parlamentare şi prezidenţiale:
„Campania prezidenţială de anul acesta a fost fără precedent! În sensul bun al cuvântului!”, a spus Dana Tudoran
S-au produs foarte multe articole promoţionale, de la geci, căciuli, fulare şi pixuri- că doar vine iarna şi e în interesul parlamentarilor să fie bine şi cald populaţiei- la găleţi branduite cu stickere,” a adăugat ea.
“Spre desosebire de anii trecuţi, 2009 a debutat cu bugete mici, după cum recunosc cei din producţia publicitară românească. Cu toate acestea, anumite articole promoţionale au fost la mare căutare, precum promoţionalele business și USB-urile, folosite în special la promoţii dar şi la târguri. Agendele și pixurile au fost comandate într-o cantitate considerabil redusă faţă de anul trecut.
Adrian Petcu, manager ABTH Grup, a declarat că, în ciuda recesiunii, a putut identifica un interes ridicat al clienţilor pentru materialele promoţionale personalizabile 100% şi materialele promoţionale atipice.
“Ne bucură acest interes ridicat pentru promoţionalele atipice şi îl vom încuraja şi pe viitor”, a explicat Adrian Petcu.
Asumarea schimbărilor și adaptarea la mediul din ce în ce mai competitiv şi nesigur şi la contextul economic actual au contribuit la menţinerea pe piaţă a firmelor de promoționale şi chiar la îmbunătăţirea activităţii unora dintre ele. „Trebuie să ne gândim şi la faptul că am reuşit să ne păstram clienţii şi chiar să ne îmbunătăţim portofoliul. De asemenea, am reuşit să ne îmbunătăţim portofoliul de furnizori externi şi să stabilim contacte noi,” a adăugat Adrian Petcu. Pentru a reuşi să-şi menţină poziţia pe piaţă, indiferent de climatul economic viitor, companiile din domeniu plănuiesc, pentru primul semestru din 2010, implementarea strategiilor de întărire a imaginii, îmbunătăţirea serviciilor, organizarea resurselor şi motivarea angajaţilor, dar şi a partenerilor.
Mergând puţin mai departe de atât, Marius Buiculescu, manager ATIP Design, a afirmat: „Planul meu este să conving zece lideri de companie din aceeaşi breaslă să organizăm împreună, în 2010, două evenimente dedicate marketerilor, în care să vorbim serios despre oportunităţile şi eficienţa folosirii cadourilor promoţionale în comunicarea directă cu clienţii”.
“Piaţa nu ştie îndeajuns cum să ne folosească produsele şi, de aceea, pe orice listă de repartizare a bugetelor dintr-o campanie, suntem pe ultima poziţie.” a completat Marius Buiculescu.